Bokanmeldelse: Rubinrød av Kerstin Gier

Sideantall: 348

" 16 år gamle Gwendolyns familie tror at det er Gwendolyns kusine Charlotte som har arvet tidsreisegenet. De har brukt de siste årene på å forberede henne på dette. Da det viser seg at det er Gwendolyn som besitter genet, blir familiemedlemmene både overrasket, sjalu, og en maktkamp bryter løs i familien. Gwendolyn må forsøke å finne ut hvem hun kan stole på, og hvordan hun skal forholde seg til en forelskelse på tvers av to tidssoner. Dette er første bok i en trilogi."

Tidsreisende tenåringer

"Rubinrød" er en fengslende og original førstebok i en serie som kan bli meget god.

Familien til Gwendolyn er ikke helt som alle andre familier; fra tid til annen fødes et barn som har evnen til å reise i tiden. Det blir antatt at Gwendolyns kusine, Charlotte, blir den neste som får denne evnen og fra tidlig barndom av blir hun lært opp i alt hun må kunne når hun blir kastet tilbake til andre århundrer. Det blir etter hvert klart at det ikke er Charlotte som har arvet denne fascinerende egenskapen, det er Gwendolyn. Og ikke alle er glade for det. Gamle familiehemmeligheter og fiendtlighet kommer til overflaten. Med seg på tidsreisene får Gwendolyn Gideon, og det skal bli et meget spesielt bekjentskap.

Jeg har ikke lest mange bøker for ungdom hvor dette med tidsreiser står i fokus, derfor appellerte denne boken til meg. Og her er det spenning i fleng: en hemmelig orden, kalt Vokterne, har lenge beskyttet hemmeligheten til Gwendolyns familie og kronografen, som muliggjør reiser til bestemte tidsepoker. Vokterne finnes ulike steder, blant annet på Gwendolyns skole. Gwendolyn selv har flere evner enn bare det å kunne reise i tiden, hun ser også gjenferd. Det er mange interessante karakter i boken og flere har ulike egenskaper vi så vidt får vite litt om og som vekker interessen til å følge dem videre.

Rubinrød har et godt anslag, som vekker interessen etter å lese videre. Boken er full av humor, og Gwendolyn er en initiativrik og bestemt heltinne, som ikke lar seg plukke på nesen. Det tar litt tid før man er fullstendig engasjert i boken, men når man først er det, flyr sidene av gårde i en rasende fart. Det mest interessante er selvsagt de scenene som Gwendolyn tilbringer i fortiden og forfatteren skildrer dette så godt at man virkelig får en følelse av at man her har å gjøre med noen som reiser i tiden. Men det er ikke intens spenning hele veien, det går fin an å legge fra seg boken i perioder. Jeg regner med dette vil ta seg opp i neste bok, nå som alle trådene er lagt ut.

Jeg satt flere ganger med følelsen av at dette var en bok skrevet av en britisk og ikke en tysk forfatter. Kerstin Gier har fanget Storbritannia godt. De engelskspråklige rettighetene til serien er solgt til samme forlag som blant annet utgir Alyson Noels serie "De udødelige", og jeg tror den har store muligheter til å hevde seg på det engelskspråklige markedet og fange interessen til YA - leserne.

Denne serien har potensiale til å bli noe stort, jeg ser frem til fortsettelsen og bok nummer to, "Safirblå" som kommer til neste år.