Bokanmeldelse: Giftstrøm, Eystein Hanssen

Forlag: Vigmostad & Bjørke
Sideantall: 432
Utgitt: August 2011
Verdt å vite: Bok nummer to om Elli Rathke.

Under et narkotikaraid i Oslo pågriper politiet fem personer. En av dem er en ung mann fra Uganda. Mens politietterforsker Elli Rathke avhører ham, legger hun merke til et særpreget arr på underarmen. På samme tid mottar den norske ambassaden i Kampala en pakke. Innholdet dokumenterer at Otto Kamperud er tatt som gissel av den nådeløse geriljaen han forhandlet med. Men ingen mottar noe krav om løsepenger. Elli ser at det kan være en forbindelse mellom den unge mannen med arret og kidnappingen. I jakten på sannheten må hun og kollega Jan Nereng håndtere både leiesoldater, lånehaier og drevne kriminelle.

Ambisiøs krim med internasjonal vri

Eystein Hanssen har tatt for seg korrupsjon, barnesoldater, makt, verdifulle ressurser og kidnapping i sin nyeste krim om Elli Rathke.

Otto Kamperud i organisasjonen Human Light er godt kjent med å gjennomføre forhandlinger med geriljaledere, og lite tyder på at møtet han har med lederen for God's Freedom Fighters i Uganda skal bli noe utenom det vanlige. Men snart befinner Otto seg i en livsfarlig situasjon, da han og en annen kvinne i organisasjonen blir kidnappet av mennesker som ikke skyr noe for å nå sine mål. Samtidig, hjemme i Norge, deltar Elli  på et narkotikaraid hvor de anholder en ung mann fra nettopp Uganda. Det viser seg snart at denne unge mannen sitter på opplysninger som har stor betydning for Otto Kamperuds sak.

Det har vært en tendens til at norske krimforfattere har vært veldig navlebeskuende. Mange skriver krim fra små miljøer i Norge, hvor en person drepes og det er opp til bokens hovedperson å nøste i trådene frem til gjerningsmannen. De siste ti årene har vi imidlertid begynt å se en større dreining bort fra dette, ikke minst takket være Jo Nesbøs suksessrike bøker. Flere og flere krimromaner antar en internasjonal vri, noe vi ser tydelige på listen over høstens krimbøker.

Giftstrøm er en av bøkene i høst hvor handlingen har internasjonale forgreininger. Det er en ambisiøs roman, som viser at Hanssen har ønsket å ta steget videre fra sin forrige roman om Elli Rathke. Det er ikke småtterier vi er innom i løpet av de fire hundre sidene. Her beskrives en brutal og umenneskelig virkelighet, kyniske bakmenn og folk som kun er opptatt av pengesummer og makt.

I sin første bok viste Hanssen at han er god på research, og det er enda mer tydelig i denne boken. Det scenarioet han presenterer leseren for virker troverdig, noe som styrkes av bokens etterord. Hanssen har blant annet selv intervjuet tidligere barnesoldater mens han samlet sammen informasjon til denne boken. Han har også vært i kontakt med mennesker som har erfaring fra etterretningsorganisasjoner.

Elli har vokst som karakter fra den første boken. I denne boken er hun enda mer tydelig, og jeg liker også at Hanssen har gjort henne mer menneskelig i den forstand at hun ikke har superkrefter, men også viser seg svak i noen av bokens mest dramatiske scener.

De mange parallellhandlingene bidrar til å holde spenningen i boken oppe. Jeg leste ut de første 200 sidene på en kveld, og synes den var like interessant som den var spennende. Denne boken er mye bedre enn forgjengeren De ingen savner. Den er enda mer gjennomarbeidet, fremstår som enda mer troverdig og ikke minst er det samfunnsaktuelle budskapet i denne boken av større dimensjoner enn Hanssens forrige roman.

Giftstrøm viser at Eystein Hanssen er en norsk krimforfatter som er kommet for å bli. VG pekte i fjor høst på at han var et navn å regne med blant fremtidens krimstjerner i Norge. Den spådommen blir ikke mindre troverdig av denne boken. Giftstrøm kan nok også være med å sette fart i et eventuelt utenlandssalg.

Liker du krimbøker som tar for seg store temaer, mikset sammen med etteretning og maktspill på høyt nivå, er dette boken for deg.

Cecilies blogg

Forfatterens hjemmeside finner du her.