Bokelskerinnen intervjuer: Åshild Moldskred

 I dag er jeg veldig glad for å kunne ønske Åshild Moldskred velkommen til bloggen min.

(Foto: Hilde Wormdahl)

Åshild Moldskred er oppvokst på Sunnmøre, men bor i Oslo. Etter avsluttet bachelorgrad i idretts- og bevegelsesvitenskap på NTNU, har hun jobbet som personlig trener, kostholdsveileder, gruppeinstruktør og treningsveileder. Nå jobber hun som støttepedagog for et barn med cystisk fibrose.

Moldskred har lenge vært interessert i å skrive. Da hun gikk på videregående skrev hun både dikt og noveller, og da hun begynte på universitetet startet arbeidet med et bokmanus. Det manuset ble det ikke noe av, men Moldskred likte så godt skrivingen at hun begynte å arbeide med det som skulle bli hennes debutroman.

Denne uken kom Mørketid i handelen.
Mørketid beskrives som en bloddrikkerroman fra Oslo vest. I boken blir vi kjent med bestevennene Runa Mørkland og Åge Wadler, som går i tiende klasse på Hovseter ungdomsskole. En dag finner Åge ut at Runa bærer på en hemmelighet. Hun er vampyr og kommer fra en familie med lange tradisjoner for bloddrikking...
Det er forfatterens søster som har laget omslaget til Mørketid.

Her kan du blant annet lese om hvordan Åshild Moldskred har jobbet frem sin debutroman, og hva som skiller hennes bok fra andre vampyrromaner.

Åshild Moldskred, du har akkurat utkommet med Mørketid. Kan du fortelle litt om boken din?

Mørketid handler om en dramatisk høst for tiendeklassingene Runa og Åge. Åge får vite at bestevennen Runa er bloddrikker og blir nervøs og søvnløs. Mora hans tror forandringen skyldes narkotikamisbruk og sender han til psykolog, mens Runa tror det er fordi han er ulykkelig forelska i engelskvikaren.

Runa selv kjemper mot et indre mørke som får henne til å ville gjøre forferdelige ting. Dette mørket trigges av stillhet, noe som gjør Runa avhengig av iPod og konstant lyd rundt seg. Åges nærvær er det eneste som presser mørket tilbake istedet for bare å overdøve det. Det er ikke uten grunn av engelskvikaren, Vibeke, forteller Åge at Runa er bloddrikker. Hun trenger hjelpen hans. Og den virkeligheten som Åge først tror er ille, viser seg å være mye, mye verre. Hvor godt kjenner han egentlig Runa?

Hvordan fikk du ideen til denne boken og hvor lenge har du arbeidet med den?

Jeg begynte å skrive på en vampyrhistorie for barn for seks år siden. Runa Rundtann og Greven av Groaznica handlet om bestevennene Runa og Åge, der Runa var halvt vampyr og Åge var et intetanende menneske. Vampyrene her var mer tradisjonelle enn i Mørketid; de levde kun av menneskeblod og var allergiske mot sollys.

Etter et par runder med avslag på dette manuset fikk jeg lyst til å skrive for ungdom istedet for barn. Jeg ville skrive ei spennende historie uten å bremse meg selv ved å tenke: å nei, der bannet jeg igjen. Og jeg ville skrive om vampyrer med min egen vri. Vampyrene gikk fra å være bleke og vakre til å bli levende mutanter av mennesker. Disse nye bloddrikkerne trengte menneskeblod i tillegg til vanlig mat og drikke.

Mørketid karakteriseres som en bloddrikkerroman fra Oslo Vest. Vampyrer har lenge vært populære skikkelser i ungdomsromaner. Hvorfor skal vi lese enda en bok om vampyrer og hva skiller din roman fra andre i denne sjangeren?

Twilight-bølgen kom da jeg var godt i gang med Mørketid. Jeg var nervøs for at folk skulle bli drittlei av alt som handlet om vampyrer og det var også denne tilbakemeldingen jeg fikk fra ett av forlagene: "Det er en viss fare for at interessen for vampyrer vil avta med tiden ..." Men den samme konsulenten skrev også: "Men det fortellingen om Runa tilfører sjangeren, er at det er en drivende god ungdomsskildring, observant, intelligent og morsom - samtidig som den tar sjangeren på alvor." (Forlaget endte opp med å gi meg avslag til slutt, men denne anonyme tilbakemeldingen gav meg motivasjon til å kjempe videre. Uten dette brevet hadde jeg sannsynligvis gitt opp. Så takk til denne ukjente konsulenthelten min!)

Jeg håper at folk vil lese Mørketid, vampyrer eller ei, fordi det er ei god og spennende historie. Det var i alle fall målet mitt da jeg skrev den :)

Åge og Runa er hovedpersonene i denne boken. Hvordan har du gått frem for å utvikle dem?

Åge er en karakter som har vært med meg helt siden jeg startet på mitt første barnebokmanus for rundt ni år siden. Han har forandret seg både utvendig og innvendig i løpet av disse årene, men det tok ikke lang tid før jeg visste hvem han var i Mørketid-historia.

Runa var mye verre. I forrige historie som jeg skrev om disse to var hun snill og pliktoppfyllende. Nå ble hun betydelig mørkere. Og det tok minst et par år med skriving og stryking før jeg begynte å få tak på henne. Runa er fortsatt litt mystisk for meg og dette gjør henne spennende å jobbe videre med. Runa og Åge er blitt litt som småsøsken; jeg kan bli lei, men slutter aldri å bry meg.

Handlingen i Mørketid finner sted på Oslo vest. Hvorfor ønsket du å legge romanen din hit?

Jeg begynte å skrive på Mørketid like før jeg og kjæresten kjøpte leilighet på Hovseter. Før dette bodde vi på Skillebekk, hvor bestemora til Runa bor i boka. Hovseter ga meg massevis av inspirasjon. Det var et eksotisk sted for ei bygdejente som meg. Mens Runa og Åge bodde i en navnløs by i det forrige manuset, var det plutselig helt naturlig at de gikk på Hovseter ungdomsskole og bodde i ei av naboblokkene. Dette gjorde historia mye mer levende mens jeg skrev. Etterhvert kunne jeg gå forbi blokka til Runa og Åge (Hovseterveien 96) og føle at de satt der oppe bak vinduene i fjerde og sjuende etasje og gjorde lekser eller spilte TV-spill.

Hva var det mest utfordrende med å skrive denne romanen?


Å få til sammensatte og troverdige karakter. Hver eneste person i boka måtte vise sin unike personlighet gjennom replikker, handlinger, klesstil, fakter osv. Dette syntes jeg var vanskelig å få til uten å enten underdrive(flate karakterer) eller overdrive(karikaturer).

I starten laget jeg lange lister over alle de sentrale karakterene i boka med bl.a: utseende, personlighetstrekk, hobbyer, favorittmat og favorittmusikk. Listene forandret seg underveis, særlig Runas. Og så er det veldig utfordrende å skrive om forelskelse uten å bruke klisjeer ...

Mørketid er din skjønnlitterære debut. Har du alltid drømt om å bli forfatter og planlegger du å skrive flere bøker i fremtiden?

Jeg fikk lyst til å bli forfatter da jeg oppdaget serien om Den vesle vampyren som tiåring. Dessuten var morfaren min en lidenskapelig eventyrforteller som tidlig trigget fantasien min ved å lese høyt fra Tuss og troll eller Smørbukk, alltid med en herlig innlevelse. Han gikk aldri lei av å lese for oss barnebarna og jeg tror han er en viktig grunn til at jeg har så stor glede av å dikte historier nå.

På ungdomsskolen hatet jeg norsk. Pugging av ordklasser drepte all kreativitet. Det var ikke før på universitetet at jeg turte å starte på et bokmanus. Og mens jeg slet med og/å-feil og kommaregler angret jeg bittert på at jeg ikke fulgte bedre med i norsktimene på grunnskolen ...;)

Nå holder jeg på med en oppfølger til Mørketid. Jeg vet ikke om det blir mer enn to bøker om Runa og Åge(kommer nok an på hvordan Mørketid blir mottatt?), men jeg håper å få muligheten til å dikte mange flere historier i fremtiden og at disse vil glede mange lesere. .

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og har du noen skriveritualer?

Mens jeg skrev Mørketid jobbet jeg som personlig trener på Elixia og hadde ofte fritimer midt på dagen. Da stakk jeg som regel på nærmeste bibliotek for å skrive eller lese. Nå jobber jeg i barnehage og prøver å skrive minst et par timer rett etter jobb. Bibliotek er fortsatt favorittplassen å sitte. Der kan jeg bla i bøker eller se på folk for å få inspirasjon. Hvis jeg står stille i handlingen funker det som regel alltid med sjokolade, gåturer eller musikk.

Hvilke ungdomsromanforfattere er dine favoritter og hvem har du lært mest av?


J.K.Rowling fordi hun har skapt en fantasiverden som jeg aldri går lei av. Hun er utrolig dyktig til å lage spennende og orginale karakterer, og hun balanserer humor og alvor på en smart måte.

Arne Berggren fordi Fisken - rotter i våtdrakt gjorde at jeg fikk lyst til å prøve å være morsom selv :)

Hvem vil du si at boken din passer best for?

Drømmen er selvfølgelig at både gutter og jenter fra 13 til 30+ skal like boka, men målgruppen er nok elever på ungdomsskole og videregående.

Hvis du kun skulle lese tre bøker denne våren, hvilke bøker velger du deg da?


Forførende ondskap av Rebecca James. Catcher in the Rye av J.D.Salinger. Nede i himmelen av Tove Nilsen.

Er det noe du ønsker å legge til helt til slutt?


Jeg har veldig lyst til å takke Gyldendal fordi de turte å satse på og bruke masse tid på Mørketid. De har aldri bedt meg om å forandre på en eneste setning i boka, bare gitt meg massevis av konstruktive råd og oppmuntring på veien frem til et utgivelsesklart manus. Så tusen takk til dere det gjelder!

Tusen takk for at du ville gjøre dette intervjuet, Åshild Moldskred. 


Hvis du er nysgjerrig på Moldskreds debutroman, finner du mer informasjon på romanens facebookside. Her ligger det også et eget utdrag fra boken.