Uetisk blogging

E24 bringer i dag nyheten om en blogger som tilbød seg å omtale en bok på sin blogg, mot at hun fikk betalt for det. Jeg ble gjort oppmerksom på den saken først gjennom bloggen Solgunn sitt, som også har omtalt avisartikkelen. Men det mest utrolige i saken er ikke nødvendigvis at bloggeren tilbød forlaget spalteplass mot betaling, selv opp det er temmelig oppsiktsvekkende i seg selv. Det jeg reagerer mest på er innholdet i et sitat i artikkelen:

"Flere andre forlag benytter seg i dag av tilsvarende avtaler med norske bloggere" 

Jeg ble selv kontaktet via epost tidligere i uken med spørsmål om jeg kjente til bloggere som blogget på vegne av forlag ved å få betalt for dette. Jeg må innrømme at jeg ikke trodde noe særlig på det, selv har jeg aldri tidligere hørt om en slik praksis, men så har jeg heller ikke blogget så lenge som mange andre. For det første kan jeg ikke forstå at noen forlag virkelig vil ønske å betale for noe slikt, hva da når de blir avslørt?Hvor er troverdigheten deres hen? Og hva med troverdigheten til forfatteren som står bak boken? Det skal mye til å bygge opp troverdigheten sin etter noe slikt.

Og så til de aktuelle bloggerne som betaler for noe slikt; om en blogger jeg liker og følger hadde fått betalt for å legge ut positive anmeldelser, hvordan skulle jeg noensinne ha festet lit til vedkommende og anmeldelsene igjen?

Jeg synes dette er sjokkerende og jeg håper det kommer frem i lyset hvem det er dette gjelder. Slike ting bidrar bare til å kaste mistenksomme lys og skepsis mot alle bokbloggere og det er man ikke tjent med. Å motta betaling for å omtale et produkt positivt uten å opplyse om det, er korrupsjon.(Ikke helt riktig å bruke det ordet i denne sammenhengen, men du skjønner tegningen)

Jeg har stort sett hatt inntrykket av at bokbloggere er lidenskapelige lesere som blogger for å få uttløp for hobbyen sin, ikke fordi de får betalt for det. Men det er kan hende ikke rene bokbloggere som får betalt for slikt? Bokblogging er et lite miljø, og vi kan bare drømme om slike lesertall som det bloggeren i artikkelen til E24 oppgir.

En annen ting jeg bet meg merke i, er denne setningen:


Direkte kjøpsoppfordring er enda strengere. Dersom bloggeren henvender seg til barn med oppfordring eller lenker til hvor du kan kjøpe produktet er dette også ulovlig. 

Jeg har tidligere pleid å linke til aktuelle nettsteder når jeg omtaler en bok, uansett om jeg slakter den eller ikke. Jo mer koblinger,jo bedre er noe jeg har lært av de internasjonale bokbloggerne jeg følger. Vil det da si at jeg ikke kan linke i anmeldelser av barne - og ungdomsbøker? Vil jeg, når jeg har lest en dritgod barne - og ungdomsbok ikke ha anledning til å oppfordre folk til å kjøpe den fordi den er så god,slik som jeg gjør med andre bøker jeg leser? Hva tenker dere andre om dette? Jeg skal i hvert fall slette alt av linker på tidligere anmeldelser for å være på den sikre siden.





Labels: ,