Font Forlag kjører ny markedsføringsstrategi

For en uke siden dumpet denne eposten inn i innboksen min, eller nærmere bestemt i spamfilteret:

Jeg vil gjerne si opp abonnementet mitt. Kan jeg gjøre det på denne måten?
Vennlig hilsen E. Rothne

Jeg stusset litt på hva i alle dager dette var for noe, men svarte ikke og slo meg til ro med at dette var en ny, spesiell form for spam.

I dag kom denne eposten:

Høystærede damer og herrer i ”Like”-forlaget, dersom deres konsekvente ignorering av mine forsøk på å avbestille et abonnement har til hensikt å prakke på meg enda flere utgaver av deres publikasjon, som dessverre bare synker og synker i kvalitet, kan jeg meddele: Jeg betaler ikke mer!

Eposten har også link til en nettside hvor man kan lese om hva som skjer med Emmi og Leo fra Mot Nordavinden. Her blir det altså mer klart hva dette dreier seg om og det hele oppsummeres med denne avslutningseposten:

Mange av dere har i dag lært et nytt navn å kjenne: Emmi Rothner. Hennes forsøk å avslutte sitt abonnement på bladet "Like" har havnet på avveie, og skapt alt fra smil og latter til hodebry og merarbeid hos mange i den norske bokbransjen. Og slik er det: Livet imiterer kunsten. I den vakre kjærlighetsromanen ”Mot nordavinden” sender Emmi denne eposten ved en feiltagelse til Leo Leike, og dette blir starten på en korrespondanse som utvikler seg til en romanse.


Du har fått to eposter som smakebiter på denne boken og under kan du lese hva Leo svarer når han, som deg, mottar disse tilfeldige feil-sendte epostene:
Det er ikke meg du skal til. Jeg er privatperson. Adressen min er: woerter@leike.com Du skal til: woerter@like.com. Du er faktisk den tredje som forsøker å si opp abonnementet på min e-post. Det bladet må virkelig ha blitt dårlig.


Vi er glade for alle de positive tilbakemeldingene vi har fått i dag, men vi vil samtidig beklage at enkelte har opplevd at denne noe uortodokse lanseringskampanjen har påført dem utidig merarbeid. Vi håper med dette at ”katta er ute av sekken”, og at fortsettelsen av kampanjen skal skape glede og leselyst. For dere som lurer (eller kanskje føler dere litt lurt) anbefaler vi å besøke motnordavinden.no og lære mer om boken.Der kan du lese mer om boken og forfatteren Daniel Glattauer. Du kan laste ned utrag fra boken, bestille leseprøver til dine kunder og fremover mot lansering vil det bli lagt ut konkurranser, intervjuer og mye mer.


Vennlig hilsen
Halfdan og Knut
Font Forlag

Jeg er den første til å applaudere at forlagene finner nye og originale måter å markedsføre bøkene sine på, men forsøk som dette finner jeg bare irriterende. Kanskje det er fordi jeg allerede er mektig lei av all spammen som daglig dumper ned i epostkassen min og som utgir seg for å være noe annet enn det den egentlig er. Jeg synes at når et forlag først skal ta i bruk en slik form for markedsføring, burde det stå noe i liten skrift nederst om at dette er en annonse. Jeg kan bare tenke meg til det arbeidet de som administrerer ulike abonnement har hatt etter å ha fått denne eposten.

Hva synes andre bloggere/lesere om slike markedsføringsfremstøt?

Labels: ,