Bokelskerinnen intervjuer: Tore Grønlien

I dag er jeg glad for å kunne ønske Tore Grønlien velkommen til bloggen min.


Tore Grønlien er født på Jessheim, og oppvokst i Oslo. I dag holder han hus i Horten sammen med sin kone. Han har sin utdannelse innen markedskommunikasjon ved BI, og arbeidet i flere år som industrimarkedsfører. Grønlien har tidligere fått utløp for sin kreative åre gjennom å være musiker i et rocke- og danseband.

I 1997 debuterte Grønlien med Andrea Steins planeter, en fantasyroman om en forsker som får ME (kronisk utmattelsessyndrom). Nå er roman nummer to, Skorpionene, ute i handelen.
I Skorpionene møter leserne Tor Grønhovd. Han har flere brutte ekteskap bak seg, og har også misbrukt alkohol. Tor legger seg inn på klinikken Roligheden i Danmark, hvor han møter svært spesielle pasienter, og opplever uhyggelige og selsomme hendelser han ikke helt kan forklare. Det handler om kjærlighet og om å våge.

Her kan du blant annet lese mer om hvordan Grønlien fikk ideen til Skorpionene og hvilke forfattere som inspirerer ham mest.

Du har akkurat utkommet med Skorpionene. Kan du fortelle kort om hva denne romanen handler om?

Hakk deg inn på for eksempel Haugenbok og søk opp Skorpionene og søk ”omtale”. Den er relativt kort og grei. Hvis du vil ha mer; gå til Font Forlag hvor det står noe mer.

Hvordan fikk du ideen til denne romanen, og hvor lenge har du arbeidet med den?

Idéen til romanen dukket opp et år etter at vi hadde vært på øya Langeland sør for Fyn i Danmark, og besøkt et fantastisk sted,- som altså er blitt til rehabklinikken ”Roligheden” i romanen.


I Skorpionene møter vi Tor Grønhovd. Hvor har du fått inspirasjonen til å skape denne karakteren, og hva er utgangspunktet for at du ville fortelle romanen i jeg - form?

Tor Grønhovd er satt sammen av flere personligheter som jeg har møtt,- pluss litt av meg selv. Jeg-formen gir bedre nærhet, synes jeg,- eller den funker best for meg.


Hva er bakgrunnen for at du ville kalle boken din Skorpionene?

Det ligger gjemt inne i romanen, så de som vil vite det, må lese …

Hva har vært det vanskeligste i arbeidet med denne romanen, og hva er du selv mest fornøyd med?


Det vanskeligste er å skape driv, god sammenheng og levende dramatikk. Jeg er vel mest fornøyd med de passasjene hvor det er mye galskap.

I en skjønnlitterær roman som den du skriver, er språket en svært essensiell del. Hva er ditt beste råd til forfatterspirer som er opptatt av det språklige og hvordan har du selv arbeidet for å finpusse på ditt eget språk?


Man bør nok lese mye av de gode forfatterne. For meg er det for eksempel Celine, Marquez, Ambjørnsen, og Murakami. Jeg har vel pirket 20 ganger i hver eneste setning i manuset,- derfor tok det da også over 3 år å skrive storyen.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og hva blir du mest inspirert av?

Jeg sliter med dårlig energi, og jobber i relativt korte økter. Å gå tur med bikkja gir ro og nye idéer.

Et av temaene i boken din er kjærlighet, og viljen til å satse på noe helt uten forbehold. Hvorfor synes du disse temaene er så spennende at du ville skrive om dem?


Fordi det egentlig angår alle.


Hvilke forfattere regner du som dine favoritter og hvem inspirerer deg mest?

Celine, Marquez, Ambjørnsen, og Murakami. Andre er Dostojevskij, Saabye Christensen, Jostein Gaarder og Bergljot Hobæk Haff.

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp Skorpionene?

For å bli underholdt og for å undres

Tusen takk for at du ville stille opp på dette intervjuet, Tore Grønlien.

Font Forlag har tatt i bruk store superlativer for å beskrive Grønliens nye bok. Original, surrealistisk og tøff fortellerstemme er noen av ordene som er brukt om boken. Hvis du vil vite mer om Grønlien og boken, kan du kikke på denne artikkelen på Litteratur i Vestfold.

Labels: , , , ,