Bokelskerinnen intervjuer: Bente René Linmo

I dag er jeg veldig glad for å kunne ønske Bente René Linmo velkommen til bloggen min.
Bente René Linmo er fra Steinkjer og er bosatt i Trondheim. Linmo har en bachelor i historie fra NTNU og har fordypet seg i Nidarosdomens historie og arkitektur. Hun har vært fascinert av kirken helt siden hun var på skolebesøk her som 13-åring, og etter hvert fikk hun en ide om å bruke Nidarosdomen litterært. Denne tanken var det ikke bare hun som tente på. Det første forlaget hun sendte inn manuskriptet til, ga henne tilbakemelding etter allerede en måned: Linmos bok var antatt.

Nå er endelig Linmos romandebut, Vidina - Landet bak Nidaros, i butikkhyllene.

Vidina - Landet bak Nidaros er første bok i en fantasyserie. Alexander Villander må reise inn i landet Vidina på jakt etter sin søster Emma. I Vidina møter han spennende vesener og folket Viroserne, som er nødt for å leve i skjul. Nidarosdomen har en sentral plass i handlingen.

Her kan du blant annet lese om hvordan Bente René Linmo fikk ideen til denne serien og hvordan hun har arbeidet den frem.


Du har akkurat debutert med Vidina - Landet bak Nidaros, første del i en ny, norsk fantasy serien. Kan du fortelle litt om hva denne boken handler om?

Boken handler om søsknene Aleksander (13) og Emma (10) som finner en portal ved Nidarosdomen. Emma forvinner inn i portalen og Aleksander må følge etter inn i det magiske landet Vidina for å finne henne. Historien utvikler seg snart til å handle om noe langt større enn å redde lillesøsteren.

Hvordan fikk du ideen til denne romanen, og hvor lenge har du arbeidet med den?

Ideen til Vidina kom allerede i 2003 da jeg var student i Trondheim, men det skulle ta mange år før jeg begynte å arbeide seriøst med boka. Jeg hadde lenge drømt om å skrive noe, og etter å ha blitt kjent med byen bestemte jeg meg for å skrive en historie med handlingen satt i Trondheim. At Nidarosdomen skulle være med var en selvfølge.

Hovedpersonene i boken er Emma og Alexander Villander. Hvordan vil du beskrive dem, og hva er deres sterkeste sider?

Aleksander er den ansvarsfulle storebroren som mer eller mindre ufrivillig har tatt over oppdragerrollen for lillesøsteren. Foreldrene er karrieremennesker og de to søsknene er mye alene. Aleksander er snartenkt og eventyrlysten. Emma er det bekymringsløse minstebarnet som ser opp til storebroren sin, selv om hun aldri vil innrømme det. Hun er nysgjerrig og lojal.


Hva er bakgrunnen for at du har kalt fantasilandet i boken din Vidina?
  
Vidina er et jentenavn i andre deler av verden. Jeg overhørte navnet på universitetet, og jeg syntes det var så spesielt at jeg bestemte meg for å bruke det.

Du har brukt mye tid på å skape et fantasyunivers spekket med spennende figurer og steder. Har du latt deg inspirere av faktiske myter og slikt?

Ja visst! Historiene om munken som visstnok skal hjemsøke Nidarosdomen hørte jeg første gang som tenåring. Da jeg hadde bestemt at katedralen skulle være en del av handlingen var jeg bare nødt til å ha ham med.

Du ble antatt på første forsøk, hva tror du er de sterkeste kvalitetene til boken din og som gjorde at du fikk en så god respons på den fra forlaget? Og hvorfor bør barn og ungdom lese nettopp denne boken?


Det må være at historien er forankret i norske omgivelser og at bruken av Trondheim og Nidarosdomen er noe som gir historien relevans. Leserne kan følge i Aleksanders fotspor og oppsøke alle steder som blir beskrevet i Trondheim. Barn og unge bør lese den fordi den er både spennende og tankevekkende. Jeg tar opp temaer som vennskap, mot, mobbing og ensomhet. 

Fantasysjangeren er ekstremt populær for tiden. Hva tror du er årsaken til at ungdom, men også voksne, omfavner denne sjangeren?


En virkelighetsflukt rett og slett. Mens man leser forsvinner man inn i en verden der alt er mulig.

Du har sagt at det var under studietiden du fikk ideen om at du ville bruke Nidarosdomen litterært. Hva er årsaken til at du falt ned på fantasysjangeren?



Det var ikke et bevisst valg å skrive fantasy. Etter hvert som historien fikk liv følte jeg et behov for å skape en kontrast til det hverdagslige. Dermed endte jeg opp i denne sjangeren.

Hvem vil du si hovedmålgruppen for denne boken er?
 
Målgruppen er fra 8+ og opp til ungdom

Hvem er dine favorittforfattere, og hvem har du latt deg inspirere av når du har skrevet Vidina?

Jeg leser det meste av de fleste, og har i grunnen ingen favoritt. Jeg leste mye Astrid Lindgren som barn, og har nok blitt påvirket av det i skriveprosessen. Grepet med ensomme barn som forsvinner inn i en fremmed verden finner vi blant annet i Brødrene Løvehjerte og Mio, min Mio.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og hvordan holder du styr på universet du bruker i boken din når du skriver?

Jeg har en veldig uryddig skriveprosess. I gode perioder kan jeg skrive i flere døgn med bare få timers avbrekk for søvn og mat. Andre ganger flyr alle intensjoner om å skrive ut av vinduet, og jeg ender opp med å gjøre alt mulig annet. Da vasker jeg hus og klær som aldri før, og selvfølgelig er det noe på butikken som jeg bare må ha. Jeg mangler nok litt av disiplinen som en forfatter bør ha. For å holde styr på universet Vidina fører jeg en detaljoversikt som er trygt lagret på pc-en. 

Det skal bli syv bøker i serien om Vidina. Når kommer neste bok?

Vidina – Gaias tempel kommer våren 2012.


Tusen takk for at du kunne stille opp på dette intervjuet, Bente René Linmo.

Hvis du er interessert i boken, finner du mer informasjon om den på forlagets hjemmesider her. Her er det også lenker til flere artikler om boken og forfatteren. Hvis du følger min debutantutfordring, er dette en av bøkene du kan velge.

Du kan lese et utdrag fra Vidina - Landet bak Nidaros her.




Labels: , , , , ,