Bokanmeldelse: Isprinsessen, Camilla Läckberg

Forlag: Gyldendal
Sideantall: 368
Utgitt: Første gang i 2004, på norsk i 2008
Verdt å vite: Den første boken i serien om Erica Falck. I Norge ble boken først utgitt etter at de fire andre bøkene i serien hadde blitt lansert. Det er også laget tv - serie av boken.

En eldre fisker finner Alexandra Wijkner med oppkuttede pulsårer i badekaret i barndomshjemmet. Han styrter ut og kaster seg over den første han møter. Det er forfatteren Erica Falck, som er i Fjällbacka for å gjøre opp boet etter sine avdøde foreldre. Alexandra er hennes bestevenninne fra barndommen.

Kvinnekrim

Denne boken kjøpte jeg for flere år siden, men siden det første kapittelet ikke fenget meg nevneverdig, har den blitt liggende. Gjennom årenes løp har jeg fått flere tilbakemeldinger om at jeg burde lese Camilla Läckberg, og nå har jeg altså kommet meg gjennom den første boken.

Rike og vakre Alexandra Wijkner blir funnet død i badekaret i sitt barndomshjem. Ved første øyekast kan det virke som om Alexandra har begått selvmord, men det viser seg snart at det står noen andre bak dødsfallet. Spørsmålet er bare hvem. Forfatteren Erica Falck, Alexandras barndomsvenninne, blir involvert i saken, og bestemmer seg for å skrive en bok om den. Hun begynner å intervjue mennesker i Alexandras omgangskrets, og får også kontakt med politimannen Patrick Hedström. Sammen må de grave i fortiden, for å finne ut hva som kan ha forårsaket drapet. Det er mange som har noe å skjule, og den lille bygda skjuler grusomme hemmeligheter.

Isprinsessen er bygget opp etter klassisk krimmal: en forbrytelse er begått, det finnes flere mistenkte og forfatteren legger ut mange tråder. Alle kan synes å ha et motiv for drapet. Det blir heller ikke bedre av at Bertil Mellberg, sjefen på politistasjonen, ønsker å få saken løst fortest mulig slik at han kan nyte prestisje og en mulig forflytning tilbake til Göteborg.

Dette er ikke en ulidelige spennende krim, og det tok litt tid før jeg ble skikkelig engasjert. Boken handler vel så mye om Ericas liv, som jakten på forbryteren som tok livet av Alexandra. Vi leser om Ericas bekymringer for søsteren, som lever i et voldelig ekteskap, og hennes gryende forelskelse i Patrick Hedström. Erica Falck er lett å kjenne seg igjen i, dersom man er kvinne. Hun har ikke overmenneskelige kvaliteter, og er heller ikke slående vakker. Hun bekymrer seg for de samme tingene som mange kvinner, som for eksempel vekten og hva hun skal ha på seg.

Läckberg har skapt et helt greit mysterie. Ikke så vanskelig at det ikke er mulig å gjette løsningen, men heller ikke så lett at det blir kjedelig. Det som plaget meg som leser, er at jeg opplever mange av karakterene som svært karikerte. Portrettet av Bertil Mellberg er et eksempel på det. Her opplever jeg det som temmelig klart at det er en kvinne som har skrevet, og ønsker å gjøre ham til representant for alle ufyselige mannfolk der ute.

Karakterene er dessuten veldig ensidige, enten er de gode eller så er de onde. Det mest vellykkede er etter min mening portrettet av Anders. Men selv om Läckberg ikke er den beste til å bygge karakterer, er hun god på å skildre relasjonene mellom mennesker i ulike forhold. Og det er også dette som er det mest interessante med boken. Jeg synes det er et godt grep måten hun har valgt å bruke en spesiell karakter til å starte, og å avslutte boken. Det gir en god rammefortelling, og samtidig er Eilerts følelser karakteristiske for resten av personene i denne romanen. Det handler ikke bare om å holde på fasaden, men også om jakten på den berømmelige lykken, hva nå enn man måtte legge i den.

Isprinsessen er en helt grei tidtrøyte, men ikke forvent deg så mye originalitet. Hvis du har lest mye svensk krim, har du helt sikkert lest dette før.

Lines bibliotek
Secret Pages