Bokelskerinnen intervjuer: Elin Rise

I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Elin Rise velkommen til bloggen min.

 (Foto: Fredrik Arff)


Elin Rise er fra Tønsberg og har studert journalistikk. Hun har blant annet arbeidet i reklamebyrå, som filmfotograf, klipper og innenfor psykiatrien. Nå gjør hun også sin debut som forfatter.

Ideen til debutromanen har Rise hatt en stund; i over et år skrev hun en slags dagbok hvor hun samlet pinlige hendelser og andre historier hun hadde opplevd eller hørt om. Så tok hun fatt på manuskriptet. Rise nevnte for sin sjef at hun arbeidet med en bok, og han syntes dette hørtes så spennende ut at han fortalte om det til en forlagsredaktør han kjente. Rise ble oppmuntret til å sende inn manuskriptet sitt til forlaget, og resten er, som man så treffende sier, historie.

Luremus er tittelen på boken som nylig kom i handelen.


Luremus handler om å finne den rette. I boken blir vi kjent med Siw Anette (Siwa) som ikke kan tenke seg noe verre enn å bli gammel mor. Hun er derfor fant bestemt på å finne mannen i sitt liv før hun blir 26 år.

Her kan du blant annet lese om hvordan Rise fikk ideen til denne romanen, og hva som var bakgrunnen for at romanen ble hetende Luremus.

Du har akkurat utgitt boken Luremus. Kan du fortelle kort hva den handler om?

Siwas største skrekk er å bli en gammel mor. Derfor er hun fast bestemt på å finne mannen i sitt liv før hun fyller 26. Siwa løper rundt på byen med hjertet i hånden, klar for å gi det til drømmeprinsen. Men hun er ikke interessert i å kaste trusa for noen som ikke er ute etter det samme som henne, til guttenes store fortvilelse. Siwa har også en liste med krav «Mr. Right» pent må leve opp til. Men hele tiden finner hun feil og mangler på fyrene hun dater. Dermed blir listen over krav lengre og lengre. Og tiden knappere og knappere...

Hvordan fikk du ideen til Luremus, og hvor lenge har du arbeidet med boken?
Jeg begynte å skrive på manuset fordi en gutt sa at jeg var så håpløs (når det kom til dating) at jeg burde skrive bok. Jeg jobbet med manuset i nesten to år, ved siden av jobb, før jeg sendte det inn til Cappelen Damm.

Tittelen på boken gir jo unektelig noen assosiasjoner. Hvor bevisst har du vært på dette da tittelen ble valgt, og hva er bakgrunnen for at du ville bruke nettopp den tittelen til tross for at dette er en betegnelse du har sagt at du misliker?

Luremus er et ord som har fulgt meg siden jeg var 16-åring. Og siden Luremus handler om en jente med noen av de samme holdningene som meg, når det kommer til hvem hun velger å ha sex med, falt det seg naturlig at tittelen ble Luremus.

Du har vært veldig bevisst på hvorfor du har valgt å skrive chick lit, og bruker blant annet erfaringer fra ditt eget liv når du skriver. Hva er det med denne sjangeren som er så bra?


Jeg var faktisk ikke bevisst på at det var chick lit jeg skrev. Jeg skrev egentlig bare det som kom fra hjertet mitt. Men jeg har jo skjønt at jeg har falt innenfor den sjangeren. Og det er bare hyggelig. Men jeg håper at også noen gutter velger å lese den.

Hvordan gikk du frem for å skape hovedpersonen i Luremus, og hva var det viktigste for deg når du skulle skape henne?

Siwa kom mer og mer til meg etter som jeg skrev. Jeg tok mye inspirasjon fra meg selv. Blant annet har hun samme yrke som meg. Filmfotograf og klipper. Det er jo en jobb og et miljø jeg kjenner godt, så da slapp jeg å begå store feil. Det viktigste for meg var at Siwa skulle være en jente med de følelsene og tankene som mange andre jenter kan kjenne seg igjen i.

Hvilke bøker innen Chick - lit sjangeren er dine favoritter, og hvem har du lært mest av?

For å være helt ærlig så har jeg lest alt for lite chick lit. Men jeg fikk En shopoholikers hemmelige drømmeverden til jul et år og syntes den var veldig søt.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og hva gjør du dersom du trenger inspirasjon?


En vanlig skrivedag består av sofaen, mac-en og alt for mye kaffe. Inspirasjon finner jeg overalt. Det kan være alt fra en samtale jeg hører på kafé til en drøm jeg våkner av.

Hva har vært det vanskeligste i arbeidet med Luremus, og hva er du mest fornøyd med når det kommer til boken din?

Jeg slet veldig med å finne en slutt. Hele tiden poppet det inn nye ideer i hodet mitt og jeg ville så gjerne følge dem alle sammen. Men det går jo ikke. Til slutt bestemte jeg meg for at jeg bare måtte følge én av ideene og følge den. Og det funket! Manuset ble ferdig.

Jeg er nok mest fornøyd med karakterene. Ikke sikkert at alle andre liker dem, men jeg har blitt veldig glad i dem. Og det var viktig for meg når jeg skrev. Noen ganger har jeg lyst til å ringe noen av dem og blir nesten skuffet når jeg kommer på at de bare er i hodet mitt;)

Hvis du skulle intervjuet deg selv om Luremus, hva ville du da ha spurt deg selv om, og hva ville du ha svart?
Spørsmål: Er Siwa en luremus?
Svar: Nei, Siwa prøver ikke å lure noen. Luremus er et begrep hun får slengt etter seg.

Hva er den viktigste grunnen til at bokleserne skal plukke opp Luremus og lese den?

Jeg håper at folk plukker den opp fordi de ønsker å bli underholdt og smile. Og jeg håper virkelig at disse forventningene blir innfridd mens de leser.

Vil det komme flere bøker fra din hånd i fremtiden?




Jeg holder på med en oppfølger nå. Men jeg aner jo ikke om jeg klarer det en gang til. Håper det :)

Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Elin Rise. 

Rise er, som nevnt, en av vårens debutanter og boken hennes har fått svært mye oppmerksomhet i pressen. Hun har blant annet blitt intervjuet av VG, Dagsavisen, og Tønsberg Blad.  Boken, eller rettere sagt omtalen av den, har også vært gjenstand for debatt. 


Hvis du vil bli mer kjent med Rise, kan du også besøke bloggen hennes Forfatterjomfru. Her forteller hun blant annet om sin vei frem til ferdig bok, og gir skrivetips til andre forfatterspirer.

Labels: , , , , ,