Fra 6 til 7. august arrangeres det en internasjonal bokblogger konferanse på internett. Konferansen er åpen for bloggere, forlag og forfattere. Tanken er at man sammen skal se på hvordan de sosiale mediene kan samhandle med forlag og forfattere for å hjelpe bøkene å få flere lesere.
Det internasjonale bokbloggermiljøet er stort og mange av bloggene drives meget profesjonelt. Det er særlig populariteten til ungdomsserier som Twilight og "The Hunger Games" som har bidratt til det voldsomme tilfanget til miljøet, antallet nye blogger har økt drastisk de siste årene. En av de mest leste bloggerne, når det kommer til ungdomslitteratur, er amerikanske "The Story Siren".
Bloggerne har nær kontakt med ulike forlag, som jevnlig sender dem bøker for anmeldelse. Det er særlig stor rift om å komme i en posisjon hvor forlagene sender deg en "ARC", en "advanced reader copy". Det er også vanlig at kommende bøker sendes ut på en bokblogg - turne, lik det CappelenDamm har begynt med her i Norge.
Forfatterne holder selv jevnlig kontakt med bloggerne, og det er vanlig at de reiser fra blogg til blogg i tiden rundt lanseringen av en ny bok. De skriver gjesteposter, gjør intervjuer, eller lar bloggerne holde konkurranser for å skape blest om den aktuelle boken. Her er et eksempel. Jeg synes det er flott at bloggerne kan være med på å løfte frem forfattere på denne måten, det er litt av bakgrunnen for at jeg selv har begynt med intervjuer på den norske bloggen min. For meg handler ikke det å blogge om bøker bare om å presentere leserne for anmeldelsene av bøkene jeg har lest, det handler vel så mye om å skape leselyst, leseglede og oppmerksomhet rundt forfatterne som gir oss alle disse flotte leseropplevelsene.
Det er knyttet endel utfordringer til det å være en internasjonal bokblogger uten base i USA og Canada. De fleste forlagene sender ikke leseeksemplarer til bloggere utenfor disse landene, da det kan komme i strid med blant annet rettighetssalg. Dette igjen gjør at de internasjonale bokbloggerne må jobbe hardere for å kunne holde tritt med sine meningsfeller i USA og Canada, når det gjelder å være på hugget med anmeldelser og presentasjon av nye bøker. En "ARC" kan for eksempel bli sendt ut til bloggere flere måneder før boken faktisk befinner seg i bokhandelen. Dette er ett av temaene som det settes søkelys på under konferansen. Andre temaer er markedsføring på facebook, kunsten å anmelde bøker, hvordan kontakte forfattere og forlag, hvordan få egne bøker anmeldt av bloggere, fordeler og ulemper med boktrailere og mye annet i tilkytning til bokblogging og markedsføring av bøker.
Du kan fint delta på konferansen,selv om du ikke har anledning til å høre på de aktuelle dagene. Alle deltakerne får muligheten til å lytte til arkivet fra konferansen i en hel måned etter konferanseslutt. For å kunne delta som blogger, koster det 90 NOK: Du finner mer informasjon om konferansen og oversikt over program her.Labels: blogging, nyheter