Onsdags ønskeliste - uke 24

I denne faste spalten kommer jeg til å ta for meg et knippe bøker som står på ønskelisten min, noe lignende det Ladybug har gjort på sin blogg tidligere. Jeg kommer i all hovedsak til å konsentrere meg om bøker som enda ikke har utkommet og som jeg har litt forventninger til.

Først ut denne uken er Fedrenes Løgner av Tom Egeland som kommer 30. juli.
Jeg har lest alle Egelands tidligere bøker, med unntak av Sirkelens ende. Jeg har stor sans for hans måte å bygge opp en historie på, og bøkene hans er alltid fulle av spenning. Fedrenes Løgner er ikke en krim eller thriller slik som Egeland er kjent for å skrive. Dette er en skjønnlitterær roman. Det skal bli spennende å se hvordan forfatteren gjør det innenfor en annen sjanger, kjenner jeg Egeland rett vil nok også dette bli ganske så bra.

Her er litt om handlingen:

En ferskvannsdunk med en dagbok driver mot land på Barbados. Det oppsiktvekkende funnet kaster nytt lys over forsvinningen til klimaforskeren Carl Christian Scott i Vestisen tjue år tidligere. Funnet blir også et vendepunkt for hans sønn, journalisten Victor Scott, som strir med egne problemer og livsvalg. Victor blir bedt om å skrive en bok om sine berømte forfedre: Faren som forsvant sporløst, farfaren som fikk nobelprisen i litteratur, oldefaren som bodde tjue år på en øde øy. For å samle informasjon legger Victor ut på en verdensomspennende reise som skal endre livet hans. Fedrenes løgner er en episk og handlingsmettet roman om fire menn, deres liv og dramatiske skjebner.

Jeg er også veldig spent på å lese den kommende boken til Unni Lindell: Sukkerdøden.

Lindell er en forfatter jeg er blitt veldig glad i og krimbøkene hennes går ned på høykant. Dette skal den nye boken, som kommer i slutten av august, handle om:

Hva var det egentlig som hendte da åtte år gamle Kari Helene Bieler fant lillebroren sin død på gulvet? Seksten år senere og hundre kilo tyngre husker hun det plutselig da hun er på sin daglige tur til Pascal for å kjøpe kaker. Den vissheten får en morder fram i lyset og nye drap begås.


Her forteller Lindell om inspirasjonen til boken:



9. november kommer Stephen King ut med en ny samling noveller i USA kalt "Full dark, no stars:
 
De fire novellene i samlingen er:

"1922": Historien åpner med at Wilfred James tilstår at han drepte sin hustru, Arlette, etter at de hadde flyttet til Hemingford i Nebraska til en eiendom Arlette hadde arvet av sin far.


"Big driver": Tess skriver mysteriefortellinger, og i årevis har hun spedd på inntektene fra dette arbeidet med å ta på seg oppdrag som taler. Dette har gått helt problemfritt. Nå har hun blitt invitert i siste liten til en bokklubb 60 "miles" unna. Hun bestemmer seg for å ta en snartur hjem, og det skal få fatale konsekvenser.


"A good marriage": Når Darcy Anderson bokstavelig talt snubler over en eske under et arbeidsbord i garasjen, lærer hun mer om sin ektemann gjennom de siste tyve årene enn hun noengang ønsket å vite.


"Fair extension": Harry Streeter lider av kreft og bestemmer seg for å inngå en pakt med djevelen, men som alltid medfører det en pris som må betales.

Ingen av de omtalte novellene er publisert tidligere.

Labels: , , , , , ,