I dag synes jeg det er veldig
hyggelig å kunne ønske Guro Hoftun Gjestad velkommen til bloggen min.
(Foto: Aschehoug)
Guro Hoftun Gjestad er fra Gol,
men bor i dag i Oslo. Her arbeider hun som journalist i VG Helg. Gjestad har
gått på forfatterskolen til Aschehoug, og det er ved dette forlaget hun nå
debuterer som romanforfatter.
Anfall er navnet på Gjestads
debutroman som lanseres denne uken.
Anfall handler om fremmedgjøring
og om lidenskap. Ella arbeider som arkitekt, er gift og har en datter. Hennes
bror tok sitt eget liv for mange år siden, men det er ikke noe man snakker om i
hennes familie. Under en julefeiring hos sine foreldre dukker imidlertid de
gamle minnene opp igjen. Ella betror seg til kollegaen Kristian, noe som skal
få store konsekvenser for henne og hennes familie.
Her kan du blant annet lese om hvordan Gjestad fikk ideen til romanen og hvilken bok som har fått henne til å hyperventilere av fryd.
Du har akkurat kommet ut med din debutroman Anfall. Kan du fortelle litt om romanen din?
Boken handler om Ella, en kvinne av i dag, som har båret på
en sorg i hele sitt voksne liv. Broren hennes tok sitt eget liv da hun var 18
år, og rett etterpå flyttet hun fra den lille vestlandsbygda. Hun er gift med
Filip, og har datteren Bess. Alt er fint, likevel faller hun for Kristian.
Historien følger Ella gjennom et knapt år av hennes liv, der dramatiske ting
skjer.
Hvordan oppsto ideen til denne romanen, og hvor lenge har
du arbeidet med den?
Jeg begynte på denne teksten for åtte-ni år siden. Jeg
mistet selv en bror i selvmord da jeg var 18 år. Da jeg ble 30 år, ble jeg
eldre enn ham. Eldre enn min storebror. Jeg var også blitt mor, og tok i større
grad innover meg det moren min alltid hadde sagt: Du har aldri et barn å miste
– uansett om det er 0 eller 50 år.Denne sorgen fascinerte meg, kanskje like mye som den tynget
meg, og jeg fant en streng i meg som det var mye lyd i, nok til at det kunne
holde gjennom en lang tekst.
Jeg samarbeidet med en redaktør i et forlag, men da hun
sluttet og en ny redaktør overtok manuset, ble det slutt. Han likte det ikke.
Teksten ble lagret på en minnepinne og lagt i en skuff. I fem år lå den der. Innimellom
åpnet jeg skuffen, så på den blå dingsen, og tenkte: Der er du, ja.For to og et halvt år siden dro jeg på et skrivekurs i
Italia, ledet av Merete Morken Andersen. I kofferten lå minnepinnen. Da Merete
ga oss ulike skriveøvelser, var det som om strengen begynte å spille igjen.
Etter en uke hadde jeg fem sider å vise henne. Fem nyskrevne sider, men fra det
samme landskapet som minnepinneteksten. Etter en halvtime hadde hun klart å gi
meg tro på at jeg skulle klare det.
I dag er jeg takknemlig for at den første teksten endte sitt
liv på en minnepinne. Den var ikke god nok til utgivelse. Men den ligger
fortsatt i skuffen. Og jeg har fortsatt ikke åpnet dokumentet.
Anfall handler
om å falle; for fristelser og for andre mennesker og det handler om å miste.
Hva er årsaken til at du har valgt å skrive om nettopp disse temaene?
I en historie der et selvmord er et bakteppe for alt som
utspiller seg, er fallet et vesentlig element. Livet er en balansekunst, og
noen behersker det ikke. De som står igjen etter et selvmord, blir tvunget til
å gjenvinne balanse. Ofte kan sorgen og tapet skape en angst for å miste.
Kanskje ender det med at man mister seg selv.
Anfall er også en lidenskaphistorie. Ella faller for
Kristian, og hvorfor er hun villig til å slippe seg ut i dette? Hun lar seg
falle - bort fra det hun er aller mest redd for å miste
Ella er hovedpersonen i romanen din. Hvordan har du gått
frem for å utvikle henne, og hva har vært viktig for deg når du skulle etablere
henne som hovedperson i denne romanen?
Jeg hadde noen få merkelapper på Ella da jeg begynte å skape
henne. Jeg ville ikke at hun skulle fylles av anger, for eksempel. Dessuten var
det viktig for meg å lage et troverdig morsportrett, der også det mørke har en
plass.Gradvis har hun vokst frem for meg i teksten. Jeg har danset
og herjet med disse karakterene, og plutselig var det noe som skjedde. For
eksempel hadde jeg lenge en motstand mot å gi henne et yrke. Da det endelig
løsnet og jeg forsto at hun var arkitekt, begynte jeg nok en gang å skrive fra
side 1. Det sier seg selv hva dette har å si for hennes blikk – på sitt eget
hjem, sitt barndomshjem, og sine omgivelser. Ganske sent i prosessen kom
dialogen på plass, og nok en gang startet jeg på nytt for å få lyden av
samtalene inn i teksten. Nå kan jeg høre henne for mitt indre.
Hvordan har din ferd frem mot utgivelsen av denne
debutromanen vært, og har du noen gode råd til andre forfatterspirer som
drømmer om å gi ut bok?
Det viktigste som skjedde, var at jeg kom inn på Aschehougs
forfatterskole. Da kom jeg i kontakt med redaktørene, og begynte tidlig å
samarbeide med ”min” redaktør Mia Bull Gundersen. Det første halvåret jeg gikk
på skolen, ble den ledet av Merete Morken Andersen, mens det siste halve året
tok Kari Fredrikke Brænne og Johan Mjønes over. Å få bruke en kveld i uken
sammen med elleve andre med samme drivkraft, var inspirerende. Med månedlige
innleveringer av tekst, kunne man ikke skulke skrivestundene. Deadline er godt
og vondt på samme gang.
Det jeg lærte aller mest av, var å lese andres tekster og gi
konstruktiv tilbakemelding. Å kunne plukke fra hverandre en tekst, se hva som
fungerer og hva som ikke fungerer, er utrolig nyttig for egen skriving.
Det vakreste tipset jeg fikk på skolen, var: La det skrive i
deg. Det er ikke sikkert at det er foran skjermen de store tingene skjer. Gå ut
i skogen, plukk en liter blåbær og la teksten skrive i deg. Da kan det være
lettere å sette seg ved tastaturet etterpå.Huskelapp til blåbærturen: Blokk, penn og spann.
Du jobber til daglig som featurejournalist i VG. I dag er
det flere og flere journalister som gir ut bøker. Hvordan har din
journalistbakgrunn vært med på å påvirke deg til å bli forfatter, og rommer
boken din også et lite snev av samfunnskritikk?
Jeg ble journalist fordi jeg ville skrive og fortelle
historier. Så lenge jeg kan huske har skrivingen vært viktig for meg.
Journalistikken har gitt meg utrolige møter med fantastiske mennesker, og som
journalist har man jo en rett og plikt til å spørre. Derfor har yrket mitt vært
inspirerende for annen skriving også.Utfordringen er at man må finne en ny stemme i seg selv. Det
holder ikke å overføre særegenhetene i den journalistiske pennen over til
litteraturen. En prosateksts magi ligger i alt som ikke står der. Slik fungerer
det ikke i journalistikken, selv om featurejournalistikken nærmer seg det
litterære både i språk og komposisjon.
Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og har du noen
spesielle ritualer?
I skriveperiodene har jeg våknet i femtiden, stått opp,
slått på PC-en, traktet kaffe og hatt to skjerpede timer med teksten. Jeg har
tre barn og full jobb, og innimellom har det ikke vært tid. Da har jeg prøvd å
la teksten skrive i meg, slik at jeg
hadde noe å bidra med når det endelig igjen ble tid til å jobbe med manuset. I
ferier, helger og avspaseringsperiodene har jeg prøvd å skjerme meg for å få
noen flere timer i strekk. Jeg har også hatt nøkkel til Litteraturhusets
skriveloft; det anbefales.Dessuten har jeg skrevet utrolig mye på Sogn bad. Døtrene
mine er aktive svømmere, en idrett der det trenes mye. Etter en stund bidro
svømmehall-lyden til å sette meg i skrivemodus.
Hvilke forfattere regner du som dine favoritter, og hvem
har du lært mest av i arbeidet med din egen debutroman?
Carl Frode Tiller imponerte meg, særlig med Innsirkling 1 og
2. Hans karakterer griper tak i meg fysisk og slipper ikke taket. Det blir
aldri kjedelig, teksten byr på handling og drama og krumspring hele tiden, uten
at det blir for mye.Jeg er også glad i Ian McEwan. Min favoritt blant hans bøker
er ikke Atonement, men Enduring Love. Da jeg leste den, hyperventilerte jeg av
fryd.
Hva har vært det vanskeligste i arbeidet med Anfall?
Å slippe taket. Det gjorde vondt i hele kroppen. Det hadde
bare vært meg og denne teksten, med noen få besøk hos redaktør Mia, og
plutselig skulle den ut i verden. Regner man med årene på minnepinnen, var den
jo nesten blitt en konfirmant. Jeg leste og smakte på hvert ord gjennom
førstekorrektur og andrekorrektur. Line Frost Noreng, produksjonskoordinator i
Aschehoug er en av mange engler som skal ha en stor takk. Hun var varm og trygg
og forståelsesfull for hvert eneste kommatraume. En uke før julaften, slo jeg
en rød sløyfe om arkbunken og tok et høytidelig farvel med teksten som manus og
ønsket det god tur til trykkeriet i Tyskland.
Hvis du som journalist skulle intervjuet deg selv om denne
boken, hvilket spørsmål ville du da stilt seg selv og hva ville du ha svart?
Jeg hadde nok som journalist forsøkt å nå til bunns i
historien om broren min. Derfor føler jeg nå når jeg er på den andre siden, at
jeg ikke kan være et gjerrig intervjuobjekt. Men det føles veldig rart å by på
seg selv.
Som forfatter skulle jeg veldig gjerne ha blitt intervjuet
om å skrive etter Heivoll og Knausgård. De har visket ut skillene mellom
forfatter og forteller, og i Anfall, der selvmordselementet unektelig er
knyttet til min personlige opplevelse, kan det sikkert være noen som leser meg
og mitt liv inn i historien. Jeg svarer gjerne: Alt i boken er fiksjon, ingen
karakterer er autentiske, alle hendelser er diktet opp. Og brorkarakteren i
boken er svært forskjellig fra min bror, på absolutt alle måter.
Hvis du kun skal lese tre bøker denne våren, hvilke tre
bøker velger du deg da?
Det blir nok flere enn tre bøker, men av navn fra
vårlistene, vil jeg nevne: Tiden-debutant Janne Stigen Drangsholts
Humlefangeren. Ola Jostein Jørgensens debutroman Klassikeren. Alexander Aarviks debutroman Skuddsikker virker også spennende. Og så kommer jeg
til å kaste meg over Knausgård, igjen.
Har du planer om å skrive flere bøker?
Ja. Jeg skriver allerede. Nå er jeg i letefasen, og prøver å
finne noen jeg har lyst til å bli skikkelig godt kjent med. Igjen handler det
om å finne strengen som har nok lyd.
Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Guro Hoftun Gjestad.
Anfall blir fra forlagets side beskrevet som en voldsomt spennende debutroman om farlige forbindelser og er en av debutromanene jeg ser frem til i år. Du vil kunne lese mer om boken på bloggen min senere.
Hvis du liker å lese debutanter, kan du bli med på min debutantutfordring i år. Anfall er da en av bøkene du for eksempel kan lese.
Labels: Anfall, aschehoug, bokelskerinnen intervjuer, debutant, Guro Hoftun Gjestad