Bokelskerinnen intervjuer: Julie Hastrup

I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Julie Hastrup velkommen til bloggen min.
(Foto: juliehastrup.dk)

Julie Hastrup er født i Ringkøbing, men har bodd i København det meste av livet. Hun fant tidlig ut at hun likte å skrive, og elsket stil på skolen. Da hun var ni år proklamerte hun at det var forfatter hun skulle bli, og det var noe av grunnen til at hun senere søkte seg inn på Journalisthøyskolen i Danmark. Etter endt utdannelse ble det arbeid i TV2/Lorry og senere ved Danmarks radio.

Men forfatterdrømmen ville ikke dø, og Hastrup skrev på et krimmanus ved siden av jobben. Etter hvert begynte ryktene om hva hun arbeidet med å spre seg, og flere forlag tok kontakt. Høsten 2009 kom En torn i øyet ut på Bazar forlag. De danske kritikerne likte det de leste. Romanen fikk gode anmeldelser og ble en bestselger. I 2010 kom oppfølgeren: Det blinde punkt.

Denne våren er En torn i øyet aktuell på norsk.
I En torn i øyet blir vi kjent med den danske drapsetterforskeren Rebekka Holm. Da en ung pike blir funnet myrdet i Ringkøbing, blir Holm sendt til stedet for å etterforske saken. Her får hun mer enn et drap og hanskes med...

Her kan du blant annet lese mer om hvordan Hastrup fikk ideen til denne romanen og hvorfor hun tror dansk krim er blitt så populært.


Din kriminalroman, En torn i øyet er nylig utgitt på norsk. Kan du fortelle litt om boken?

En ung, smuk kvinde – Anna Gudbergsen bliver dræbt i provinsbyen Ringkøbing. Den 35-årige drabsefterforsker, Rebekka Holm sættes på sagen og tager til byen, en by hun kender særdeles godt fordi hun er født og opvokset i den men hun har ikke været tilbage i 16 år på trods af at hendes forældre stadig bor der. Rebekka hvirvles ind i efterforskningen der har rødder tilbage til et 20 år gammelt uopklaret drab, til religion og fanatisme. Så forsvinder en 2-årig pige fra byens supermarked. Hun hedder også Anna ….

Hvordan fikk du ideen til å skrive denne romanen, og hvor lenge arbeidet du med den?

Jeg har arbejdet on and off i vel nok omkring et helt til halvandet år på bogen. Jeg har hele tiden vidst at jeg ville skrive krimi, helt fra barnsben af og langsomt voksede ideen frem til at skabe en serie om Rebekka Holm.

I boken blir leserne kjent med etterforskeren Rebekka Holm. Hvordan har du gått frem for å skape henne og hva slags karaktertrekk har hun som er viktig for en etterforsker?

Det er vigtigt at figuren, når man taler seriefigur, er langtidsholdbar. Det føltes naturlig at skrive om en kvinde der er nogenlunde jævnaldrende med mig selv. At hun skulle være politibetjent valgte jeg fordi jeg ikke ønskede at hun i hver bog skal ”snuble” over et drab, hun skal være en naturlig del af det.

Rebekka er begavet, introvert, følsom med en dramatisk bagage fra barndommen, og fordi hun er forholdsvis ung er der masser af fremtid i hende. Hendes talent indenfor politiet er en særlig afhøringsteknik, der kaldes kognitiv afhøring hvor man giver sig god tid, er lyttende og venlig og den mestrer Rebekka til ug.

Du er utdannet journalist og har jobbet flere år i radio og TV. Var det ønsket om å si noe om samfunnet som gjorde at du  ble forfatter?

Nej, jeg skriver ikke fordi jeg har en politisk agenda som sådan. Jeg skriver fordi jeg har så mange historier om mennesker, om menneskers mørke jeg gerne vil fortælle og flere af disse er selvfølgelig samfundsrelavante eller skabt at det omgivende samfund, for eksempel ensomhed og følelsen af at være sat udenfor det produktive samfund.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg?


Når familien er sendt af sted om morgenen skynder jeg mig over i det lokale træningscenter og løfter vægte eller danser zumba. Så skynder jeg mig hjem til mac’en og skriver derudaf, cirka fra 10-15 hver dag.

Hva var det mest utfordrende med å skrive En torn i øyet?

Det mest udfordrende var at udvikle den selvdisciplin der skal til for at kunne skrive en bog. Der er så mange andre ting man skal eller skal forholde sig til i den stressede dagligdag som de fleste oplever og derfor kan det være utrolig svært at holde sig selv fast til skrivebordet, men det bliver man nødt til hvis det skal lykkes.

Handlingen i En torn i øyet er lagt til Ringkøping, hvor du selv er vokst opp. Synes du det er bedre å skrive fra områder du selv kjenner til?


Jeg er født i Ringkøbing fordi min mor fik veer, men jeg er opvokset i København og de efterfølgende bind om Rebekka foregår da også her hvilket er en fordel. Men jeg var på research i Ringkøbing og inviteret ind på politigården og det var en sjov oplevelse som blandt andet inspirerede mig til scenen i bogen hvor Rebekka konfronteres med den rigtige morder.

Danmark er i ferd med å bli ”det nye Sverige” når det kommer til krim, og dansk krim er superpopulært for tiden. Hva tror du er årsaken til dette, og har du merket noe til denne populariteten selv?

Det er gået fantastisk godt med bøgerne og jeg har modtaget hundredevis af mails fra glade læsere så det har været en vidunderlig oplevelse. Krimien er jo blevet populær, også her i DK, højst sandsynlig fordi at den har udviklet sig så meget og også er blevet en slags samtidshistorie. Personligt tror jeg dog at krimier virker beroligende på folk og det er derfor man læser dem!!! Lyder mærkerligt men i krimien er der visse regler der altid bliver overholdt og det er trygt og forudsigeligt i en verden hvor vi daglig bombaderes med så meget ulykke som krig, naturkatastrofer osv og som ikke har noget løsning eller slutning. Det har en krimi.

Hvilke krimforfattere er dine favoritter, og hvem har inspirert deg mest?

Jeg læser utrolig mange krimier og anden litteratur men skal jeg nævne to krimiforfattere jeg holder meget af må det være svenske Hakan Nesser og engelske Simon Beckett.

Du har hittil utgitt to bøker i serien om Rebekka Holm på dansk. Har du noen formening om hvor mange bøker det til slutt vil bli i serien?


Nej, jeg ved det ikke. Jeg skriver så længe jeg synes det er sjovt og så længe jeg har læsere der begejstres og glæder sig til de kommende bøger. Det kan være 5, 10 eller 20!!!

Hva inspirerer deg som krimforfatter aller mest?

Mennesker. Menneskers mørke sider. Drabet er det ultimative, det der bryder med alt men bag de fleste drab er der store følelser på spil, følelser som vi alle sammen kender til som hævn, jalousi, begær. Det er spændende.

Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Julie Hastrup.


En torn i øyet er, som nevnt, første bok i serien om drapsetterforsker Rebekka Holm. De danske anmelderne likte veldig godt det de leste og en avis mente at Hastrup skrev som Sjöwall og Wahlöo.


Hvis du vil bli bedre kjent med Hastrup, finner du hennes hjemmeside her.


Her er en trailer for boken:


Labels: , , , , , ,