Bokelskerinnen intervjuer: Renate Nedregård

 I dag er det veldig hyggelig å kunne ønske Renate Nedregård velkommen til bloggen min:
Foto: Joar E.M. Klette

Renate Nedregård har studert sammenliknende politikk og historie ved Universitetet i Bergen, og er utdannet fjernsynsjournalist fra Høyskolen i Volda. Hun har jobbet i TV2s utenriksavdeling, i tillegg til Tabloid og TV2 Nyhetskanalen. Hun har også erfaring fra NRK Dagsrevyen, NRK Hordaland og NRK 2. Hun har vært nestleder i Bergen Journalistlag og tillitsvalgt i TV2. I 2009 tok hun sluttpakke fra TV2.

I dag arbeider Nedregård for Flimmer Film i Bergen, hvor hun er produksjonsleder for en dokumentarserie om Afghanistan. Hun frilanser også for TV 2

Denne våren blir hun også forfatter. Nedregård debuterer med en ungdomsroman, som forlaget har høye forventninger til.
Mirakel handler om 21 år gamle Rakel som er på høyden av sin karriere. Etter deltakelse i Idol har hun blitt superstjerne. Hun har brutt med sine gamle venner i Ten-Sing-koret hun en gang var en del av og reiser verden rundt. Da koret vil ha Rakel til å synge solo på jubileumskonserten de skal arrangere, er Rakel skeptisk. Men agenten hennes presser på. Rakel blir nødt til å konfrontere en fortid hun trodde hun hadde lagt bak seg.

Her kan du blant annet lese om hvordan Nedregård fikk ideen til romanen sin, og hvorfor hun har valgt å ta for seg livet til en popstjerne.

Du har nylig lansert ungdomsromanen Mirakel. Kan du fortelle litt om hva den handler om?

Mirakel handler om 21 år gamle Rakel, verdenskjent popstjerne med artistnavnet "Miracle". Hun lever et glamorøst jet-set-liv, bryter stadig nye grenser, og deler opplevelsene med fansen gjennom bloggen sin. Men en dag får hun en epost fra fortiden. Johannes, dirigenten i Ten Sing-koret hun sang i da hun ble headhuntet til Idol som 16-åring, ber henne bli med på en jubileumskonsert i hjembyen Bergen. Rakel har lagt livet som idealistisk, kristen Ten Sing-solist bak seg, men nå må hun forberede seg på å møte alle hun har sviktet på veien mot berømmelsen.

Når fikk du ideen til denne romanen, og hvor lenge har du arbeidet med den?

Det er en idé som har kjempet seg frem, på tross av at jeg ikke trodde på den selv. Ved nyttår i fjor sa jeg opp jobben min i TV 2, og bestemte meg for å forfølge drømmen om å skrive. Jeg startet egentlig på et helt annet manus, men en dag datt denne idéen ned i hodet på meg, og jeg skyndte meg å notere den. Likevel var ikke før jeg viste det til min gode venninne og mentor, forfatteren Ingelin Røssland, at jeg ble overbevist om at idéen holdt til en roman. Etter det gikk det fort å skrive. Jeg definerte skrivingen som en fulltidsjobb, og gjorde ferdig manuset på 3-4 måneder.

I romanen blir vi kjent med Rakel på 21 år. Hvordan har du gått frem for å skape denne karakteren? Og er hun basert på virkelige personer?

Jeg har ikke hatt noen virkelig person i tankene når jeg skapte karakteren. Hun er mer en sum av alle glamorøse stjerner som vi ser fremstilt TV og i blogger: Den perfekte, vakre og fremgangsrike kjendisen. Det er dét idealet jeg har tatt utgangspunkt i når jeg har skapt karakteren, samtidig som jeg kjenner fortiden hennes så godt at jeg vet mer om hva som ligger bak overflaten. Jeg vet hvor sårbar hun er, når hun ikke kan gjemme seg bak sin perfekte fasade.

Hva er årsaken til at du ønsket å skrive en ungdomsroman om nettopp en popstjerne?


Jeg synes det er interessant å ta tak i et fenomen i tiden: Drømmen om å bli berømt. Disse drømmene blir oppmuntret gjennom program som Idol og X-faktor, og den ultimate drømmen er jo å bli en slik stjerne som Rakel har blitt. Jeg har ønsket å stille spørsmålet: Hva om drømmen går i oppfyllelse? Hva om en ung, talentfull og uskyldig jente får oppfylt den største drømmen og blir en verdensberømt popstjerne – uten at hun egentlig har tatt stilling til om det er noe hun ønsker seg? Og hvordan er det mulig, i en sånn situasjon, å klare å ta vare på deg selv, den du egentlig er, når identiteten din blir offentlig?

Rakel har blitt stjerne etter at hun først deltok i Idol, programmet som sendes av TV2 hvor du tidligere jobbet. Er romanen din også ment som et kritisk blikk på Idol og X Faktor - fenomenene basert på saker du har opplevd?


Jeg har jobbet som nyhetsreporter i TV 2, men må understreke at jeg har ingen erfaring med program som Idol og X faktor. Alt jeg skriver om Idol, er fullstendig oppdiktet. Jeg er egentlig ikke så kritisk til disse programmene, jeg. Jeg tror det til en viss grad er sunt for ungdom å få en mulighet til å vise frem hva de er flinke til, og Idol har i alle fall skapt mye større aksept for at det er tøft å stå på en scene og synge, særlig for gutter. Det jeg er kritisk til, er det enorme kjendisjaget som finnes for tiden, som får folk til å ville gjøre hva som helst for å bli kjendiser. Det er som om det å komme på TV, er den eneste måten å bli sett og akseptert på. Jeg tror ikke det er nøkkelen til et sunt selvbilde for unge. Kanskje er boken en påminnelse om at berømmelse er ingen enkel vei til lykke, og at ingen kjendiser er så perfekte som det ser ut på TV og i blogger.

Boken er, som tidligere nevnt, din debutroman. Hvordan har din ferd mot endelig publisering vært, og hva er det beste rådet du vil gi til andre forfatterspirer?

Dette har vært en ny opplevelse for meg, og jeg har hatt et udelt positivt møte med forlaget, Cappelen Damm. Det har vært ganske lite jobb for meg etter at jeg leverte det første manuset fra meg. Mitt beste råd til andre som drømmer om å få utgitt noe, er å virkelig gå inn for å gjennomføre det. Det er som en halvmaraton, du kommer aldri i mål hvis du ikke løper hver eneste en av de 21 kilometrene som ligger foran deg.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og hva gjør du for å hente inspirasjon til skrivingen?

Jeg er ingen supermamma som kan skrive før arbeidstid eller etter barnet har lagt seg. Jeg må ha tid og ro til det. Da jeg skrev Mirakel, leverte jeg treåringen i barnehagen, gikk hjem og ryddet kjøkkenbordet, satt meg ned med Macen og skrev, før jeg hentet i barnehagen igjen om ettermiddagen. Hvis jeg ble sittende fast, gikk jeg ut og satt meg på en café i stedet, det hjelper av og til å bytte omgivelser. Jeg var nok en ganske fraværende mor i den perioden, historien kvernet i meg hele tiden. Inspirasjonen til å skrive har jeg alltid hatt i meg. Jeg har fått utløp for den gjennom jobben min som journalist, men nå var det på tide å realisere drømmen om en roman.

En bekjent av meg sa en gang at det er mye vanskeligere å skrive en god roman for ungdom, enn for voksne, blant annet fordi det skal veldig mye til for å fenge ungdom i dag i og med at de bombarderes av impulser fra mange kanter. Er du enig i dette utsagnet og hvilke grep har du gjort for at din bok skal være fengende?


Jeg elsker ungdom som publikum! Jeg tror de alltid har vært et krevende publikum, fordi de er ekte og umiddelbare. Voksne kan kanskje lettere være opptatt av hva som er ”riktig” å like, men du kan ikke lure ungdom. De legger fra seg boken hvis den ikke er bra nok. Derfor har jeg vært opptatt av at boken skal være spennende, at den skal ha et driv. Jeg har forsøkt å bruke klassiske dramaturgiske virkemidler for å få det til. Det er opp til leserne å dømme om jeg har lykkes.

Du jobber til daglig som frilansjournalist. Hvis du skulle ha intervjuet deg selv om denne debuten, hva ville du ha spurt deg selv om og hva ville du ha svart?

Kanskje jeg ville spurt: Er boken selvbiografisk? Det er den ikke! Men jeg har sunget i Ten-Sing selv da jeg var tenåring, og koret mitt hadde mange likhetstrekk med det koret jeg skriver om. Som journalist ville jeg kanskje plukket frem den historien. Og så ville jeg stilt det samme som spørsmålet VG-journalisten gjør i boken: Tror du på Gud? Men da vil jeg kanskje vri meg unna med samme svar som Rakel: At det å tro, det er en veldig personlig sak…

Har du planer om å skrive flere bøker for ungdom?


Ja, det har jeg fryktelig lyst til. Drømmen er å leve av å skrive. Men det er ikke lett: Jeg må jeg ha annet arbeid ved siden av.

Hvilke ungdomsromaner gjorde størst inntrykk på deg da du var tenåring, og hvilke ungdomsromanforfattere har inspirert deg mest?

Det må være Knut Hamsun. Det begynte med at jeg leste Victoria på ungdomsskolen, og så ble jeg helt hekta. Ragnar Hovland var også et stort forbilde. Nå for tiden er det Ingelin Røssland som er min store inspirasjon som ungdomsromanforfatter.

Hvis du kun skal lese tre bøker denne våren, hvilke tre bøker vil du da velge deg?

Jeg må innrømme at jeg venter i spenning på Knausgårds siste bok. Så gleder jeg meg til å lese Før jeg brenner ned av Gaute Heivoll, den har jeg ikke rukket å lese. Gunnar Staalesens siste, Vi skal arve vinden, får jeg spare til påskeferien.

Er det noe du har lyst til å legge til helt til slutt?


Takk for at jeg fikk bli intervjuet til bloggen din!


Tusen takk for at du kunne stille opp, Renate Nedregård!

Mirakel er i butikkene nå, og er en av bøkene som skal sendes ut på bokbloggturné senere i vinter. Det er også opprettet en egen facebookgruppe for romanen. Den finner du her. Mirakel er en av bøkene du kan lese, om du er med på min leseutfordring.

Labels: , , , , , ,