Bokanmeldelse: "En dag" av David Nicholls

Forlag: Forlaget Press
Sideantall: 444

Natta etter eksamensfesten, den 15. juli 1988, møtes Emma og Dexter for første, og det de tror er siste gang. Romanen følger dem i tjue år, og lar leseren møte dem hver 15. juli i disse årene. Den handler om kjærlighet, vennskap, forelskelse og frykt.
(Beskrivelse fra Haugenbok)

Originalt og oppslukende

"En dag" er en oppslukende historie om vennskap og kjærlighet som engasjerer sterkt.

Det er 15. juli 1988. Emma og Dexter er akkurat ferdige på Universitetet i Edinburgh. De har begge sine tanker og forventninger om de kommende årene. Emma har kikket på Dexter en tid, og endelig har han også sett henne. Med alkoholens rus bankende gjennom kroppen, går de til sengs sammen. Selv om de ikke blir et par, danner dette møtet grunnlaget for et vennskap med sterke, vibrerende spenninger mellom dem. I romanen møter vi Dexter og Emma igjen nøyaktig på den samme datoene, 15 juli, år etter år. Vi får se hvordan de endrer og utvikler seg, hvilke jobber de får, blir kjent med dem gjennom oppturer og nedturer helt frem til 2007.

Jeg elsker konseptet bak denne boken, selv om jeg var litt skeptisk i forkant. Hvor interessant kan det være å skrive om en spesifikk dag i en persons liv gjennom år etter år, tenkte jeg. Men skepsisen min forsvant raskt. David Nicholls gjør dette både fengende og interessant, medrivende og oppslukende. Når jeg først hadde satt meg ned med boken, hadde jeg store vansker med å legge den fra meg.

Det er fascinerende å følge Dexter og Emma gjennom slutten av åttitallet, nittiårene og senere ut på 2000 - tallet. Vi får små glimt av historiske hendelser gjennom deres øyne, og slik sett bærer også boken med seg mye nostalgi for de som husker nittitallet. Jeg synes også Nicholls har klart det mesterverket å få personene til å utvikle seg gjennom boken slik at det virker naturlig, og det at Emma og Dexter er så forskjellige er også spennende. Dexter lever høyt og på grensen til hva som er sunt. Emma er forsiktig og fornuftig og er opptatt av å være sunn. Men vennskapet består. Og hele tiden er denne spenningen der: vil det en gang bli de to?

Jeg ble, som sagt, fullstendig oppslukt av livene til Dexter og Emma. Jeg ville hele tiden vite mer om dem og om hva fremtiden hadde på lur for dem. Og selvsagt lurte jeg jo veldig på om vennskapet en gang ville resultere i noe dypere og sterkere enn bare vennskap.

Jeg tror de fleste, menn som kvinner, vil kjenne seg igjen i denne boken. Den har noe for alle.Anbefales sterkt.

Boken skal forøvrig filmatiseres til neste år. Jeg gleder meg! Forlaget fortjener dessuten godord for å ha laget et veldig fint omslag, som fanger oppmerksomheten.

Her er noen boktrailere for filmen: