Bokelskerinnen intervjuer: Terje Bjøranger

I dag er det en stor ære for meg å ønske Terje Bjøranger velkommen til bloggen min.
Bjøranger jobber til daglig som politiinspektør på Romerike, og har tidligere arbeidet som jurist i UDI med temaer som tvangsekteskap og æresrelatert vold. Han har skrevet håndboken "Tvangsekteskap - en veileder"i samarbeid med Gunnars Svensson, opprettet et eget nettsted viet temaet og holdt en rekke foredrag om emnet. Han har også oppsøkt land og miljøer hvor denne problematikken er fremtredende.

Nå krimdebuterer han med "Den tredje søsteren".

I "Den tredje søsteren" er handlingen lagt til miljøer Bjøranger tidligere har jobbet med og temaet er tvangsekteskap, æresdrap og familietradisjoner. Søstrene Samira og Nazma blir brutalt myrdet. Nadia skulle også vært drept, men hun klarer å gjemme seg. Journalisten Mikkel må oppsøke miljøer på Oslos østkant og i Pakistan for å komme til bunns i saken.

Her kan du lese om hvordan Bjøranger har arbeidet frem boken, som er basert på flere sanne historier:

Du kommer ut med ”Den tredje søsteren” nå. Kan du fortelle litt om boken?

Boken er en krimbok, hvor handlingen er lagt til pakistansk æreskultur, både i Pakistan og Norge. Stikkord er æresdrap og tvangsekteskap. Ungdom med opprinnelse i samfunn hvor æreskulturen står sterkt, opplever ekstrem kontroll fra familie i Norge og familiens opprinnelsesland. Æresdrap og tvangsekteskap oppstår når æreskultur møter, eller kolliderer med, individuelle krav på tvers av familiens behov. Ofte er dette knyttet til ekteskap, og særlig jenters ”ulovlige” kontakt med gutter. Prisen for å utfordre æresnormen er i noen tilfeller døden. Den tredje søsteren overlever en lang kamp mot disse gamle, dødelige tradisjonene. Tradisjoner som lever midt i blant oss i Norge i dag.

Hovedpersonen i ”Den tredje søsteren” er journalisten Mikkel. Kan du fortelle litt om denne karakteren?

Han er en journalist, uten noe spesielt forhold verken til ære eller minoriteter. Men han er kollega til en av søstrene som ikke kommer så bra ut av konflikten i familien, Nazma. Han rekker å bli kjent med henne rett før hun blir drept, og begynner sin mer eller mindre journalistiske vandring inn i for ham ukjente miljøer. Nazma ga ham noen hint om sitt eget liv, som han først forstår i ettertid.

Hvordan fikk du ideen til denne boken, og hvor lang har ferden vært fra nyklekt ide til bokutgivelsen?

Jeg har jobbet med æresvoldssaker i mange år, og har vært ”inne i” 5-600 saker / familier. Først i UDI, nå i politiet. Ideen til denne boka har levd sitt eget liv i hodet mitt lenge, men ble realisert for et par år siden. Historien krevde å bli skrevet :). Boka er med andre ord basert på noen hundre sanne historier … Jeg har underveis hatt god hjelp av jenter som selv har vært, og er, i en vanskelig situasjon fortsatt. Og selvsagt god hjelp fra mange andre.

Du er utdannet jurist, har dette vært en fordel i arbeidet med boken og har du basert historien på virkelige hendelser?

Jeg opplever det å være jurist som en fordel, også i en slik skiveprosess. Stikkord er systematikk, metode for faktainnhenting, krav til notoritet etc. Og boken er absolutt basert på virkelige hendelser. Jeg ”kjenner” alle karakterene i boken …


Det blir hevdet at mange skriver kriminalromaner nettopp fordi krimsjangeren egner seg så godt til samfunnskritikk. Har dette vært ett av målene dine i arbeidet med denne boken?

Jeg tror påstanden om egnethet er riktig. For meg har ikke samfunnskritikk vært et motiv, men jeg ser at det er en klar konsekvens av det jeg skriver. Men også det å vise hva som faktisk skjer rundt oss har vært motiverende når det gjelder kontekst for historien. Dette er viktige spørsmål.

Hva har vært det vanskeligste i arbeidet med ”Den tredje søsteren”?

Å gjøre en vanvittig del av virkeligheten troverdig. Den tredje søsteren skildrer brutale overgrep, men virkeligheten i disse sakene kan være langt verre.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og har du noen spesielle skriveritualer?

He, he …hemmelighet. Neida. Jeg har skrevet mye på hytta, og har sittet under åpen himmel til langt på natt. Å ha en kald øl tilgjengelig er definitivt ikke et minus. Jeg har drevet mye research selv om jeg har mange saker under huden. Har alltid hatt masse bøker innen rekkevidde, og har brukt internett enormt mye.
Kan leserne vente seg flere bøker fra din hånd i fremtiden?

Hvis denne typen ”factionkrim” slår an, har jeg flere ideer. Noen ganske bearbeidede. Men jeg har en spennende og krevende jobb, så det blir en vurdering av hva jeg får tid til. Men jo; det blir nok minst en til.

Hvem er dine favorittforfattere, og hvem har du lært mest av?

Jeg har egentlig ingen favorittforfattere. Jeg leser mest jobbrelatert faglitteratur om dagen. Og nei; det er ikke kjedelig :).


Hvis du kun skulle lese tre bøker denne høsten, hvilke bøker ville du da velge deg?

For å fortsette i sporet fra forrige spørsmål: Den nye kommentarutgaven til Utlendingsloven som kommer snart. Sjefen min er bidragsyter og jeg har kikket i manuset allerede. Den blir godt brukt utover høst og vinter.

Jeg skal lese ”Med mandat til å drepe” – norske skarpskyttere i Afghanistan forteller. Den kommer også på Kagge og jeg skal snappe meg et eksemplar neste gang jeg er der …

På hytta har jeg en eldgammel utgave av Knut Hamsuns samlede. Ingen over eller ved siden. Denne høsten tror jeg det blir Benoni eller Victoria. Litt nordlandssommer inn i høstmørket.

Tusen takk, Terje Bjøranger for at du kunne ta deg tid til dette intervjuet. 


"Den tredje søsteren" er i butikken nå og har allerede fått svært gode skussmål. "Knallgod bok. Den får terningkast 6 av meg", skriver en leser på Facebook. Og på nettstedet bokelskere har den fått terningskast 5.


Terje Bjøranger skal være til stede på Debutanttimen i Oslo i morgen klokken 13.30, et arrangement i regi av Oslo Bokfestival. Du treffer ham også på arrangementet "Religion, politikk og integrering" i Operaen 15.00 samme dag.