Les en debutant 2011 + andre leseutfordringer

Inspirert av andre bloggere legger jeg også ut leseutfordringene mine for neste år. Jeg har meldt meg på flere gjennom de internasjonale bloggene jeg følger, og skal også arrangere min egen leseutfordring her på Bokelskerinnen i 2011.

Leseutfordringen jeg skal arrangere heter kort og godt Les en debutant 2011 og handler om at deltakerne skal forsøke å lese minst 6 bøker skrevet av en norsk debutant i løpet av 2011. Bøkene skal være innen lyrikk, krim, skjønnlitteratur eller barne - og ungdomslitteratur. De må være utgitt i 2010 eller 2011. Det vil komme utfyllende lister på bloggen min over alle bøkene utgitt av debutanter i 2010 og 2011 etter hvert.

Jeg kommer også med nærmere informasjon om denne leseutfordringen i løpet av desember, det er blant annet flere spennende momenter knyttet til den. Man kan være med uansett om man har en blogg eller ikke. Håper så mange som mulig vil være med på å løfte frem og lese debutanter. Jeg kommer også til å fokusere på å intervjue flere debutanter på bloggen min.

Andre leseutfordringer jeg er med på: 


Off the Shelf



Her er tanken å lese bøker som står ulest i din egen bokhylle. Jeg har planer om å holde meg til nivå 3, som går ut på at 30 av bøkene jeg leser skal være kjøpt inn før 2011 og stå i min egen bokhylle. Jeg legger ut liste etter hvert.


Off The Shelf!

Stephen King Challenge







Jeg elsker Stephen King, men merkelig nok har jeg ikke lest så mye av ham i 2010 som jeg hadde planer om. Det skal jeg gjøre noe med i 2011 og planlegger å lese minst 6 bøker av ham.

 Horror / Urban Fantasy Challenge







Her er tanken å lese minst 24 bøker som er fra disse sjangerne. Jeg skal bruke denne utfordringen til å gjøre et dypt innhogg i flere av seriene som står i hyllen min, blant annet Black Dagger Brotherhood av J.R. Ward, Anita Blake av Laurell K. Hamilton, The Otherworld Series av Kelley Armstrong og The Midnight Breed av Lara Adrian, for å nevne noen.

2011 Debut Author Challenge.

Dette er inspirasjonskilden bak min norske leseutfordring av debutanter, og det er The Story Siren som arrangerer den.  Her skal jeg lese minst tolv bøker skrevet av en debutant, utgitt i 2011.Jeg kommer til å fokusere på bøker utgitt på engelsk i denne utfordringen, og har alt laget en liste over hva jeg planlegger å lese.


Klassikerutfordringen 2011

Bloggeren Lenore på Presenting Lenore har bestemt seg for å lese en klassiker i måneden i 2011. Bloggeren bak Migrating Coconut har også en slik utfordring. Jeg synes dette er en god ide og velger å gjøre det samme.

Her er de tolv bøkene jeg skal få lest i 2011, i tilfeldig rekkefølge:

1. Knut Hamsun: Markens grøde
2. Anne Brontè: Agnes Grey
3. Jane Austen: Fornuft og følelse
4. Shirley Jackson: The Haunting of Hill House
5. Shirley Jackson: We have always lived in the Castle
6. Charles Dickens: Store forventninger
7. Herman Melville: Moby Dick
8. Edith Warton: Ethan Frome
9. Lewis Caroll: Alice Andventures in Wonderland & Through the Looking Glass
10. Daniel Defoe: Moll Flanders
11. Charlotte Bronte: Jane Eyre
12.Nathanie Hawthorne: House of Seven Gables

Hva er dine leseutfordringer i 2011?








Labels: , , ,