Kjoledominans på ungdomsbøkene

Omslaget til en bok er viktig, hvis ikke det faller i smak hos målgruppen kan salget av boken bli vanskeligere. Et godt omslag skal selvsagt appellere til forbrukerne, men det skal også gi en pekepinn om hva den aktuelle boken handler om.

De utenlandske forlagene har for lengst forstått hva det er som selger på bokomslagene, og man kan nesten fastslå sjangeren til en bok, når man ser hva slags bilde som er valgt på bokens fremside. Innenfor ungdomsbokuniverset har det i flere år nå blitt mer og mer vanlig med vakre og estetiske forsider. Pikene skal helst ha flotte (gjerne volumiøse) kjoler, og langt, bølgende hår. Det betyr ikke så mye at heltinnen i bokens handling sjelden ifører seg et slikt plagg, på forsiden får hun i det minste muligheten til å være vakker.

Jeg innrømmer at jeg kan la meg friste av et vakkert omslag, men samtidig synes jeg ofte det blir litt vel mye. Under Book Expo America ble det snakket mye om den kommende boken Shatter me av Tahereh Mafi, som har denne handlingen:

Juliette hasn't touched anyone in exactly 264 days. The last time she did, it was an accident, but The Reestablishment locked her up for murder. No one knows why Juliette's touch is fatal. As long as she doesn't hurt anyone else, no one really cares. The world is too busy crumbling to pieces to pay attention to a 17-year-old-girl. Diseases are destroying the population, food is hard to find, birds don't fly anymore, and the clouds are the wrong color.

The Reestablishment said their way was the only way to fix things, so they threw Juliette in a cell. Now so many people are dead that the survivors are whispering war- and The Reestablishment has changed its mind. Maybe Juliette is more than a tortured soul stuffed into a poisonous body. Maybe she's exactly what they need right now.  Juliette has to make a choice: Be a weapon. Or be a warrior.

In this electrifying debut, Tahereh Mafi presents a world as riveting as The Hunger Games and a superhero story as thrilling as The X-Men. Full of pulse-pounding romance, intoxicating villainy, and high-stakes choices, Shatter Me is a fresh and original dystopian novel—with a paranormal twist—that will leave readers anxiously awaiting its sequel.



Vi fikk utdelt leseksemplarer av boken, men forsiden på disse var hvit med navn på bok og forfatter. Jeg så for meg et omslag i denne stilen:

Men det som ble det endelig omslaget, var dette:


Jeg har ikke lest boken enda, så jeg vet ikke om dette er en bok hvor hovedpersonen løper rundt i store og vakre kjoler, men det første inntrykket mitt er stikk motsatt. Faktisk er dette en bok jeg trolig ikke ville kjøpt fordi jeg opplever omslaget som så langt unna det bokens handling antyder.

Sånn for å understreke, her er noen gamle og kommende omslag av bøker i denne sjangeren: 




Mange flotte omslag, men samtidig ønsker jeg meg enda flere omslag i denne stilen, som faktisk forteller noe om hva boken handler om:



Hva synes du om omslagene på de amerikanske ungdomsbøkene?

Labels: , , , , , , , , , , , , , , ,