London - et bokparadis

Den siste uken har blitt tilbrakt i London, og det tok ikke lang tid før jeg kunne slå fast følgende: London er byen for bokelskere. Jeg kom hjem med en flere kilos tyngre koffert enn da jeg dro, og kunne lett ha brukt enda mer penger.

Vi bodde på Harlingford Hotel i Bloomsbury. Beliggenheten var meget god i forhold til å få det beste ut av London. Vi hadde gangavstand til Kings's Cross stasjon, hvor det gikk mange metrolinjer til sentrum og andre deler av London. Vi tok flyet tidlig på morgenen fra Gardermoen, og var derfor på hotellet relativt tidlig på dagen, hvilket muliggjorde sightseeing allerede første dagen.

Etter å ha vandret litt rundt i nærområdet til hotellet, så vi et skilt som pekte inn mot "Skoob Books", en bruktbokbutikk, og bestemte oss for å sjekke ut den. Og for en butikk! Hyllene var stappfulle av brukte bøker i de fleste kategorier.



Jeg har sjelden sett en bruktbokbutikk med et så godt utvalg. Bare seksjonen med Penguin classics talte flere hyller.

 Butikken skal etter sigende være den beste bokhandelen i London, om vi skal tro Time Out. 

Skoob Books spesialiserer seg på brukte, akademiske bøker men har altså et godt utvalg i andre sjangere også.

Jeg endte opp med en Penguin Classics utgave av "The Complete Poems" av Emily Bronte og "The Abandoned", av Cody Mcfadyen. Jeg kunne lett ha tilbrakt enda mer tid her denne dagen, men min kjære er ikke like glad i bøker som meg, så av hensyn til ham begrenset jeg tittetiden.

Jeg dro tilbake til Skoob Books på egen hånd den siste dagen vi var i London, og da fant jeg enda flere spennende bøker. Denne gangen tok jeg for meg barne - og ungdomsbøker og hyllene med fantasy og science fiction. Jeg kjøpte "City of Ghost" og "Unholy Ghosts" av Stacia Kane. De var så pent brukte at de så nesten nye ut. Jeg kjøpte også "After Twilight", en samling noveller fra 2001, hvor blant annet Christine Feehan har bidratt.

Jeg kjøpte også "Shadowkiss" og "Frostbite" av Richelle Mead. Det viste seg imidlertid, da jeg kom hjem, at jeg allerede har "Frostbite", så jeg kommer til å gi bort den ene boken ved en senere anledning.

Til slutt fant jeg virkelig gull. Jeg har lenge gledet meg til "Infinite Days" av Rebecca Maizel, og jeg fant den i innbundet format flere steder i London, men med hensyn til koffertens vekt unnlot jeg å kjøpe innbundne bøker. Boken har akkurat utkommet, så jeg ble litt overrasket da jeg så en bokrygg på en paperback bok med tittelen "Infinite Days" i bruktbokbutikken. Jeg tok den ut av hyllen, for å kikke på den, og kjente at hjerterytmen økte. Utgaven jeg sto med i hendene var nemlig en "bound proof", et tidlig leseeksemplar av boken som sendes til utvalgte bloggere og lesere  i forkant av utgivelsen. Jeg kunne nesten ikke tro det var sant.

Jeg er som en unge i en godtebutikk når jeg handler bøker, og hvis jeg attpåtil finner det jeg anser som samleobjekter og skjulte skatter, blir jeg nesten i ekstase. Prisen på "Infinite Days" var også latterlig lav.

Ved siden av den, fant jeg en "bound proof" av "The Rule of Claw" av John Brindley. Det virket spennende, og leseeksemplaret så helt ulest ut. Skoob Books hadde, med andre ord, veldig mye spennende å tilby meg og jeg skal definitivt tilbake dit neste gang jeg er i London.

Jeg besøkte også "Forbidden Planet", etter tips fra en leser av den andre bloggen min.

Dette er en butikk som passer godt for en skikkelig fantasy - eller sci-fi nerd, og for bokelskere som likerbøker innen de samme kategoriene. Utvalget er meget godt.
De har egne seksjoner for Young Adult, Paranormal Romance, Horror og annen fantasy og sci - fi litteratur.






Jeg fant flere spennende bøker her også. Jeg plukket med meg "Bite", en antologi med blant annet Laurell K. Hamilton som en av forfatterne. Jeg kjøpte også de seks første bøkene i en serie kalt "The Weather Warden" av Rachel Caine, og det beste av alt: De var signert. Forbidden Planet har mange signert bøker i utvalget sitt, dersom man leter. Jeg kjøpte også "Kiss of Death" av Rachel Caine, også den var signert samt "Undone" og "Unknown" av samme forfatter, de var også signert. Jeg tok med et ekstra, signert eksemplar av en av bøkene i Weather Warden - serien, som jeg skal gi bort på en av bloggene mine senere.
 Lappene du ser foran på bøkene antyder at de er signert av forfatteren.

Vi besøkte også "Waterstones", som hadde et flott utvalg. Da vi var der kjørte de en kampanje med "kjøp 3 for 2" på et stort antall av bøkene sine. Jeg kjøpte meg "The Host" av Stephenie Meyer", "Before I Fall" av Laurence Olivier og med på kjøpet fikk jeg "Clockwork Angel" av Cassandra Clare. Siden jeg alt har fått denne i posten, i og med at jeg forhåndsbestilte den fra Play tidligere i år, kommer utgaven jeg fikk i London til å bli gitt bort på en av bloggene mine etter hvert.

Vi var også innom HMW, og selvom dette i utgangspunktet er en butikk for spill, musikk og film hadde de også endel bøker. Jeg plukket med meg "Prom Nights from Hell", en samling noveller fra forfattere som Stephenie Meyer og Kim Harrison. 

Jeg kunne fint ha kjøpt enda flere bøker, og besøkt enda flere bokhandlere men tiden strakk ikke til. Fire dager er altfor kort tid og jeg skal tilbake igjen en gang neste vinter, tenker jeg. Da blir det enda flere besøk i bokbutikker. Ikke bare var det mange bokhandlere der, men det lå flere bruktbutikker i hver eneste gate.

Labels: ,