Bokelskerinnen intervjuer: Einar Andreas Lund

I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Einar Andreas Lund velkommen til bloggen min.
(Foto: Gyldendal)

Einar Andreas Lund er i dag bosatt i Oslo, og tilbrakte mye av sin oppvekst i London og Bangladesh. Under studietiden kom han i kontakt med kunstbransjen, noe som senere resulterte i arbeid som kunstmegler og formidler. Lund har også vært skuespiller på Nordland teater, og er utdannet innen gestaltterapi og psykodrama.

I 2008 debuterte Lund som forfatter med boken Kneler, en undergangsroman og en sosial satire fra kunstnermiljøet. Filmopsjonen til boken ble solgt allerede ved utgivelsestidspunktet og boken er senere oversatt til flere språk. I 2011 utkommer Lund med ikke mindre enn fire nye bøker. Barnebøkene Mathilde og pappa, Mathilde og busene og Mathilde kjører bil kommer til høsten, og Universal skal også utgi CD med sanger fra denne bokserien.

Men aller først er Lund aktuell med ungdomsromanen Rottekrigen 1: Codys arv, som akkurat har kommet ut.

I Rottekrigen 1: Codys Arv blir leserne kjent med svartrottene og brunrottene. Cody, som tilhører svartrottene, står i sentrum for handlingen. Hans far var en legendarisk kamprotte, som døde da Cody var liten. Nå er det opp til Cody å endre skjebnen til svartrottene.

Her kan du blant annet lese om hva som fikk Einar Andreas Lund til å skrive en barnebok om rotter og hvordan han har gått frem for å skape universet vi kan lese om i boken hans.


Du har akkurat utkommet med din nyeste bok. Rottekrigen. Kan du fortelle litt om boken din?

Rottekrigen tar for seg krigen mellom brunrottene og svartrottene i Norge, og er en klassisk dyreroman på 410 sider, en heltefortelling renskåret inn mot store temaer som kjærlighet, hat krig, vennskap, lojalitet og ære.

Fortellingen handler om svartrotta Cody som vokser opp på camembert og skinke på vestkanten, og som på grunn av den pågående krigen mot brunrottene tvinges ned til søppelfyllingen på Grønland sammen med moren. På en måte et fall men samtidig en oppvåkning til noe bedre og mer utviklende.

Cody far var en legendarisk kamprotte og sanndrømmer. Faren døde da Cody var svært ung. Cody tvinges til å ta opp arven etter faren, og han som til nå har levd et liv som bedagelig vestkantrotte, må gjennom en hard læretid og mange farer både på Bygdøy, i kloakktunnelene og nede på Grønland. Cody kjenner at han har de samme evnene til å drømme sant som faren hadde, og han vet også at svartrottenes mulighet for å overleve avhenger av disse evnene. Likevel vegrer han seg mot dette ansvaret. Det er ikke bare lett å ha en legendarisk helterotte til far.

På mange måter har jeg skrevet en dannelsesroman om en rotte, og fortellingen er også en slags forvandlingsfabel fordi mange av karakterene i denne boken forandrer seg i takt med det som skjer. Dette er også en fortelling om kjærlighet i mange avskygninger; Kjærligheten mellom moren og Cody, respekten, omsorgen og lojaliteten svartrottene viser hverandre, og ikke minst den forbudte kjærligheten mellom Cody og musa Frøya.

Hvordan fikk du ideen til denne boken, og hvor lenge har du arbeidet med den?

Jeg fikk ideen rett etter at jeg hadde skrevet min debutroman, Kneler. Datteren min hadde kolikk, og i tillegg til å være ganske tom etter Kneler og sliten av lite søvn og mye jobbing på dagtid, var jeg usikker på om jeg orket å gå på et nytt romanprosjekt. ”Hvorfor skriver du ikke en barnebok?” foreslo barnets mor, ” du har jo så sprø fantasi, og kanskje er det mindre krevende.” Og så gjorde jeg det. Om rotter. Det tok meg i overkant av et år å skrive boken.

Hovedpersonen i Rottekrigen er kamprotten Cody. Hva er årsaken til at du har valgt å bruke en rotte som hovedpersonen i serien din, og hvilke egenskaper har Cody som gjør at han passer som hovedperson i denne serien?


Jeg har sans for rotter. Mange liker ikke rotter, på grunn av den lange halen og fordi de er smittebærere og spiser opp maten vår. Dessuten forbinder vi dem med skitt og møkk. Men rotter er svært intelligente og omsorgsfulle dyr, med mye av den samme sosiale strukturen som vår. De er dessuten ekstremt beskyttende og lojale overfor hverandre. Rotter elsker mennesker, der det finnes mennesker finnes det rotter, men det er en ulykkelig kjærlighet som ikke blir gjengjeldt av oss.

Cody har et vidt spekter av egenskaper, en veldig sammensatt karakter. Han er følsom, nysgjerrig og i utgangspunktet litt feig, men han vokser med oppgavene og utvikler både mot, handlekraft og ansvarsfullhet. Han passer som hovedperson i denne serien nettopp fordi han har de motsetningene og egenskapene en helt etter min mening skal ha for at det skal bli en utvikling og fremdrift i karakterutviklingen hans.

Du skriver om et univers hvor svartrottene og brunrottene kjemper seg imellom. Hvordan har du gått frem for å skape det universet man finner i denne serien, og finner man også noen skråblikk på samfunnet her?

Jeg har laget en svært klassisk heltefortelling, hvor svartrottene er heltene og brunrottene er skurkene. Uten å trekke det for langt er dette ikke bare en underholdningsroman, men også en allegori på samfunn og samtid. Hvordan romanen blir lest er opp til hver enkelt leser, og jeg har fått flere innspill som har overrasket meg.

Hva har vært det mest utfordrende i arbeidet med Rottekrigen og hva er du mest fornøyd med i boken?

Det mest utfordrende har vært å få romanen til å henge sammen, den er lang og rik på detaljer, hendelser og persontyper. Mest fornøyd er jeg med kampscenene. Og med enkelte av karakterskildringene, som den eldgamle svartrotta Dankert og den psykopatiske brunrottegeneralen Grim.

Rottekrigen er din debut som barnebokforfatter. Har du lenge hatt en drøm om å skrive for barn, og hva synes du er det beste med å skrive innenfor denne sjangeren?

Nei, jeg har ikke hatt noen drøm om å skrive for barn. Men det ble nå slik denne gangen. Rottekrigen er inspirert av blant annet Flukten fra Watership og andre dyreromaner, og da jeg skrev den laget jeg først og fremst et univers hvor jeg tok opp temaer jeg var interessert i, skrev om det jeg har sett og ser rundt meg. Etter hvert ble det som det ble, historien tok langsomt over, levde sitt eget liv.

Jeg svarte nei på spørsmålet ditt om at jeg har drømt om å skrive for barn, men samtidig er det et faktum at jeg i år også kommer ut med tre barnebøker i tillegg til Rottekrigen. Mathilde bøkene som er skrevet for barn fra tre-seks år, er alle tre skrevet til Rebekka, min datter, og kommer i september.

Du er blant annet utdannet gestaltterapeut, og har arbeidet som kunstmegler og gallerist. Hvordan påvirker denne bakgrunnen bøkene dine?

Gallerist lite, terapeutbakgrunnen min mye. Jeg er og har alltid vært interessert i relasjoner mellom enkeltmennesker og grupper, og det kommer tydelig frem, også her. Dessuten beskriver jeg sterke følelser, noe som nok henger sammen med min bakgrunn hvor jeg har gått langt ned i denne materien, på mange forskjellige måter.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og har du noen skriveritualer?


Jeg har såpass mye annet å gjøre, med jobb og barn, at jeg ikke har noen vanlig skrivedag. Men om jeg en sjelden gang har mulighet til å skrive i flere timer i strekk, murer jeg meg inne på kontoret og skriver til hjernen ikke orker mer.

Hvis du skulle stilt deg selv et spørsmål i forbindelse med denne utgivelsen, hva ville det ha vært, og hva ville du ha svart?


Kunne jeg tenkt meg å skrive denne boken selv?
Ja, jeg kjenner den igjen, og på mange måter peker den mot videre bokprosjekter.

Hvem er dine favoritter blant barne - og ungdomsbokforfattere, og hvem har du lært mest av?

I sammenheng med Rottekrigen vil jeg spesielt nevne David Petersen som har skrevet tegneserien Mouse Guard, Richard Adams` legendariske Flukten til Watership og J.K Rowlings med Harry Potter. Sistnevnte hadde jeg ikke lest før forlaget ba meg gjøre det, og jeg ble overrasket over hvor gode bøkene var, på mange plan.

Hvem passer boken/serien din best for?

Som forfatter har jeg skrevet en bok for meg selv, som jeg håper og tror at andre mennesker i alle aldre skal kunne ha glede av å lese. Jeg har ikke begått noen bok rettet spesifikt inn mot barn eller ungdom. Samtidig forstår jeg at forlaget plasserer boken der de gjør. Filteret mot barn er jo der.

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp Rottekrigen, og når er bok nummer to i serien planlagt utgitt?

Jeg har hatt stor glede av å skrive den, og da tror jeg at en del mennesker også vil ha glede av å lese den. Bok nr to planlegges å komme ut til høsten/vinteren neste år. Om den blir ferdig.

Er det noe du ønsker å legge til?


Jeg vil understreke at hjertet og kjernen i det som bærer historien er kjærlighet i forskjellige former, nettopp på grunn av alt det andre som følger med krigen, hatet og konfliktene. Aggresjon er slik jeg ser det kjærlighet på ville og uforløste veier, og Cody`s hemmelige styrke er kjærligheten som blir gitt videre fra moren. Det er også dette som gir ham styrke til å stå for den forbudte kjærligheten til musa Frøya.

Tusen takk for at du kunne ta deg tid til dette intervjuet, Einar Andreas Lund. 


Rottekrigen 1: Codys Arv er altså ute i butikkene nå og for kort tid siden ble det kjent at boken også kan komme til å bli film. Et stort norsk filmselskap snuser på muligheten for å lage en animasjonsfilm, basert på boken. Det er forløpig tenkt at Rottekrigen skal bli på til sammen tre bøker.

Vil du vite mer om forfatteren og bokserien, finner du hans hjemmeside her.

Labels: , , , ,