Bokanbefaling: Marekors av Jo Nesbø


Ferien har senket seg over Oslo og en hetebølge har inntatt byen. Det har også en seriemorder. Flere mennesker blir funnet drept, og det finnes få likhetstrekk mellom de drepte. Oslopolitiet stamper i blinde, selv om en egen gruppe av etatens beste etterforskere er satt på saken. Og temperaturen stiger ytterligere når Tom Waaler og Harry Hole blir nødt til å samarbeide.

Jeg kan like godt slå det fast først som sist: Jo Nesbø er intet mindre enn en mester i å skrive kriminalromaner og skape sinnrike plott. Og Marekorset er et nytt mesterverk. Igjen er jeg fristet til å si at boken er den beste han har skrevet. Og en av de beste kriminalromanene jeg har lest.

"Marekorset" starter med en av de beste innledningene jeg noensinne har lest i en kriminalroman, jeg blir hekta, og boken bare fortsetter å stige helt til den sinnsykt spennende avslutningen, hvor Nesbø viser at han nok en gang har spart det beste til slutt.

Som i beste kriminalroman-stil doseres hint og ledetråder gjennom boken, og du sitter der og tror at du er like smart som forfatteren når du endelig oppdager litt logikk i det du leser. "Her har vi morderen", tenker du og jo mer du leser, jo sikrere blir du. Helt til du til slutt oppdager at Nesbø har snurret deg rundt lillefingeren, igjen.

Jeg kunne tatt fram mange detaljer fra bok og handling for å vise nøyaktig hvor godt dette egentlig er. Men jeg nøyer meg med å gjenta anmelder Terje Stemland i Aftenposten:
"Det skrives ikke bedre kriminalromaner her til lands - eller andre steder." 

Hvis du noen gang har ambisjon om å bli kriminalforfatter: Les Marekorset og lær! Og hvis du kun leser kriminalromaner for å bli underholdt: Les og nyt! Det blir ikke så mye bedre enn dette.

Jo Nesbø er forøvrig en av flere bestselgende forfattere som får nok av oppmerksomhet i media hver gang han slipper en ny bok, og de havner alltid på toppen av listene. I Nesbøs tilfelle er det også vel fortjent!

Terningkast: 6

Labels: , , , , ,