Bokanmeldelse: "Mgp" av Magne Hovden

Sideantall: 240
Utgitt: Januar 2011

Stavros Grindheim, tidligere dansebandstjerne og Norsktopp-konge, ønsker seg tilbake til Se og Hørs forsider. Han planlegger det ultimate comeback sammen med tilsvarende avdankete og lytefulle kolleger. Og Irene - gladkristen gospelkorist med sangstemme så klokkeklar at hun får Sissel Kyrkjebø til å høres ut som en tåkelur. Planen er klar: De skal vinne Melodi Grand Prix! At NRKs påmeldingsfrist forlengst er passert, er intet hinder. NRK kan umulig nekte dem deltakelse om de setter opp Rolf Løvland som komponist ... Ved hjelp av vikingkostymer og munnharpesolo er The Vikings klar for å erobre ikke bare Norge, men forhåpentligvis hele Europa!

Tolv poeng til Hovden!

Magne Hovden kan frembringe smilerynker i en gråstein. Mgp er en utrolig underholdende og morsom roman som tar MGP sirkuset på kornet.

Stavros Grindheim kan ikke glemme perioden da han var vokalist i dansebandet Lynx og stor kjendis. Bandet opplevde å selge til platina og Stavros nøt tilgangen på villige damer og stor oppmerksomhet. Ved hjelp av kollegaene Rolf, Vanja og Steinar skal han forsøke et comeback i rampelyset med deltakelse i Melodi Grand Prix. Det blir ikke problemfritt.

Da jeg var liten var Melodi Grand Prix årets høydepunkt, den ene gangen i året hvor vi barna fikk lov til å være oppe lengre enn vanlig slik at vi fikk med oss avstemmingen. Størst av alt var seieren til Bobbysocks, og jeg og en venninne kranglet om å være Hanne Krogh når vi opptrådte til sangen i etterkant - Hanne Krogh var nemlig den eneste i duoen som gikk med skjørt. Det er på høy tid at det kommer en roman som forsøker seg med et skråblikk på fenomenet, og Magne Hovden scorer full pott med sin utgivelse.

Mgp er befolket av helt herlige karakterer. Du har hypokonderen Steinar, som fører et eget digitalt bildearkiv over alle føflekkene sine fra dag til dag, for å kunne se om de forandrer seg - og som er håpløst forelsket i Irene, som han synger i gospelkor sammen med. Du har Vanja, som kan minne om den kvinnelige utgaven av Sivert Høyem og som har torpedoer etter seg. Det er Rolf, som drømmer om et gjennombrudd som forfatter og Stavros - den avdankede dansebandstjernen. De har alle en egen tanke om hvorfor de ønsker å delta i showet alle elsker å hate.

Det er et godt driv gjennom romanen og de vittige replikkene faller raskt. Her er det kynisme, ironi og humor i skjønn forening. Morsomme episoder og små spark hit og dit. Alt gjennomført i den ytterste respekt for fenomenet Melodi Grand Prix og menneskene som befolker det. Litt dramatikk, iscenesatt av en slovakisk torpedo, er det også blitt plass til.

Jeg leste ut boken på to timer, og storkoste meg. Mgp burde være obligatorisk i goodie - bagen til alle detakerne i Melodi Grand Prix. Ta filmen Lange Flate Ballær, kle den opp i Melodi Grand Prix gevanter og du har denne boken. Jeg gleder meg til Mgp skal filmatiseres, i mellomtiden skal jeg kaste meg over Sameland og krysse fingrene for at det ikke går så lenge til neste gang Hovden kommer med en ny roman. For dette er noe av det morsomste jeg har lest på lenge.

Mgp, er ikke stor og dyp litteratur, men det gir heller ikke romanen seg ut for å være. Innenfor sitt univers fungerer den aldeles utmerket, og derfor blir det også full pott fra meg. Løp og kjøp.