Bokelskerinnen intervjuer: Lauren Kate

I dag er det veldig hyggelig å kunne ønske Lauren Kate velkommen til bloggen min: 
(Foto: Lånt fra forfatterens hjemmeside)

Lauren Kate er en amerikanske forfatter, født i Dallas og bor nå i Los Angeles sammen med sin mann og hunden deres. Hun debuterte i 2009 med ungdomsromanen "The Betrayal of Natalie Hargrove", som er en gjenfortelling av MacBeth. Det var imidlertid hennes andre bok, også den utgitt i 2009, som skulle bli hennes store gjennombrudd.

"Fallen" ble publisert sent i 2009, og er den første boken i en ungdomsserie om engler. Her møter vi sytten år gamle Lucinda Price, som blir sendt til en forbedringsanstalt etter at gutten hun går ut med dør i en brann. Det blir antatt at Lucinda er skyldig i hans dødsfall. Boken ble raskt svært populær og inntok fjerdeplassen på bestselgerlisten til New York Times i desember samme år - samme måned som den ble utgitt. 

Den andre boken i serien, "Torment", kommer ut i Storbritannia i dag.
Her får vi vite mer om Lucinda, eller Luce som hun også kalles, og Daniel Grigori. Flere av hemmelighetene og mysteriene fra den første boken får også større fokus. Jeg skal imidlertid ikke røpe for mye her, hvis du ikke har lest bok nummer en. Den bør du forøvrig lese. Lauren Kate skriver meget godt og bøkene hennes er fulle av mytologi, kjærlighet, dramatikk, spenning og mysterier. Rett og slett bøker man kan drømme seg bort i.

Her kan du lese hva Lauren Kate selv tenker om bøkene sine og hva Per Petterson ( Ut og stjæle hester) har betydd for henne: 

"Torment", bok nummer to i serien din, utgis i Storbritannia i dag. Kan du fortelle litt om denne boken?

Jeg er så forventningsfull og glad for at den er ute. Boken tar opp handlingen der hvor "Fallen" slutten, men Luce befinner seg nå på et nytt sted og det er et helt nytt persongalleri. Hun ser frem til å få en fremtid sammen med Daniel - men selvsagt er det ikke fullt så enkelt. Først må hun sette seg dypt inn i fortiden som de har delt sammen, og det hun finner det kommer til å overraske henne.

Hvor mange bøker har du planlagt å skrive i denne serien?

Det kommer til å bli totalt fire bøker. Jeg har akkurat begynt å skrive på den tredje boken, "Passion", som er en "prequel" og vil fortelle detaljert om de tidligere forholdene til Daniel og Luce gjennom århundrene. Det er en stor oppgave, men jeg koser meg med arbeidet!

Oi, det høres kjempespennende ut. Hvor fikk du historien til den serien i utgangspunktet, og hvorfor hadde du lyst til å skrive om akkurat engler?

Ideen oppsto da jeg kom over en setning i Første Mosebok som fortalte om en gruppe falne engler som ble kastet ut av paradiset fordi de lystet etter dødelige kvinner. Jeg begynte å reflektere over hvordan det ville være om en helt vanlig jente plutselig ble gjenstand for en engels oppmerksomhet med all den spenningen og de utfordringene som naturlig følger med noe slikt. Jeg har skrevet kjærlighetshistorier hele livet, så engle - vinklingen virket som en perfekt måte for meg til å legge listen litt høyere og skrive en virkelig STOR kjærlighetshistorie, en historie som tar for seg lojalitet og svik og godt etablerte oppfatninger om det gode og det onde.

Du må ha gjort mye research rundt mytologi og særlig om engler og lært veldig mye om sistnevnte. Lærte du noe som overrasket deg?

Da jeg begynte å gjøre undersøkelser, var jeg interessert i hvordan det gode og det onde har krysset hverandre i ulike teologier. Lesingen min tok meg tilbake til Zoroastrianismen, den tidligste dualistiske religionen vi kjenner til ( hvilket betyr at det finnes to ulike sider). Det gode og det onde er tvillingbrødre, to deler av den samme helheten, og født på det samme stedet. I jødedommen er Gud både tilgivende (god) og rettferdig (til tider straffende eller fjern). Han blir, selvsagt, aldri beskrevet som "ond", men mange lærde har argumentert med at den hebraiske guden har noe av den samme tosidigheten som det de zoroastriske gudene hadde. En hard side, og en myk side. Innenfor kristendommen har vi Satan. Vi kjenner alle til ham. Det faktum at alle disse tre, fundamentale religionene har sterke, dualistiske røtter fascinerte meg. Kan linjene mellom dem virkelig være så rene og så skarpe.Nei, faktisk er det slik at det gode og det onde er avhengig av hverandre. Og selv om dette bare finnes på papiret, eller i Himmelen, hva ville skjedd om man putter mennesker og deres frie vilje inni dette kaoset? Det som da er svart og hvitt blir grått.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og når og hvor skriver du?

Jeg skriver hjemme, på en skrivepult midt i mot et stort vindu med utsikt mot Laurel Canyon i Los Angeles. Jeg liker å ta meg en løpetur om morgenen for å klarne hodet mitt og jeg har som regel laget en røff disposisjon dagen i forveien rundt hva jeg skal skrive denne aktuelle dagen. Etter et par timers med litt ymse aktiviteter om morgenen - epost, twitter, leke med hunden osv - setter jeg meg ned og fokuserer på skrivingen. Jeg skriver uavbrutt i cirka fire timer ( hvilket som regel resulterer i rundt syv eller åtte sider), så er jeg som regel helt katatonisk! Jeg tar en pause i omlag en time, tar meg kanskje en spasertur eller leser et magasin. Så går jeg tilbake og leser gjennom det jeg har skrevet, sletter, legger til og redigerer arbeidet mitt før jeg begynner på disposisjonen rundt hva jeg skal skrive neste dag.

Har du planlagt alle detaljene i historien på forhånd, eller utvikler du historien samtidig som du skriver den?

Begge deler. Denne serien har et ganske stort og komplisert omfang, så derfor var jeg nødt for å kartlegge bøkene i detalj ellers tror jeg ikke jeg ville forstått hva jeg faktisk skrev om. Så jeg skrev ned alt sammen: karakterbeskrivelser, lange synopsis for hver bok, en oversikt over kapitlene i den første boken, ulike "cliffhangere", hele pakken. Da jeg var fornøyd med omrisset av historien, tok jeg sats og hoppet. Jeg hadde rammeverket å falle tilbake på, men samtidig friheten til å bevege meg litt bort fra det dersom skrivingen av og til skulle ta meg i andre retninger.

Har du alltid hatt lyst til å bli forfatter?

Da jeg var en liten pike, ville jeg bli ballettdanser. Da jeg var tenåring, ville jeg bli forfatter. Nå som jeg arbeider på fulltid som forfatter, har jeg lyst til å gå på kokkeskole og bli kokk ( samtidig mens jeg skriver bøker, selvsagt).

Hvilke forfattere eller bøker har hatt påvirkning på forfatterskapet ditt?

Jeg har alltid elsket å lese. Da jeg vokste opp elsket jeg alt av Roald Dahl og leste alle bøkene hans om og om igjen. Jeg elsker Lois Lowry, Patricia MacLachlan, Judy Blume, Philip Pullman og Suzanne Collins. Mine favoritter blant "voksen" forfatterne er William Faulkner, Don DeLillo, Virginia Woolf, Charles Dickens og F. Scott Fitzgerald. Akkurat nå leser jeg "Mesteren og Margarita" av en fantastisk, russisk forfatter ved navn Bulgakov. 

Bokomslagene til serien din er helt fantastiske og jeg antar at du også er veldig fornøyd med dem. Hvem designer disse omslagene?

Omslagene er laget av en brasiliansk kunstner ved navn Fernanda Brussi Goncalves. Vi har skrevet litt eposter med hverandre og hun er et utrolig varmt menneske og veldig talentfull. Jeg vil så i evig takknemlighetsgjeld til henne for det vakre arbeidet hun har gjort, et arbeid som virkelig har brakt bøkene mine til liv. 

Hva assosierer du med Norge, og har du noensinne vært her?

Vakre fjorder, fosser og Per Petterson, hvis verk jeg absolutt tilber. "Ut og stjæle hester" var en av de mest fantastiske bøkene jeg noensinne har lest. 

Jeg ville ELSKET å besøke Norge. Kanskje jeg en dag kan reise på en signeringsturne her!

Og ja, det ville vært fantastisk. Er det noe du har lyst til å legge til, til slutt?

Tusen takk for at du tok kontakt med meg. Det er så spennende å få muligheten til å kommunisere med lesere fra over hele verden!

Tusen takk, Lauren Kate, for at du tok deg tid til dette. "Torment" er altså ute i Storbritannia i dag, samt i salg via flere nettbutikker. Hvis du ikke har lest den første boken i denne serien, anbefaler jeg den på det sterkeste. Den er helt fantastisk og serien er mye bedre enn Twilight. 

Her er traileren til "Torment"



Og her er traileren til "Fallen":



Forfatterens hjemmeside finner du her. 

Min anmeldelse av "Torment" er på vei. Jeg har alt lest boken, og kan røpe at Lauren Kate har skrevet nok en fantastisk bok i denne serien. 

Har du lyst til på lese denne saken på engelsk, kan du gjøre det på den andre bloggen min her. 

Labels: , , , ,