Bokanmeldelse: "Flimmer" av Anne og Even Holt

Forlag: Piratforlaget
Sideantall: 430

Slagkraftig thriller fra søskenparet Holt

Anne og Even Holt har skrevet en meget unorsk thriller med bred internasjonal appell.

Etter en flott karriere i flere prestisjefylte stillinger innenfor sykehusmiljøet i USA, må kardiolog Sara Zuckermann returnere til Norge for å ta seg av sin niese som blir foreldreløs etter en grusom ulykke. Åtte år senere er hun en av de mest anerkjente legene i Norge og arbeider på Grini Universitetssykehus (GRUS). Det er hun som får hovedansvaret for å operere inn en hjertestarter i en annen, kjent norsk lege, Erik Berntsen. Det oppstår komplikasjoner under inngrepet, men de skal vise seg å være små sammenliknet med de andre hendelsene som ligger foran Dr. Zuckermann. Berntsen blir funnet død, og det blir klart at noen har programmert hjertestarteren til å ta livet av ham. Snart dør flere mennesker, felles for dem alle er at Dr. Zuckermann har operert inn hjertestartere i dem. Gjennom romanen får vi innblikk i multinasjonale miljøer hvor profitt og grådighet ruver over alt.

”Flimmer” innleder med et kirurgisk inngrep som spenner over hele flere sider, og hvor vi får detaljert innblikk i hva som foregår på operasjonsbordet. Dette kunne med fordel ha vært kuttet en anelse ned, men det er da også den eneste innsigelsen jeg har mot boken, som kronologisk beveger seg frem og tilbake i tid. Romanen viser med all tydelighet hvorfor Anne Holt er blitt en av Norges mestselgende krimforfattere. Hun behersker, mer enn noen annen, den sjangeren hun har hengitt seg til. Det er ren eleganse over måten hun har bygget opp denne romanen, den er velskrevet og trådene som legges ut turneres på mesterlig vis.

Samarbeidet hun har hatt med sin bror, Even Holt, må anses som svært vellykket og bidrar til å løfte henne til nye høyder. Jeg opplever det meste som skjer i denne thrilleren som svært troverdig, uten at jeg skal påberope meg å være noen ekspert på kardiologi. Realistisk er det i hvert fall. Jeg vil anta at folk som arbeider innenfor medisinske miljøer og kjenner til faguttrykkene, kommer til å kose seg med denne krimromanen. Men den har selvsagt appell til et bredere publikum også.

Jeg tror ”Flimmer” har gode sjanser til å hevde seg på et internasjonalt marked. Dette er krim helt på høyden med det Tess Gerritsen, Robin Cook og andre internasjonale stjerner leverer. Jeg håper at Anne & Even Holt forlenger det kreative samarbeidet i ytterligere flere bøker om Sara Zuckermann. Norge trenger flere thrillere av dette formatet.

(Anmeldelsen er også postet hos Litteratur i Vestfold)

Labels: , , , , ,