Bokanmeldelse: Shadow Man, Cody McFadyen

Forlag: Hodder
Format: Pocket
Sideantall: 480
Utgitt: Først utgitt i 2006, denne utgaven fra 2007
Verdt å vite: Dette er Cody McFadyens debutbok, og den fikk svært gode kritikker da den første gang utkom. Dette er den første boken i serien om Smoky Barrett. Forfatteren har hittil skrevet til sammen fire bøker.

Seriemorder - tidtrøyte

Shadow Man er en brutal og spennende start på et forfatterskap som kan vise seg å bli svært interessant å følge med på.

Smoky Barrett var en lovende FBI agent, da hun opplevde alles maretitt. En inntrenger drepte mannen hennes, før han misbrukte Barrett og skamferte henne. Den samme kvelden mistet hun også sin egen datter. Dette har etterlatt Barrett med dype sår, og hun lengter etter døden. Men så blir en av hennes beste venninner funnet drept, offer for en sadistisk seriemorder som tror han er en etterkommer etter Jack the Ripper. Barrett gir seg i kast med etterforskning igjen, og snart dukker det opp flere lik.

Cody McFadyen går ikke av veien for bestialske skildringer og groteske drap. I Shadow Man finner du dessuten mishandling av dyr. Alt sammen føyer seg pent inn i det som synes å ha blitt trenden innen flyplassthrillere de siste årene: seriemordere som utøver mest mulig groteske drap, og etterforskere med dype sår på sjelen. Boken er i så måte langt fra original. Plottet er dessuten temmelig usannsynlig, og fungerer nok aller best i en amerikansk b-film.

Barrett er mer mannhaftig enn hun er kvinnelig, men er en interessant karakter som driver handlingen framover og som også kan vise seg sårbar. Som hovedperson fungerer hun særdeles godt, det er lett å få sympati med henne.

Boken er spekket med handling og nye vendinger, det skjer stadig noe nytt som gjør det verdt å vende sidene videre. Dette er perfekt lesing på stranden, flyplassen eller andre steder hvor dyp konsentrasjon under lesingen ikke er påkrevet. Og liker du å lese om seriemordere, er boken også en vinner. Men særlig dypt er dette ikke. Boken er, i det store og det hele, en grei og underholdende tidtrøyte som er kjapt lest og kjapt glemt, men som likevel gir deg lyst til å fortsette med neste bok om Smoky Barrett.

Andre anmeldelser av boken:
It's a crime
The Mystery Reader