Bokdrikke

Dette innlegget er inspirert av et innlegg hos Flukten fra virkeligheten.

Jeg pleier ofte å kose meg med noe å drikke mens jeg leser. En sjelden gang hender det at det blir et glass rødvin, men som oftest velger jeg en av mine to favoritter:

1. Te
Jeg begynte å drikke te jevnlig først for et år siden, og nå liker jeg veldig godt å slappe av med en kopp mens jeg leser. For øyeblikket er denne serien fra Lipton favoritten min:


Jeg er spesielt glad i smakene White Tea Raspberry og Green Tea Intense Mint. Sistnevnte lukter fantastisk, og det hender jeg tar meg turer til kjøkkenet bare for å lukte på teposene. Jeg har alltid vært veldig glad i mint.

En annen favoritt er teposene fra Pukka. Dette er økologisk te, som smaker veldig godt. Hjemme hos meg finner du ofte disse variantene:


I det siste har jeg også begynt å sikle på te fra Talbott Teas. 
Te med sjokolade og jordbær høres helt fantastisk godt ut.

Jeg liker også dette konseptet fra Bag ladies tea, de har nemlig noe de kaller for Novel Tea. Her kan du kjøpe te med litterære sitater på teposene:
2. Smoothie
Jeg elsker smoothie, og bruker det også som måltidserstatninger hvis jeg vil ha noe lettvint. I og med at jeg ikke liker youghurt, bruker jeg som regel rismelk eller havremelk som basis. En av smoothie - favorittene min er en bærsmoothie:
Jeg er forøvrig også glad i tente lys når jeg leser, og disse to falt jeg pladask for i en butikk nylig.
Her har jeg brukt følgende:
Rismelk
Bringebær
Rips fra fryseren
Blåbær
Jordbær
1 banan
For å gjøre drikken til et lite måltid, blandet jeg også i 2 ss Udo's Choice og 1 ss proteinpulver ( eventuelt kan 1 rått egg brukes).
Jeg pleier også å lage en peanøtt/sjokolade smoothie om jeg skal kose meg på kveldstid. Da bruker jeg følgende ingredienser:
1 stor neve usaltede peanøtter knuses til mel i en blender
1 banan
2 ss ren, økologisk kakao
1 ss linfrøolje
1 ss bjørkesøt
Saften fra 1 presset appelsin
Rismelk slik at det dekker ingrediensene.
Denne er veldig mektig, men kjempegod.

Jeg er forøvrig helt avhengig av denne boken:
Her har jeg funnet veldig mange gode oppskrifter på smoothie for alle anledninger.


Hva liker du å drikke mens du leser?









Labels: , ,