Oslo Bokfestival dag 1

Endelig er Oslo bokfestival her, og jeg har akkurat kommet hjem etter noen litteraturfylte timer i hovedstaden.

Dagen startet allerede klokken 8.00 på Hotel Continental, hvor forlagene Front, Bazar og Juritzen holdt champagnefrokost for bokfolk. Her presenterte de oss for titlene de kommer ut med denne høsten. Flere av høstens forfattere var også tilstede. Jeg skal ikke skrive et lengre innlegg om hva de snakket om, det har labben gjort her tidligere. Men jeg har lyst til å nevne noen bøker som pirret min nysgjerrighet.

Jeg bet meg, i likhet med labben, merke i boken Kråkejenta av Eriksson og Sundquist.

Dette er første boken i en svensk krimtrilogi.

En annen bok jeg klør etter å lese er debutkrimmen til Sonja Holtermann, Presteskapet. Her møter vi krimjournalisten Ira Torgrimsson som må dekke en serie mord som kan synes å ha sammenheng med hekseprosessene på 1600 - tallet. Det er et tema jeg har lest mye om selv, dessuten kan jeg sjelden motstå en journalistkrim. Holtermann leste også et utdrag fra boken som ga mersmak.

Jeg ser også frem til krimmen Innenfor av Karin Wahlberg. Wahlberg er en av Sveriges aller største krimforfattere. Jeg har akkurat begynt på Wahlbergs første, Sista Jouren og den faller forløpig i smak. Boken som lanseres på norsk er den femte i serien, og heter Blocket på svensk. Jeg regner nok med at jeg leser den på svensk, rett og slett fordi jeg føler det gir mer stemning til historien.

En annen roman jeg bet meg merke i er Laura Gallegio Garcías ungdomsroman Til minne om Idhun.

Forfatteren sammenlignes med navn som J.K. Rowling og Tolkien, og det gjør i hvert fall meg interessert.

Etter at seansen på Hotel Continental var ferdig, slo jeg i hjel litt tid i sentrum før jeg vendte nesen mot Saras telt og lanseringen av Ungdomsbøker.no. Nettstedet er blant annet ment å skulle få ungdom til å lese, og til å få i gang boksnakk mellom dem. Åtte norske forlag er med på satsningen. En egen database over samtlige ungdomsbøker på norsk er blant annet under utvikling på nettsiden.

Ungdomsbokforfatterne Sigbjørn Mostue, Ingelin Røssland og Harald Rosenløw Eeg deltok i en paneldebatt, ledet av Bjørn Ingvaldsen, sammen med to ungdommer, hvor de snakket nettopp om ungdomsbøker.

Eeg sa at noe av det beste med å være forfatter var at det ga ham muligheten til å forestille seg hvordan det kunne være å være en annen person. - Min jobb er å våkne om morgenen, stå opp og være en annen person. Det er utrolig bra, sa Eeg.

Røssland fortalte at for henne var det å skrive som en dagdrøm hvor hun kunne få lov til å gjøre alt hun ikke kunne gjøre ellers. Hun sa at hun leste bøkene om Frøken Detektiv som ung, men at hun opplevde Nancy Drew som litt prektig. Blant annet fordi hun aldri tar på kjæresten sin gjennom hele serien, og fremstår som om hun føler seg mye bedre enn vennene Bess og George. Da Røssland  satte seg ned for å skrive bøkene om Engel Winge villle hun skape sitt svar på Frøken Detektiv, en jente som ikke sparte på noen ting og som kom unna med det.

Det ble snakket om hvordan man skriver en god ungdomsroman, og Mostue viste til at for ham var de største leseopplevelsene dem hvor han forsvant hundre prosent inn i litteraturen og ble så oppslukt at, dersom han måtte legge boken fra seg, verket han bare etter å komme tilbake. - Om man attpåtil har fått slått opp noen dører og åpnet noen nye horisonter, er det bra. Og det er dette jeg prøver å gjøre for mine lesere. Jeg ønsker å skape et univers og en handling som rett og slett fanger deg, forklarte Mostue.

To elever deltok på debatten, og de forklarte at de velger bøker basert på omslag og skussmål fra venner. De var også opptatt av at boken skulle fange dem helt fra starten, hvis den hadde for treig begynnelse var det ikke sikkert de fortsatte. Da de fikk spørsmål om det fantes temaer som kunne være ubehagelige å lese om, pekte de på Twilight - bøkene som den ene av dem opplevde at det sto en kvinnefiendtlig holdning bak. De pekte på at Edvard fremsto som mannen i forholdet, den som hadde mye makt og at det var på grunn av denne makten at kjærligheten mellom ham og Bella var så sterk. Slike ting syntes de var mye verre å lese om enn temaer som sex og røyk.

De to elevene pekte også på at det var viktig at forfatterne kunne relatere seg til målgruppen de skriver for. Hvis de ikke vet nok om målgruppen eller om temaet de skriver om, kan fort målgruppen føle seg misforstått.  Det kan også bli corny om forfattere forsøker seg på ungdomssjargong, men ikke mestrer denne.

Etter denne seansen tittet jeg litt på selve åpningen av bokfestivalen, før jeg satte kursen hjemover - full av inntrykk. Jeg blir alltid inspirert og får masse energi av en dag hvor jeg er omgitt av bøker. Jeg gleder meg til å ta turen innover i morgen også. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gå på enda, regner med at jeg tar mye på sparket. Det er nok av gode ting å velge i.

Hvis du har tenkt deg til bokfestivalen i helgen, har jeg noen tips:

* Når det står at et arrangement er i festivalteltet på Karl Johan, er dette teltene hvor forlagene og bokhandlene har utsalgene sine.

* Ta med klær så du ikke fryser, eventuelt også sitteunderlag. Hvis været blir det samme som i dag, er det deilig og varmt i solen. Men mange av scenene ligger i skyggen, og det blir fort kald om du sitter lenge stille.

* Møt opp i god tid før et arrangement om du ønsker sitteplass. Minst et kvarter før.

* Sørg for gode sko, du vil mest sannsynlig måtte stå og ikke minst gå en del, og underlaget i Spikersuppa er ikke godt for høye hæler ( den erfaringen gjorde jeg i dag).

* Skal du kose deg med øl eller vin, må du bli sittende på serveringen hvor du kjøper denne. Hvis du tar med alkohol til en av scenene, blir du vist bort av vaktene. Det så jeg skjedde flere ganger i dag.


Ps: Jeg skulle hatt bilder til denne saken, men batteriet på kameraet mitt gikk tomt. Kommer sterkere tilbake i morgen. Kos dere alle dere som skal på bokfestival i helgen.

Labels: , ,