En sekser til Jo Nesbø

Et kvinnelig bankansatt skytes under et ran i Oslo, og Harry Hole settes på saken. Sammen med Beate Lønn, som kan huske de fleste ansikter og ansiktstrekk, må de forsøke å finne en bankraner som tilsynelatende ikke har lagt igjen et eneste spor. Kanskje kan en annen bankraner hjelpe dem å fakke denne?



Jeg kan like godt slå det fast med en gang: "Sorgenfri" er den beste kriminalromanen jeg har lest fra Nesbøs hånd hittil. Det starter bra, spenningen bygger seg opp og daler aldri. Romanen tar stadig nye vendinger og krumspring, og akkurat når du tror at du har skaffet deg grepet om det som har hendt, trekker Nesbø et nytt kort opp fra hatten.Jeg fikk ellers veldig assosiasjoner til "Nattsvermeren", hvor FBI må søke hjelp hos en innsatt seriemorder, for å klare å finne en annen seriemorder. Raskol er like intelligent og gåtefull som det Hannbal Lecter er - mon tro om det har vært en liten inspirasjon for Nesbø.

Språket er, som i alle Nesbøs bøker, frisk, mørkt, humoristisk og treffende. Til tider også poetisk og følsomt. Jeg elsker observasjonene og sammenligningene han gjør og humrer ofte over tankene til Harry.
Nesbø gjør dessuten det samme som han gjorde i forrige bok; han lar noe av bokens handling stå åpen, slik at man må lese neste bok for å se hvordan det går. Og det skal jeg selvsagt gjøre.

Dette er en av de beste bøkene jeg har lest på lenge og et soleklart høyt terningkast. Anbefales på det sterkeste!


Labels: , , , , ,