New York - 1 oppdatering

For det første må jeg bare beklage dårlig oppdatering de siste dagene, men New York er og har vært helt overveldende. Jeg har vært et eneste stort smil helt siden jeg gikk av flyet fredag ettermiddag - eller formiddag om man regner etter klokken her nede. Jeg har alltid drømt om å reise hit, og det at jeg nå er her føles veldig uvirkelig.

Ved siden av litt sightseeing, har jeg stort sett brukt tiden min på bokrelaterte ting. Den første dagen besøkte jeg en stor Barnes & Noble på 3 etasjer. Her var det også egen kafeteria, hvor man kunne sitte og lese i bøkene. Kjøpte med meg flere bøker (se bildet senere i saken).

Dagen etter besøkte jeg The Strand, som flere hadde gitt meg tips om.
Her var det bøker fra gulv til tak, og utvalget var enormt. Og det luktet bøker overalt.
Det er flott å gå og kikke, men du bør ha noen tanker for hva du er ute etter på forhånd. De har også veldig mange gode tilbud. Flere av pocketbøkene jeg kjøpte ble solgt til halv pris, noe som tilsvarte rundt 20 NOK per stykk.  Barne - og ungdomsavdelingen hadde en egen hylle hvor de solgte ARCs - det er forhåndseksemplarer forlagene sender ut til butikker og bloggere. Prisen på dem var 1,99 dollar, noe som tilsvarer rundt 11 norske kroner. Latterlig billig. Jeg kjøpte også med meg en t-skjorte med trykk fra en av mine favorittbøker.



I bokhandelens øverste etasje, har de brukte bøker til salgs, mange av dem samleobjekter. Du får ikke lov å ta med bøker herfra og til kassen selv, men må få en ansatt til å eskortere boken din for deg. Her hadde de blant annet førsteutgaven av Harry Potter.



Samme dag som jeg besøkte The Strand, tok jeg også turen innom en annen Barnes & Noble, denne gangen like ved Union Square. Her fant jeg blant annet et signert eksemplar av The Emerald Atlas.



I dag har jeg vært på noe som heter Teen Author Carnival. Et arrangement hvor forfattere av barne - og ungdomsbøker kommer for å snakke om bøkene sine, og møte leserne. Arrangementet var delt inn i fire paneler:

* Kick ass females in YA: And why it's a big deal to have them.
* Teenage angst: Getting it right - The emotions, the voice, the drama
* Otherwordly adventures: With a bit of the real world thrown in
* Debut author showcase: The journey to publication

Jeg lyttet til de to siste panelene, og syntes at det var veldig interessant. Ikke minst er det spennende å høre om forfatternes vei til endelig utgivelse. I USA er det å utgi bøker en helt annen prosess enn her i Norge, hvor man kun sender inn manuset sitt til et forlag. I USA er det mange forlag som ikke leser manus som ikke kommer fra en agent, så du må først finne en slik til å representere deg.

Scott Tracey, som har skrevet Witch Eyes som kommer til høsten, fortalte at han opplevde svært mange avslag fordi hans hovedperson er homofil. Han fikk også tilbakemeldinger om at forlag kunne være interessert i å anta manuset, om han skrev det om slik at den homofile karakteren ble heterofil. Det kom ikke på tale for ham, og til slutt fikk han da også antatt boken sin.

Forfatter Carrie Jones var utrolig fantastisk til å fortelle, og fikk salen til å bryte sammen i latter flere ganger. Hun burde vært skuespiller. Bettina Restrepo hadde en svært følelsesladet opplesing av sin bok, og Michelle Hodkin fortalte at hennes bok er en slags "Romeo og Julie møter Hitchcock - fortelling".

Jeg møtte også en annen blogger fra Norge på samme arrangement, noe jeg synes var kjempekoselig! Man føler seg litt liten i en så stor by som New York. Samtidig er amerikanere veldig åpne. De få gangene jeg sto alene, kom det alltid noen andre bloggere bort og pratet med meg.

Her er bøkene jeg forløpig har anskaffet meg ( med håp om at ikke samboeren leser denne posten):

Bettina Restrepo: Illegal (ARC)
Kimberly Wills Holt: The Dowser's Son (ARC)
Douglas Preston with Mario Spezi: The Monster of Florence (Halv pris)
Keri Arthur: Embraced by Darkness (Halv pris)
Keri Arthur: Deadly Desire (Halv pris)
Keri Arthur: Bound to Shadows (Halv pris)
Diverse forfattere: The Girl Who Was On Fire
Stefanie Pintoff: In the Shadow of Gotham
James Thompson: Snow Angels

Bøker jeg ikke har bilde av enda, men også kjøpt:
Lauren DeStefano: Wither
Kimberly Derting: The Body Finder
Jilliane Hoffman: Pretty Little Things

På arrangementet i kveld vant jeg dessuten en pose med flere uutgitte bøker av forfattere som var til stede:
Carrie Jones & Steven E. Wedel: After Obsession
Michelle Hodkin: The Unbecoming of Mara Dyer
Scott Tracey: Witch Eyes
Carole Estby Dagg: The Year We Were Famous
Nick James: Skyship Academy


Og jeg kjøpte meg disse: 
Kirsten Hubbard: Like Mandarin
Malinda Lo: Ash

Når det er sagt. har jeg ikke bare kjøpt bøker. Jeg har også kost meg med å titte innom diverse Whole Foods butikker, opplevd Times Square, ristet på hodet over prisene på frisørsjampo og sminke, som er latterlige sammenliknet med Norge, og bare gått og sett på menneskene og livet. Du kommer deg greit frem her med å ta undergrunnen, men jeg anbefaler et par gode sko og at du heller bruker føttene. Da ser og opplever du så mye mer. Og hvis du liker smoothie, bør du ta deg en tur på Jamba Juice - her har de fantastiske smaker som både lesker og metter.

















Labels: , ,