Bokanmeldelse: Kurt Kurér av Erlend Loe

Forlag: Cappelen Damm
Sideantall: 256
Utgitt: Høst 2010

To land, to folk!” Dette er opprørsleder Hektor Hellføkks slagord i kampen for å dele Norge i to. Rabiate nordlendinger er lei av å betale skatt til opera og kjønnsforskning. De har ødelagt veier og flyplasser. Jernbane- telefon- og internett er sprengt i fillebiter. I denne ugjestmilde atmosfæren må Kurt ta seg nordover med en viktig beskjed. Det står om liv og død og landets videre skjebne.

Fornøyelig og mest for de store

Kurt Kurér er en helt ellevill bok som antagelig vil falle mer i smak hos far enn hos sønn.

Kurt arbeider på Gunnars Kai, og fungerer også som Gunnars personlige assistent. Det er gode tider på Gunnars kai, som er ett av to knutepunkter i skipstrafikken mellom Sør - og Nord Norge. Gunnar eier også en kai litt mer nord i Norge, som drives av hans bror, Bodvar. Situasjonen i Norge er betent. Menneskene i de nordelige delene av Norge ønsker å dele Norge i to, i spissen står opprørslederen Hektor Hellføkk, som også er en mester i å forkle seg. Det blir hevdet at Hellføkk planlegger å infiltrere kaien Bodvar leder, og sprenge den i filler. Gunnar trenger en kurér som kan viderebringe denne beskjeden til Bodvar og valget faller på Kurt.

Jeg hadde ikke lest noe om Kurt før jeg åpnet denne boken, men det skal jeg gjøre nå. Erlend Loe skriver helt fornøyelig. Her er det spark til både mennesker og stat, og harseleringer med både det ene og det andre. Det er fotnoter, som forklarer spesielle ord på en enda mer fornøyelig måte. Tegningene til Kim Hiorthøy passer utmerket både til humoren og språket i boken.

Erlend Loe mesker seg i klisjeer og kjente ordtak. Det synes jeg var noe av det morsomste med boken. For ikke å snakke om fantasien han legger for dag og kreativiteten. Dette er en bok alle foreldre bør lese sammen med sine barn, da den vil appellere til begge. Og jeg tror vel kanskje at de voksne vil finne den aller mest fornøyelig.

Denne boken er anmeldt som en del av Cappelen Damms bokbloggturné. Jeg er den første bloggeren til å anmelde boken. I morgen er det Labben på Migrating Coconuts sin tur.

Her er en videoteaser for boken: