Bokanmeldelse: Matched, Cassias Valg av Ally Condie

Sideantall: 395
Utgitt: April 2011
Sjanger: Barn - og ungdom, dystopi
Utfordring: 100 books
Kilde:
Anmeldereksemplar

I Samfunnet er det funksjonærene som bestemmer. Hvem du skal elske. Hvor du skal arbeide. Når du skal dø. Cassia har alltid stolt på systemet. Ingen høy pris å betale for et langt liv, en perfekt jobb, den ideelle ektefelle. Så da bestevennen viser seg på skjermen som hennes match, er hun ikke i tvil om at han er den rette for henne. Ikke før et annet ansikt, et kort øyeblikk, dukker opp på skjermen før den går i svart. Snart stilles Cassia overfor umulige valg, mellom Xander og Ky, mellom den trygge tilværelsen hun kjenner, og en vei ingen annen har våget å gå før – et valg mellom lojalitet og lidenskap.

Livet i en boble

Matched: Cassias valg
er en velskrevet og spennende fremtidsvisjon jeg syntes det var vanskelig å legge fra meg.

Tenk deg et samfunn hvor viktige valg i stor grad overlates til makthaverne. Et samfunn som bestemmer hvem du skal forelske deg i, når du skal få barn, hva du skal spise, hva du skal arbeide med og når du skal dø. Et samfunn hvor det ikke tillates at noen skiller seg ut, og hvor enhver opponering kan føre til at du blir stemplet som en avviker eller en anomali.  Et sted hvor nesten hvert eneste skritt du tar blir overvåket, selv drømmene dine om natten. Velkommen til Cassias verden.

Det er en stund siden George Orwell skrev 1984, men arven fra hans kjente roman lever fortsatt, ikke minst i Ally Condies bestselgende roman. Her følger også Storebror med deg i kraft av ulike funksjonærer innenfor forskjellige departementer. Samfunnets makthavere kontrollerer informasjonsstrømmen, og har bestemt hvilke hundre dikt og fortellinger innbyggerne skal få lov til å lese. Alt annet er destruert, under henvisning til at for mange inntrykk ikke er bra. Det er få som kan skrive, det meste foregår på datamaskiner. Samfunnet har i tillegg bestemt hva slags språk du skal bruke, og hvordan du skal reagere på ulike scenarioer.

Cassia har ikke stilt spørsmålstegn ved den verdenen hun lever i. Hun trives med å leve i en verden hvor hun slipper å ta valg og hvor de fleste sykdommer er utryddet. Hun ser frem til machingbanketten hvor det skal avsløres hvem hun skal bli kjæreste med og tilbringe resten av livet sammen med.

Jeg ser på dem og tenker for meg selv at noe sånt som dette kanskje kommer til å skje med meg og Xander en dag. Mitt og hans liv vil være så sammenbundet at alt den ene gjør, vil få innvirkning på den andre, helt inn i hjerterøttene, akkurat som det treet mor plantet om en gang i arboretet. Hun viste meg det da jeg kom og besøkte henne der. Det var ganske lite, et babytre, men det var allerede floket inn i ting rundt det og måtte flyttes forsiktig. Og da hun til slutt trakk det helt løs, klamret røttene seg til jorden der det kom fra.

Matchingbanketten skal bli starten på en helt ny tilværelse for Cassia. Hun blir etter hvert bedre kjent med Ky Markham, og snart begynner hun å stille spørsmålstegn ved det livet hun tidligere har levd. Og i en verden som er så gjennomkontrollert som den hun lever i, kan det fort vise seg å bli farlig.

Når man først bestemmer seg for at man vil ha noe, forandrer alt seg. Nå vil jeg ha alt. Mer og mer og mer. Jeg vil velge min egen jobb. Gifte meg med den jeg vil. Spise kake til frokost og løpe ut i en virkelig gate, ikke på løpesporet. Gå fort når jeg vil, og langsomt når jeg vil det. Bestemme selv hvilke dikt jeg vil lese, og hvilke ord jeg vil skrive. Det er så mye jeg vil. Jeg har en sterk følelse av at jeg er vann, en hel elv av vann som fosser og renner i form av en jente ved navn Cassia.

Ally Condie har skrevet en roman jeg syntes det var vanskelig å legge vekk. Jeg lot meg fascinere og avskrekke av den fremtidsvisjonen hun beskriver, og ble revet med i skjebnen til flere av karakterene. Carter skriver godt, og er særlig god på å skape metaforer og bilder.

Jeg synes også Condie utvikler karakterene sine på en troverdig måte, og skildrer trekantdramaet mellom Cassia, Xander og Ky overbevisende. Da vi først blir kjent med Cassia stiller hun få spørsmål rundt den verden hun lever i, men så blir hun forelsket og det får henne til å se på omgivelsene på nytt. Dette synes jeg Condie får godt frem, i det hele tatt er hun veldig god på å skildre følelser og menneskelige relasjoner.

Det er mange spørsmål som ikke besvares i denne boken, blant annet hva som er årsaken til at samfunnet er lagt opp slik som det er. For meg pirret det bare lysten til å lese videre, og bevarte noe av mystikken gjennom hele boken. Jeg regner med at det kommer informasjon om dette i senere bøker og jeg gleder meg til å lese videre.

Wondrous Reads
The Story Siren
Mia Flom