Bokanmeldelse: The Sugar Queen, Sarah Addison Allen

Forlag: Bantam Books (Random House Inc)
Format: Pocket
Sideantall: 277 + et par sider med ekstramateriale
Utgitt: Første gang i 2008, denne utgaven i 2009
Kilde: Kjøpt
Verdt å vite: Allen har sagt at hun la på seg mange kilo da hun arbeidet med denne boken, fordi hun ville smake på alle søtsakene hun nevner i fortellingen. Boken er forløpig solgt til Storbritannia, Frankrike, Portugal, Polen, Hellas, Bulgaria, Litauen, Tyrkia og Russland.


Twenty-seven-year-old Josey is sure of three things: winter in her North Carolina hometown is her favorite season; she's a sorry excuse for a Southern belle; and sweets are best eaten in the privacy of her hidden closet.For while Josey has settled into an uneventful life in her mother's house, her one consolation is the stockpile of sugary treats and paperback romances she escapes to each night . . . Until she finds her closet harboring none other than local waitress Della Lee Baker, a tough-talking, tender-hearted woman who is one part nemesis - and two parts fairy godmother . . .

Søt og sjarmerende

The Sugar Queen er en hjertevarm, søt og fantastisk nydelig historie som trollbandt meg. Jeg er helt forelsket i denne boken, til tross for at den hadde dårlig påvirkning på meg.

Josey bor sammen med moren i et stort herskapshus, og selv om de har en husholderske er det i praksis Josey som er morens tjener. Joseys far er landsbyhelt, kjent for å ha bygget vintersportsstedet som satte Bald Slope på kartet. Han er død, og Josey savner ham forferdelig. Det gjør heller ikke saken bedre at moren til stadighet beklager seg over Joseys figur og oppførsel. Josey søker tilflukt i et hemmelig rom i klesskapet sitt. Her har hun et lager av brus, søtsaker, romantikkbøker og reisekataloger, det eneste høydepunktet utenfor skapet er de daglige besøkene til postmannen Adam.

En dag finner Josey tilfluktsrommet sitt okkupert av servitrisen Della Lee, og Joseys liv blir aldri helt det samme. Hun tvinges, litt eller litt, til å bryte sine innarbeide vaner. Della Lee bidrar til å sende Josey ut på en reise i selvutvikling, forandringene i Joseys liv får betydning for flere av karakterene i boken.

Allerede fra første setning ble jeg dratt inn i Joseys historie, og et døgn senere var boken utlest. Historien var fengende, søt og varm, og selv om man i utgangspunktet tenker at dette er en historie hvor det meste er forutsigbart, viser det seg at det slettes ikke er det. Gamle hemmeligheter kommer til overflaten, og et par avsløringer er totalt overraskende. Karakterene i boken har alle sitt å stri med, Chloe blir for eksempel hjemsøkt av bøker. Hver eneste gang hun er i en spesiell situasjon, dukker det opp en bok fra løse luften som har noe med den situasjonen å gjøre.

For a while after that, she thought her great-grandparents were surprising her with books. She'd find them on her bed, in her closet, in her favorite hideouts around the property.  And they were always books she needed.  Books on games or novels of adventures when she was bored. Books about growing up as she got older. But when her great-grandparents confronted her about all the books she had and where did she get the money to buy them, she realized they weren't the ones doing it.



Allen er kjent for å skrive bøker fulle av hverdagsmagi og hjertevarme, og denne boken er til de grader magisk. Den trollbinder som sagt leseren, og det er også gnist av magi inne i boken. Referanser til godteri er tydelig i navnene på kapitlene og skildringene i teksten.

She stuck her head out and took a deep breath. If she could eat the cold air. she would. She thought cold snaps were like cookies, like gingersnaps. In her mind they were made with white chocolate chunks and had a cool, brittle vanilla frosting. They melted like snow in her mouth, turning creamy and warm.

Dette er en bok som passer for alle aldre. En bok du blir glad i. Jeg nevnte innledningsvis at boken også øvet dårlig påvirkning på meg. Det er nemlig slik at du får ubeskrivelig lyst på godteri mens du leser den. Jeg spiser i utgangspunktet ikke godteri annet enn et par ganger i året, men etter å ha lest boken gikk jeg rett ut og kjøpte en pose smågodt. Til mitt forsvar har jeg fortsatt ikke spist den..., den skal spares til neste bok jeg leser av Allen.

Jeg kommer helt sikkert til å lese boken igjen ved en senere anledning, og har også bestilt Allens andre bøker. Dette er et forfatterskap jeg vil gjøre meg mer kjent med. Hvis du er på jakt etter en søt og sjarmerende sommerbok, bør du vurdere denne. Den er lettlest som en chick lit roman, men har samtidig noe av den varmen og magien du finner i klassikere som Roald Dahl sine bøker.

The Sugar Queen er, i likhet med de andre bøkene til Allen, fortsatt ikke oversatt til norsk. Jeg oppfordrer et norsk forlag til å gjøre en forandring på dette. Jeg er helt sikker på at denne boken ville gått inn på de norske bestselgerlistene.

Andre anmeldelser:
Anettes Bokboble
Nina i USA
A Novel Source

Forfatterens hjemmeside finner du her: 

Boktrailer:












Labels: , , , , ,