Bokanmeldelse: Min mangel på stolthet og fordom i jakten på Mr. Darcy

Forlag: Silke
Sideantall: 324
Utgitt: Mai 2011
Verdt å vite: Denne boken er Jacobsens debut, og store deler av boken er selvbiografisk.

Chick lit med høy mimrefaktor

Min mangel på stolthet og fordom i jakten på Mr Darcy er en nostalgisk og fornøyelig leseopplevelse for alle som var unge på slutten av 1990 – tallet.

Ingrid bor i Kragerø, går på videregående skole og interesserer seg for gutter og festing. Hun bruker Lewis 501, Pantene Pro V sjampo, ser på Fresh Prince etter skoletid og drikker Peach Canei på vorspiel. På en fest på det lokale utestedet faller Ingrid pladask for en gutt hun anser som sin Mr. Darcy. Gutten blir en besettelse for ungre Ingrid,  som stadig pønsker ut nye måter å komme i nærheten av ham på - gjerne inspirert av Jane Austens  Elizabeth Bennet.

Jeg vokste, i likhet med Ingrid, opp på 1990 – tallet, og for meg var denne boken en skikkelig nostalgisk reise tilbake i tiden. Jeg var riktignok ikke fascinert av Mr. Darcy, for meg var det Tengel, Heike og Dominique fra Sagaen om Isfolket det gikk i, og jeg målte de fleste gutter opp mot dem. Men jeg husker godt alle krumspringene vi foretok oss når vi skulle skaffe oss kontakt med en utkåret av det motsatte kjønn. Vi skaffet telefonnummeret til vedkommende via Opplysningen eller telefonkatalogen, og hegnet om disse papirlappene i dagbøker og skuffer. Akkurat slik som forfatter - Ingrid skriver her:

Den tynne papirlappen med de sirlig påskrevne tallene var min lille skatt, et adgangskort til en verden som ventet, om jeg bare fikk mot nok til å bruke det magske passordet.

Kveldene og helgene ble tilbrakt med venner, og vi brukte ofte flere timer med å ringe rundt før vi hadde avtalt hvor vi skulle møtes hen. Mamma var svært lite positiv til disse telefonrundene, hvor jeg først ringte en venninne og vi pratet om noe vi kunne gjøre, før vi så måtte ringe til de andre fire venninnene for å høre om de var enige. Hvis nei, måtte hele telefonrunden gjentas.

(…)og tenkte på arbeidsoppgaven som lå foran meg – telefonrunden. En av mine viktigste sosiale omgangsformer og mine foreldres store skrekk.

Jeg erindrer også samtaler av denne typen, som jeg ofte hadde med mine foreldre. Her er det Ingrid i boken som er i samtale med sin far:

- Traff du noen kjente?
- De vanlige
- Sa de noe spennende, da?
- Egentlig ikke.

Det var i det hele tatt utrolig mye gjenkjennende for meg i denne romanen, og jeg storkoste meg mens jeg leste. Jeg har lest flere delte meninger om denne boken, og hadde ikke så høye forventninger. Jeg ble derfor overrasket over hvor godt jeg likte boken. Jeg ble helt revet med, og ville ikke at den skulle ta slutt. Kanskje var det akkurat en slik bok jeg trengte den dagen jeg leste den, uansett så ble jeg sjarmert.

Jacobsens språk flyter greit, og passer til chick - lit sjangeren. Det er litt vel muntlig til tider, men ikke noe som for meg hindret en god leseopplevelse. Boken har driv og er lettlest. Skal jeg kommentere noe negativt, er det det samme som flere andre anmeldelser har vist til, nemlig at det ofte er litt mange digresjoner. Vi kan befinne oss i en spennende del av boken, før Ingrid begynner å skrive inngående om noe helt annet, før vi er tilbake i handlingen igjen. Det stanser innimellom flyten. Det er også flere skrivefeil her, men det er ikke noe jeg legger vekt på når jeg, som i dette tilfellet, leser et ukorrigert leseeksemplar. Jeg regner med det er fikset opp i den endelige versjonen.

Det er mulig at jeg hadde ekstra godt utbytte av boken fordi jeg, som nevnt, kjente meg igjen i svært mange av situasjonene som blir beskrevet, Ingrid kunne ha vært meg på den alderen. Jeg tror også at andre som var unge på 1990 - tallet vil kose seg med boken. Dette er ikke dyptpløyende litteratur, men en lettlest kosebok.Vil du ha lett sommerlesing, med stor mimrefaktor, kan du fint plukke med deg denne.

Anettes Bokboble
Pervoluto
Mathildes skatter