Bokelskerinnen intervjuer: Tom Bakkeli

I dag er jeg veldig glad for å kunne ønske Tom Bakkeli velkommen til bloggen min.

(Foto: Kagge)

Tom Bakkeli er oppvokst i Oslo, og bor i dag på Toten. Journalistikken har vært en viktig del av hans liv, og han startet som journalist i Akers avis allerede i 1980, etter endt videregående skole. I 1982 avtjente han verneplikten som journalist i forsvaret. Neste stopp ble VG, hvor han arbeidet som krimreporter i mange år. Etter dette begynte han i avisens utenriksavdeling, og i dag arbeider han i avisens reportasjeavdeling.

Bakkeli har dekket flere konflikter opp gjennom årene, noe som blant annet har resultert i at han har fått svært god kunnskap om norsk etterretning og spesialstyrker. Det er dette som er bakgrunnen for at han i 2007 debuterte som forfatter med sakprosaboken Norges hemmelige krigere. Boken ble en stor suksess, lå flere uker på toppen av bestselgerlistene. og er trykket i flere opplag. Bakkeli fulgte opp suksessen i 2008 med Ett skudd. Én død.

I høst utkommer Bakkeli med sin første skjønnlitterære bok, Terrorjegere.
I Terrorjegerne  handler det også om norske spesialstyrker og etterretning. Osama Bin Laden er død, men hans etterfølger i al - Qaida lever i beste velgående og planlegger et storstilt, biologisk terrorangrep. Tre norske agenter må gjøre det de kan for å hindre terroristene i å nå målet sitt. Handlingen i boken finner sted i Afghanistan, Jemen, USA, Russland, Oslo og Pakistan.

Her kan du blant annet lese om hvordan Bakkeli fikk ideen til denne romanen, og hvorfor han mener det er mulig for norske agenter å spille en sentral rolle i jakten på terrorister.


Du har akkurat utkommet med Terrorjegerne, kan du fortelle kort hva den romanen handler om?
Hovedhistorien i Terrorjegerne handler i grove trekk om jakten på lederskapet i det nye al-Qaida – etter bin Ladens død – og arbeidet med å forhindre et biologisk Tsjernobyl. Norske etterretningsagenter samarbeider tett med amerikanske CIA for å sabotere en handel med biologiske våpen.

Hvordan fikk du ideen til Terrorjegerne, og hvor lenge har du arbeidet med boken?

Idéen til Terrorjegerne kom gradvis til syne under den journalistiske prosessen med Afghanistan og andre konflikter, som begynte for flere år siden. Det er vanskelig å svare eksakt på hvor lenge jeg har jobbet med den, jeg kan egentlig bare si noen år…

Du har tidligere skrevet faktarelaterte bøker, er Terrorjegerne også basert på fakta, og har du gjort mye research før du satte deg ned for å skrive?

Som journalist og dokumentarforfatter er jeg vant til å kildebelegge det jeg skriver, og det er riktig at jeg også for denne boken har drevet omfattende research

Hva har vært det vanskeligste i arbeidet med denne boken, og hva er du mest fornøyd med?


Overgangen fra dokumentar til fiction var langt større enn jeg hadde forestilt meg. En roman stiller helt andre krav til utformingen av alt fra dialoger til personbeskrivelser. Jeg er fornøyd med at plottet har holdt seg, og langt på vei styrket seg, gjennom hele prosessen.

Du har bakgrunn som journalist, og har jobbet som krigsreporter i noen av verdens tøffeste områder. Er det at du nå skriver skjønnlitteratur en måte du kan skrive av deg opplevelser på, hendelser som kanskje ikke passer inn i en ren faktabasert utgivelse?
I likhet med de fleste andre forfattere bruker også jeg egne erfaringer som bakgrunnsteppe for mye av det jeg skriver. Både i utformingen av karakterene og situasjoner har jeg hentet elementer fra opplevelser og observasjoner, og noe av det passer definitivt bedre i en roman enn i en dokumentarbok

Mange forfattere har ulike ting som må være på plass, når de setter seg ned for å skrive. Noen må høre på musikk, andre vil ha det helt stille. Hva må være på plass for at du skal ha en fin skriveøkt?

Jeg liker å høre på musikk mens jeg skriver, og det er noen spesielle verk som har fulgt meg gjennom de ulike prosjektene.

Du har skrevet flere bøker samtidig som du arbeider som journalist. Har du noen råd til forfattere som føler på tidsklemma, og aldri føler de får tid til å sette seg ned med manus?

Alle mennesker er veldig opptatt med sine daglige gjøremål. For å få tid til å skrive en bok må du først og fremst være motivert, og ha en idé som bærer. En god porsjon vilje og stahet hører også med, i tillegg til noen som tror på deg.

Hvilke forfattere er dine favoritter, og hvilken bok har hatt størst innvirkning på ditt forfatterskap?

Jeg finner det veldig vanskelig å plukke ut enkeltbøker som har hatt størst innvirkning, men jeg har så ulike forfattertyper som Hamsun og Hemingway, Jacobsen og Steinbeck som favoritter.

Dine forrige bøker har solgt svært godt i Norge, og interessen for bøker fra 2. verdenskrig og andre kriger og konflikter er stor. Hva tror du er grunnen til at vi nordmenn er så opptatt av denne typen litteratur?

Vi lever i en fredelig del av verden, og det er kanskje en av grunnene til at nordmenn liker krimbøker og spenningen de finner i litteratur om kriger og konflikter. Jeg har dessuten penset meg inn på etterretning, som jeg selv finner fasinerende.

Hvis du skal intervjue deg selv om denne boken, hva ville du da spørre deg selv om og hva ville du svart?

Hvordan kan agenter fra lille Norge spille en sentral rolle i jakten på verdens verste terrorister?

- Norge er svært gode på nisjer innen etterretning og spesialstyrker. Dette har amerikanerne oppdaget for lenge siden. Dessuten er det lukkete, hemmelige miljøet så lite at aktørene blir godt kjent med hverandre. Terrorjegerne beskriver en virkelighet som kan være mer virkelig enn de fleste aner. Dessuten er det en spennende historie.

Hva tenker du om å utkomme med en bok hvor terror nettopp er et av temaene, etter det som hendte i Norge 22. juli?

Jeg var i VG-bygget i Akersgata da bomben detonerte, og trodde at vi skulle få taket i hodet. Jeg føler at boka er svært aktuell, også uavhengig av 22.juli. Terrorjegerne beskriver ulike sider av vår tids svar på atomtrusselen: Frykten for et nytt terrorangrep som tar fra oss våre kjæreste, friheten og angriper fundamentet i livene våre. Boka gir også et innblikk i det jeg tror vi vil trenge av kapasiteter for å beskytte det åpne demokratiet vi alle ønsker å videreføre.

Hva er den viktigste grunnen til at leserne skal plukke opp Terrorjegerne i høst?

Jeg håper Terrorjegerne gir leserne en aha-opplevelse på flere plan. Mange vil sikkert undres hva som er virkelighet og hva som er diktning. Dette er spørsmål jeg vil besvare med at virkeligheten ofte overgår fantasien, og at det foregår svært mye som den vanlige kvinne og mann er forskånet for.

Tusen takk for at du tok deg tid til dette intervjuet, Tom Bakkeli.

Terrorjegerne er altså Bakkelis skjønnlitterære debut. Hvis du er interessert i å vite mer om boken, skal Bakkeli blant annet snakke om den på Bok i bakgår'n under Oslo bokfestival.

Labels: , , , , , , , ,