Bokelskerinnen intervjuer: Magne Hovden

 I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Magne Hovden velkommen til bloggen min:
(Foto: Aschehoug)

Magne Hovden bor i Kirkenes og jobber til daglig som frilans oversetter og litteraturagent. Han etablerte Ancoral Literary Agency i 2007, og er en av de tre uavhengige litteraturagenter i Norge.

Januar 2010 romandebuterte Hovden med Sameland , som handler om Roy og Leif som ønsker å lage en fornøyelsespark som skal få storbesøk av turister og gjøre dem rike. Boken fikk svært god mottakelse blant kritikerne, og har blitt fremholdt som en blanding av Populærmusikk fra Vittula og Paasilinnas bøker. Rettighetene til boken er solgt til flere land og det arbeides nå med et spillefilmmanus basert på romanen.

I dag kommer Hovdens andre roman, Mgp, i handelen.

I Mgp møter vi Stavros Grindheim, som tidligere har gjort suksess i et danseband. Stavros' glansdager er forlengst over, men han ønsker seg tilbake i rampelyset. For å oppfylle det ønsket bestemmer Stavros seg for å vinne Melodi Grand Prix med gruppen The Vikings.

Filmrettighetene til Mgp er alt solgt.

Her kan du blant annet lese om hvordan Magne Hovden har arbeidet frem denne boken, og hva Per Sundnes har hatt å si for utviklingen av den.

Du utkommer med din andre roman, Mgp, i dag. Kan du fortelle litt om den boken?

Mgp handler om en eks-dansebandstjerne, som i all sin elendighet på en barkrakk på danskebåten, bestemmer seg for å gjøre et siste forsøk på å finne veien tilbake til rampelyset. Så han samler en gjeng tilsvarende avdankete og desperate musikere, og sammen skaper de The Vikings, som skal forsøke å vinne Melodi Grand Prix. Dette ved hjelp av vikingkostymer og en akkurat passe pompøs låt. Og en veldig hvit løgn om at Rolf Løvland har komponert låten ...

Hvordan fikk du ideen til denne romanen, og hvor lenge har du arbeidet med den?

Debutromanen min, Sameland, hadde handling fra Øst-Finnmark hvor jeg bor, og mennesketypene og omgivelsene var velkjente for meg. Så når jeg skulle ta fatt på bok nummer to var jeg ute etter en utfordring. Jeg ville skrive om mennesketyper jeg ikke har videre kjennskap til (musikere, slovakiske mafiapsykopater og kjendiser) i miljøer jeg ikke har kjennskap til. Så det var en ganske så nøye planlagt graviditet sånn sett. Ideen til boken fikk jeg vel tidlig i 2009, og skrev rundt tre kapitler da, men så ble det lagt til side til våren 2010, da jeg kjørte i gang og fullførte første utkast i løpet av noen måneder.

Hva er årsaken til at du har valgt å bruke nettopp Melodi Grand Prix som tema for romanen din?

Universet der handlingen i Sameland utspant seg, var både snevert og snålt. Og morsomt å skrive om. Men i bok nummer to ønsket jeg å skrive om noe veldig mange av oss har et forhold til. Og da var valget enkelt. MGP er jo et langt, langt større og enda snålere univers.

I Mgp blir vi kjent med Stavros Grindheim. Hva har vært viktig for deg i utviklingen av ham som karakter, og er han basert på eller inspirert av faktiske personer?

Stavros måtte være en forfengelig mann, siden hans ønske om en kjapp retur til rampelyset er bokens utgangspunkt, og han har vært en fryd å jobbe med. Med sine hårprodukter og engstelser for hårtap og bekymringer om øyenbrynsymmetri. Så det var viktig å gi ham en gjennomført selvopptatthet som basisegenskap. Et fokus på det ytre og et sug etter oppmerksomhet fra media, eller bare å bli gjenkjent på gaten. Det er hans motivasjon. Så opplever han etter hvert at noen andre stjeler rampelyset, noe som gjør ham mer og mer desperat ... Men han er ikke basert på eller inspirert av faktiske personer.

Mgp er sangkonkurranse det blir sagt at alle elsker å hate. Hva er ditt forhold til Melodi Grand Prix og hva er ditt beste Melodi Grand Prix minne?

Jeg har et varmt forhold til Melodi Grand Prix. Det har vært en årlig tradisjon siden jeg var bitte liten, med unntak av en grunge-periode jeg lusket gjennom i hullete klær i gymnasårene. Mitt beste minne er vel da Bobbysocks seiret. Da var det stor stemning i stua.

Hvilken rolle har Per Sundnes, som har skrevet forordet til Mgp, hatt i utviklingen av denne romanen?
Jeg tok kontakt med Per Sundnes for å spørre om han ville lese gjennom boka når den var ferdig, for å få en tilbakemelding på om den var tilstrekkelig troverdig med tanke på selve arrangementene og det MGP-tekniske generelt. Og ikke bare leste han, men han kom med verdifull innsideinfo også, blant annet om dekoren i sin egen stue! Et av kapitlene foregår nemlig der. Så hans hjelp er jeg veldig takknemlig for. Han har vært gull verd for boka.

Du gjorde, som nevnt tidligere, unna din romandebut med Sameland for nesten nøyaktig ett år siden. Romanen fikk svært god mottakelse og er solgt til en rekke land. Hvordan føles det som debutant å få en slik anerkjennelse?

Det er en rimelig deilig følelse, med tanke på arbeidet som var lagt ned i boka. Når man har full kontorjobb, kone og to barn, husarbeid og et litteraturagentbyrå som også skal drives, ble det som regel skriving om kveldene etter klokka ni. Og da er det ikke alltid man har overskudd til å sette seg ned å formulere festlige avsnitt i hopetall. Så gir de gode tilbakemeldingene svulmende selvtillit, selvfølgelig. Det er langt enklere å sette i gang med nye prosjekter når man er en smule mer selvsikker. Når man er ganske trygg på at alt arbeidet vil resultere i et realisert prosjekt. Lønn for strevet.

Har du noen råd til andre forfatterspirer der ute som drømmer om en gang å oppnå det samme som deg?

Det er lurt å prøve å utforske forskjellige skriveteknikker. Les og studer de beste og se hvilke grep de benytter, hvordan de bygger opp handling eller bygger opp enkeltsetninger, for den saks skyld. Så lønner det seg å lytte nøye til tilbakemeldinger fra forlagsredaktører eller eksterne konsulenter, og ta dem til følge istedenfor å bli grinete og fornærmet. Så kan det jo være lurt å prøve å skrive om noe som ikke så mange har gjort før, da.

Det kan ofte gå en god stund fra en forfatter debuterer med sin første bok, til andreromanen kommer ut. Hva er årsaken til at du utkommer med din andre bok allerede nå og hvordan føles det å skulle leve opp til forventningene som Sameland har skapt?


Jeg er veldig produktiv når jeg kan sitte flere dager i strekk og kun skrive, og med MGP-boka hadde jeg anledning til å jobbe redusert i min vanlige jobb, noe som gjorde det mulig å fullføre første utkast raskt. Dersom jeg kunne være forfatter på heltid, kunne jeg skrevet tre romaner i året. Når det gjelder forventningene, er det noe jeg forsøker å ikke tenke så mye på (for da blir jeg svimmel).

Hvilke forfattere regner du som dine favoritter, og hvem har vært viktigst for utviklingen av ditt forfatterskap?

Noen av mine absolutte favoritter er vel Rudyard Kipling (som jeg leste alt av da jeg jobbet 14 timers skift som nattevakt ved Kylemore Bakeries, Irlands største bakervarefabrikk), Tom Wolfe, Arthur Conan Doyle, Stephen King, Brett Easton Ellis og Tolkien. Men favoritten som har betydd mest for mitt forfatterskap er Douglas Adams. Etter å ha lest hans fantastisk morsomme bøker, bestemte jeg meg for å skrive Sameland, der utgangspunktet var å forsøke å få folk til å le eller smile på hver eneste side, slik som ham.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og har du noen spesielle skriveritualer?


Har ingen spesielle ritualer, eller skrivedager for den saks skyld. Skriver her og der når jeg kan, noen ganger med unger hylende rundt meg og noen ganger helt for meg selv. Men det ideelle er å være helt alene på hytta. Da skriver jeg gjerne i tolv timer i strekk.

Hvis du kun skal lese tre bøker denne våren, hvilke tre bøker velger du deg da?

Antakeligvis kommer jeg ikke til å lese så mye som tre bøker denne våren i det hele tatt, jeg har total lesevegring når jeg skriver selv (i frykt for å innse at jeg ikke har særlig peiling i forhold til andre forfattere), og nå jobber jeg med første bok i en ny romanserie, første bok i en ny ungdomsbokserie, en non-fiction bok om spøkelser i Europa (!) og et pilotmanus til en tv-serie. Og jeg har ikke oversikt over hvilke nye bøker som kommer, men dersom jeg kunne velge hvilke som helst bøker, ville det blitt:

Den Store Rottekrigen
av Einar Andreas Lund
Imperial Bedrooms av Brett Easton Ellis
Hundreåringen som klatret ut av et vindu og forsvant av Jonas Jonasson


Tusen takk, Magne Hovden, for at du tok deg tid til dette intervjuet.

Mgp befinner seg altså i butikkene i dag, og har du lyst til å vite mer om boken kan du besøke bloggen til Rolf Kilevåg, en av Hovdens romankarakterer. Hovden har også skapt en egen hjemmeside for The Vikings.



Sameland, Hovdens forrige bok, er en av bøkene du kan lese i min debutantutfordring.

Labels: , , , , ,