Bokelskerinnen intervjuer: Olav W. Rokseth

I dag synes jeg det er veldig hyggelig å ønske Olav W. Rokseth velkommen til bloggen min.

(Foto: Gyldendal.no)

Olav W. Rokseth er oppvokst i blant annet Trondheim, men bor i dag i Oslo. Han har studert statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, og markedsføring og informasjon ved handelshøyskolen BI. Til daglig jobber Olav som redaktør for magasinet På Sykkel, som utgis av Syklistenes Landsforening. Han har tidligere vært journalist i NTB, redaktør for magasinet Folkevett og en kort periode var han redaktør i Morgenbladet.

Det å reise har alltid vært viktig for Olav, og han har vært flere ganger i Latin – Amerika og også i Asia. Denne høsten er han aktuell med sin første spenningsroman, Et spørsmål om beskyttelse.

Et spørsmål om beskyttelse åpner med at en imam og kvinnen han er sammen med, blir skutt og drept i Tøyengata i Oslo. På åstedet blir det funnet et utdrag av et arabisk dikt, og PST kontakter religionshistoriker David Anderson for å få hjelp. For å løse saken, må Anderson reise til Libanon, og her gjenopplever han traumer fra fortiden. 

Her kan du blant annet lese om hvordan Olav Rokseth fikk ideen til denne boken, og hvorfor han har valgt å la hovedpersonen i boken være religionshistoriker.

Du debuterer med Et spørsmål om beskyttelse i dag. Kan du fortelle kort hva denne romanen handler om?

Et spørsmål om beskyttelse er en spenningsroman som ytre sett handler om islamistisk terrorisme. Handlingen foregår delvis i Norge og delvis i Midtøsten. Men det er også et psykologisk drama. Hovedpersonen David Anderson sliter med traumer etter at familien hans ble drept i Beirut, og han blir involvert i PST sin jakt på en terrorist som slår til i Oslo.

Hvordan fikk du ideen til denne romanen, og hvor lenge har du arbeidet med den?


Jeg har jobbet med boken i mange år. Ideen bare datt ned i hodet på meg. Det er gjerne slik jeg får ideer. Men det har sikkert hjulpet at jeg er opptatt av samfunnsspørsmål og psykologi.

Religionshistoriker David Anderson er hovedpersonen i romanen din, hvorfor ønsket du å bruke nettopp en religionshistoriker som karakter og hvor mye research har du gjort forut for skrivingen?


Religion generelt og Islam spesielt er blitt brennbare temaer. Jeg syntes det var spennende å la hovedpersonen være en innvandrer med kjennskap til Islam, og det passet også godt med hans rolle i plottet. Ja, det har blitt en del research. Jeg har lest mye i aviser som Morgenbladet og den norske utgaven av Le Monde Diplomatique, pluss en god del kilder på internett. Av bøker vil jeg trekke fram Islamistisk terrorisme (red. Bjørn Erik Rasch), Islam og det moderne av Lars Gule, Hezbollah: A short History av Richard Norton og antologien Lebanon, Lebanon (red. Anna Wilson). Så ser jeg fram til å lese en nylig utkommet bok, Islamismen av Bjørn Olav Utvik.

PST spiller også en sentral rolle i romanen din, har du hatt hjelp fra kilder her under skriveprosessen, og er noen av hendelsene i boken basert på virkelige hendelser?


Nei, jeg har ikke vært i kontakt med PST. Og selv om jeg forsøker å skrive virkelighetsnært, så er ingen av scenene i boken basert på virkelige hendelser. Men jeg oppfatter rammene som fortellingen utspinner seg innenfor som virkelige, både de i Norge og i Libanon. Dessverre viste de grufulle hendelsene den 22. juli at terroraksjoner i Norge er mulig.

Var det noensinne i dine tanker, mens du skrev boken, at det vi opplevde den 22. juli kunne bli en realitet?


Svaret er ja når det gjelder bombeeksplosjonen ved Regjeringskvartalet. PST-etterforskeren i boken min holder faktisk det som det mest sannsynlige målet. Men massakren på Utøya var utenfor min fantasi.

Hva har vært det vanskeligste under arbeidet med romanen din, og hva er du mest fornøyd med?


Å skrive om islamistisk terrorisme og Midtøsten var en utfordring, fordi jeg ikke ønsker å bidra til økt fobi mot islam og muslimer. Dette syntes jeg at jeg har løst ganske bra, blant annet ved å la de første ofrene for terroristen være reformvennlige imamer. Den ene imamen er i tillegg en nær venn av David Anderson, og jeg gir ham plass til å framheve positive sider i Islam. Hans rake motsetning er terroristen, som ønsker å skape splid mellom sunnimuslimer og shiamuslimer for å nå sitt messianske mål, som er kaos.
En annen utfordring var å skru sammen plottet på en troverdig måte uten å røpe for mye for leseren. Syntes jeg har fått til det ganske bra også, og er kanskje spesielt fornøyd med slutten. En tredje utfordring var å få til språket. Jeg har sans for en korthugd stil med en god del undertekst.

Hvordan er en vanlig skrivedag for deg, og har du noen spesielle skriveritualer/ting som må være på plass for at du skal kunne skrive best mulig?


Jeg har dessverre ingen vanlig skrivedag. Jeg skriver ved siden av jobb og familie, og har måttet begrense skrivingen til stunder der jeg er ledig og samtidig har overskudd. Derfor har dette prosjektet tatt så lang tid.

Er du opptatt av å være samfunnskritisk når du skriver, eller er det viktigste for deg å underholde leseren?


Jeg er opptatt av å skrive noe som leseren oppfatter som meningsfullt utover det å bli underholdt. Det trenger ikke å være direkte samfunnskritisk, det kan likeså godt dreie seg om enkeltindividers muligheter og begrensninger.

Hva er det viktigste du har lært i arbeidet med denne romanen, og som du har lyst til å dele med andre som drømmer om å skrive spenningsromaner?


Det viktigste jeg har lært at det er enormt mye å lære. Jeg var så heldig at jeg hadde en sparringspartner som kom med uvurderlige innspill. De var ofte smertefulle, men akk så nødvendige.

Hvis du skulle ha intervjuet deg selv om utgivelsen din, hvilket spørsmål ville du da ha stilt, og hva ville du ha svart?


Jeg syntes spørsmålene dine er fine.

Hvem regner du som dine favorittforfattere, og hvem har inspirert deg mest?


Jeg har lest mye forskjellig, og er nok blitt påvirket av mange. Men jeg kan trekke fram noen forfattere som har vært viktige for meg når det gjelder akkurat denne boken: Cormac McCarthy, Hemingway, Raymond Carver og Le Carré.

Kan leserne vente seg flere bøker fra din hånd senere?


Det håper jeg. Hvis boken selger som hakka møkk, vil jeg kanskje kunne kjøpe meg tid og skrive mer slik at det ikke trenger å gå like lang tid til neste bok.

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp Et spørsmål om beskyttelse i høst?
Forlaget fremhever at det er en spennende og brennaktuell bok som både har underholdningsverdi og som samtidig kan gi leseren innsikt i islam, terrorisme og den menneskelige psyke.

Er det noe du har lyst til å legge til?


Jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger på boken, enten det er ros eller ris. Alle seriøse innspill kan jeg lære av. Så gå gjerne inn på bloggen min på olavrokseth.com og gi uttrykk for synspunkter.

Tusen takk for at du ville stille opp på dette intervjuet, Olav Rokseth.

Et spørsmål om beskyttelse har vært i salg en liten stund, men lanseres offisielt i dag. Dette er en av bøkene du kan lese i debutantutfordringen i høst. Hvis du vil vite mer om forfatteren, finner du snart mer informasjon om ham på hans hjemmeside.

Labels: , , , , , , , , ,