Bokanmeldelse: Den som leter, Amanda Kyle Williams


Forlag: Font forlag
Sideantall: 313
Format: Innbundet (Leseeksemplar)
Utgitt: April 2011

Den kvinnelige privatdetektiven Keye Street er en vandrende selvmotsigelse – liten og yndig, men modig og tøff, omsorgsfull og kjærlig, men også hensynsløst profesjonell.  En lovende karriere som profilerer i FBI ble ødelagt av ukontrollert alkoholmisbruk, men nå er hun tørrlagt og driver sitt eget detektivbyrå i Atlanta. Dagene går med til kjedelige rutineoppdrag, men så blir hun bedt om å bistå politiet i jakten på en bestialsk seriemorder. For hvert nye drap nærmer hun seg en avsløring – men samtidig rykker også drapsmannen stadig nærmere henne. Den som leter er en blanding av svart komedie og grufull spenning, med et snedig plot, et storslagent persongalleri og en overbevisende detaljrikdom. I denne første boken om privatdetektiven Keye Street introduseres en sjarmbombe av en moderne og flerkulturell heltinne, som lever i spennet mellom ubetalte regninger og et svært blodig alvor.

Forfriskende og mørk krim

Den som leter er en forfriskende krimroman med en sterk og sjarmerende heltinne.

En seriemorder er løs i Atlanta. Ønskebein, som er navnet pressen gir drapsmannen, kjennetegnes for groteske drap utført tilsynelatende uten noe kjent motiv. Kjennetegnene mellom ofrene er heller ikke lette å se med en gang. Privatdetektiven Keye Street får ingen lett oppgave når hun skal bistå politiet i jakten på seriemorderen. Væpnet med sin mørke humor og sin bakgrunn som profiler i FBI, begynner Keye Street å nøste i trådene. Det skal bli alt annet enn ufarlig.

"Sola hadde ikke en gang svidd bort doggen fra gresset under virginiaeikene, men lufta var allerede tykk og seig, luft man kunne svømme omkring i, og midtsommervarmen var drepende. I bilen hun enda ikke hadde lagt merke til, og som sto parkert i gata der hun bodde, tørket en tålmodig jeger en svettedråpe og fulgte med på at Westmore Drive begynte å lunte søvnig mot midten av uka."

Seriemorderne har forlengst inntatt kriminallitteraturen, og det florerer av romankarakterer med kompetanse innen "profiling" og bakgrunn fra FBI. Keye Street er sånn sett intet unntak, men har likevel nok spennende egenskaper til at hun er en karakter denne leseren synes det er ålreit å følge. Street er en adoptert asiat med et tidligere alkoholproblem.

"Jeg heter Keye Street. Fornavn fra en asiatisk bestefar, mens adoptivforeldrene mine skjenket meg resten. Av yrke er jeg etterforsker, altså privat, og stevningskvinne og kausjonsinnkrever. Privat er jeg tørrlagt alkoholiker, jeg har en lidenskapelig tro på Krystal cheeseburgere og Krispy Kreme donuts, og jeg er forhenværende atferdsanalytiker hos FBI. (...) Jeg henga meg til Sørstatene som barn, elsket dem lidenskapelig og elsker dem fortsatt. Man lærer seg å tilgi dem trangsyntheten og voksesmertene, for de har et digert hjerte. (...)"

Keye Street er kynisk, vittig og tar gjerne sjanser. Jeg så klare likhetstrekk mellom henne og en annen heltinne jeg leser bøker om, nemlig Laurell K. Hamiltons Anita Blake, og det er ikke negativt.

"Jeg var fettsminket og kledd for nattarbeid der jeg satt på huk ved inngangsdøra og lette etter Tom i den svarte lerretssekken min. Jeg kalte den i hvert fall Tom, i betydningen peeping Tom, en nitti centimeter lang fiberoptisk slange med en miniskjerm i den ene enden og et elektronisk øye i den andre. Tom rydder unna mye av gjettingen i jobber som dette. Jeg vendte og vridde den tynne slangen inn under døra og fikk brukbar utsikt til stua. "


Williams skriver godt og jeg hadde til tider vanskeligheter med å legge boken fra meg. Plottet er heller ikke lett gjennomskuelig og som seg hør og bør er det overraskelser og vendepunkter som driver handlingen videre. Vi får dessuten innblikk i seriemorderens mørke sinn gjennom en rekke iskalde og bestialske blogginnlegg.

"Jeg fortalte ikke hvorfor jeg var der. Jeg ville ikke ødelegge overraskelsen. Den dumme kua bare smilte til meg og strøk svett hår bort fra panna med håndbaken. Jeg tenkte på huden hennes, på varmen i den, stoffligheten, den salte smaken, den faste motstanden mot tennene idet jeg biter i henne."


Dette er krim for deg som liker det litt mørkt og kynisk. For meg var Keye Street et hyggelig nytt bekjentskap, og jeg ser frem til neste bok fra Williams' hånd.

En liten kuriositet: Norge er ett av de første landene til å utgi boken. Den kommer ikke i salg på engelsk før til høsten.

Andre anmeldelser:
Gudbrandsdølen
Witch of the North

Labels: , , , , , ,