Bokanmeldelse: The Pain Merchants av Janice Hardy

Forlag: Harper Collins Childrens UK
Sideantall: 304
Format: Pocket
Utgitt: Januar 2011

" Fifteen-year-old Nya is one of Geveg’s many orphans; she survives on odd jobs and optimism in a city crippled by a failed war for independence. Nya has a deadly secret. She is a Taker, someone who can extract pain and injury from others, but with unusual differences. Her sister Tali and other normal Takers become Healer’s League apprentices and put their extracted pain into enchanted metal, pynvium. But Nya can’t dump pain in this way. All she can do is shift it from person to person.When Nya’s secret is revealed to the pain merchants and the Healer’s League she is flung into danger. Then a ferry accident floods the city with injured, Takers start disappearing from the Healer’s League and Nya’s strange abilities are suddenly in demand. Her principles and endurance are tested to the limit when Nya’s deadly powers become the only thing that can save her sister's life."

Et originalt eventyr

The Pain Merchants er en dyster men eventyrlig fortelling som skiller seg fra mye annet i dens sjanger.

Nya lever i en fremtidsverden preget av krig. Folk sliter med å få endene til å møtes. Nya og hennes søster Tali er foreldreløse, men mens Tali har en fremtid ved skolen som utdanner Helbredere må Nya ta alle jobber hun finner for å klare å leve fra en dag til en annen.

Dette er en verden hvor smerte har blitt en handelsvare. Helbredere kan kurere folk for smerte og man har "The Takers" - personer som ikke bare har evnen til å fjerne smerte fra et annet menneskes kropp men også kan transportere denne smerten inn i kroppen til en annen person eller ting. Nya er en slik "Taker", og hennes evner er etterspurte.

Jeg hadde ikke hørt om denne boken før jeg fikk den i postkassen like før jul. Omslaget gjorde meg nysgjerrig og da jeg begynte å lese kunne jeg ikke legge den fra meg.  Her er det dramatikk og handling fra første side. Jeg ble umiddelbart nysgjerrig på Nya og verden hun lever i. Nya er en god heltinne: sterk, har handlekraft og tar ansvar for seg og sin søster. Hun er rettferdig og ønsker å gjøre en forskjell.

Plottet i boken minner ikke om noe jeg har lest tidligere. Det er veldig originalt og det er også mange uventede hendelser gjennom boken. Dette er også en av de første ungdomsbøkene jeg har lest på lenge hvor ikke kjærlighetshistorien mellom heltinnen og gutt er en av de markante delene av handlingen - faktisk er det meget lite kjærlighet her og knapt nok et kyss. Det gjør historien mer interessant, for ikke å snakke om troverdig. Personene som lever i denne verdenen har mer enn nok å tenke på om ikke kjærlighetstrøbbel også skal bli en del av det hele.

The Pain Merchants, som forøvrig het The Shifter da boken kom ut i USA i fjor, er en historie om vennskap og familie, om hva man kan være villig til å gjøre for å hjelpe dem som står en nær. Det er en historie om hvordan makt korrumperer og om å være sannferdig mot seg selv og stå fast ved sine egne prinsipper. Nya portretteres som et menneske med feil og mangler, slik at leseren lett kan identifisere se med henne.

Jeg gleder meg til å lese neste bok i The Healing Wars,og vil anbefale boken til alle som vil ha en ungdomsbok med et originalt og engasjerende plot.


 (Denne boken har jeg fått tilsendt fra det britiske forlaget )
.

Labels: , , , , ,