Bokelskerinnen intervjuer Emma Donoghue

I dag synes jeg det er kjempeflott å kunne ønske Emma Donoghue velkommen til bloggen min.

 (Foto: Nina Subin)

Emma Donoghue ble født i Dublin i 1969 og bor i dag i Canada sammen med sin mann og sine barn. Hun begynte tidlig å skrive poesi og skrev sin første roman i en alder av 19 år. Som 21-åring skaffet hun seg sin første agent og da hun var fylt 23 år signerte hun kontrakt på to romaner med Penguin.

Donoghue har studert litteratur og tok din doktorgrad på mannlige og kvinnelige vennskap i livet og verkene til noen av Englands forfattere på midten av 1700 - tallet. Siden da har hun vært intenst opptatt av 1700-tallet. Hun er en meget allsidig forfatter og har, ved siden av flere romaner, skrevet for teaterscenen og for radio.

Hennes store internasjonale gjennombrudd har nå kommet med Rom, som ble utgitt første gang i 2010.


I Rom blir vi kjent med Jack og hans mor. Deres liv blir levd på et lite rom, Jack er født her og aner ikke noe om verden utenfor. Jacks mor derimot husker godt "Utenfor" fra før hun ble kidnappet, og hun drømmer om flukt. I romanen utspillet fortellingen seg gjennom øynene til fem år gamle Jack.



Her kan du blant annet lese om hvordan Donoghue fikk ideen til å skrive denne romanen og hva hun syntes var det mest utfordrende under arbeidet med den.

Rom er nylig utgitt her i Norge. Hva drev deg til å skrive denne historien, og gjorde hun mye undersøkelser før du satte deg ned og skrev?

Jeg hørte om Fritz-saken og det var det som ga meg ideen til hovedrammeverket i romanen, men på visse områder er dette ren fiksjon - et tankeeksperiment om en situasjon som, så vidt jeg vet, aldri har eksistert, hvor et barn vokser opp med alt det han trenger utenom frihet. Jeg tilbrakte flere intensive og intense måneder med research på internett før jeg skrev Rom. Jeg så på temaer som romanen er borti (konsekvenser av kidnapping, barn som unnfanges gjennom voldtekt, uassistert fødsel) samtidig som jeg leste mer bredt om hva som hjelper eller hemmer barn i deres utvikling, hvordan familier formes og endres, folkloristikk etc.

Ja, som du sier bygger romanen på noen virkelige skrekkelige saker, f.eks. Joseph-Fritz saken. Hva var det vanskeligste i arbeidet med denne romanen, og hvordan klarte du å håndtere dette grusomme temaet?

Arbeidet med research var definitivt den vanskeligste delen; Jeg gråt over nyhetsartikler om mishandlede og forsømte barn. Som en kontrast til dette var selve det å skrive Rom en ren nytelse; på dette stadiet hadde jeg vent meg til grusomhetene som er romanens kjerne og jeg visste at Jacks historie til syvende og sist var mye mer oppløftende enn noen andre jeg hadde lest om tidligere. Jeg var også veldig sikker på de valgene jeg hadde tatt (synsvinkel, starten og slutten på historien, strukturen etc) så selve skrivingen gikk veldig smidig uten noen av de sedvanlige periodene med angst.

Hvordan vil du best beskrive bokens stil, og hvilken sjanger vil du putte boken inn i?

Jeg vil ikke putte den i en spesiell sjanger. Det jeg føler fungerer med Rom er at boken er et hybrid: fra starten av så jeg på den som et eventyr, science fiction, thriller, vidunderroman ( som i bøkene fra 1700-tallet med fantastiske eventyr som Robinson Crusoe, Gullivers reiser eller Candide), en historie om et barn, en samtidsroman eller en parabel. Det virker på meg som om hver eneste leser har ulik opplevelse av boken, og jeg forsøkte å skrive den på en slik måte at både en 11-åring og en universitetsprofessor skulle få utbytte av den.

Historien i Rom har flere temaer: religion, det å være foreldre, barndom etc, Hva er, etter din mening, det viktigste temaet eller budskapet i denne boken?


Jeg tror ikke noen forfatter ønsker å redusere sitt verk til kun et budskap; men det var primært som mor at jeg bestemte meg for å arbeide med denne ideen, og jeg forsøkte å gjøre den universielle mor-barn historien i boken det aller viktigste.

Hvordan gikk du frem for å komme under huden på Jack og få hans synsvinkel til å fremstå som så ekte?

Jeg fikk mye hjelp av språket, lekene og tankegangen (nysgjerrig og pragmatisk) til min egen sønn, som var fem år gammel da jeg skrev Rom.

Du har skrevet mange romaner og arbeider før du skrev Rom. Hvilke andre romaner vil du foreslå at leserne gir seg i kast med når de er ferdige med å lese Rom og ønsker å lese mer fra din penn?

Åh, det er veldig vanskelig å si fordi, selv om alle bøkene mine er veldig ulike, er Rom i særdeleshet ulikt noe jeg har skrevet tidligere..., men jeg kan jo foreslå Slammerkin og The Sealed Letter som begge har gripende plott.

Tusen takk for at du tok deg tid til å stille opp på dette intervjuet, Emma Donoghue.

Rom har fått strålende mottakelse i utlandet og har vunnet flere priser. Den er kåret til The Hughes & Hughes Irish Novel of the Year, har vunnet Rogers Writer´s True Fiction Award, The Governor General´s Award, The Alex Ward (fra den amerikanske bibliotekforeningen), Amazon.ca and Indigo Best Book of 2010 og The Goodreads Choice Awards. Rom er også nominert til The Man Booker Prize.

Rom gjorde et dypt inntrykk på meg da jeg leste den, og jeg vil anbefale den på det sterkeste. Min anmeldelse av Rom, finner du her.





Labels: , ,