Oslo bokfestival dag 2

Den andre dagen på bokfestivalen startet med to intervjuer. Først møtte jeg en forfatter, som jeg skal lage en sak på til Tidsskriftet Biblioteket. Etter dette intervjuet jeg Jan Guillou om Brobyggerne. Det var veldig interessant, og resultatet kan du snart lese her på bloggen.

Det første arrangementet jeg gikk på denne dagen, var noe som ble kalt Oljekrim. Kurt Hanssen snakket med forfatterne Sidsel Dalen, Erik Grønner og Hongne Hongset som alle har satt fokus på oljeindustrien i sine kriminalromaner. Dette var veldig interessant, særlig når de snakket om hvordan de benytter seg av virkeligheten i bøkene sine og blander fakta og fiksjon.

Sidsel Dalen skriver om hvordan Norge som oljenasjon opererer i utlandet, nærmere bestemt i Brasil hvor det er blitt gjort det største funnet av olje i nyere tid, og hvor man finner den raskeste etableringen av norske bedrifter i utlandet noensinne. Hovedpersonen i Dalens bok er journalisten Mia Mikkelsen. Dødelige dråper har fått gode tilbakemeldinger så langt og skal etter sigende være en skikkelig sidevender. Det blir nok en av bøkene jeg dukker ned i denne uken.

Grønner nevnte at han ofte hadde opplevd at virkeligheten har tatt ham igjen i den forstand at noe han har diktet i en bok plutselig finner sted. Groskro har tidligere anmeldt en av hans bøker her. Tror dette er en krim som må på leselisten.

Hongne Hongset baserer seg nesten bare på fakta i sine bøker, og ønsker å sette søkelys på at de store oljeselskapene har meget lange fingre inn i Olje - og Energidepartementet og den norske regjeringen, og hvordan oljeselskapene opererer ut fra tunge, økonomiske interesser. Den første boken i trilogien hans kom i handelen i fjor høst, jeg fikk veldig lyst til å lese den etter å ha hørt Hongset fortelle.

Det neste arrangementet jeg gikk på, var debutanttimen på Victoria Teater. Det var virkelig en oase midt i byen, og jeg håper bokfestivalen legger mange arrangementer til dette lokalet neste år. Her kunne man lene seg tilbake i deilige stoler/sofaer og lytte til debutanter som leste høyt fra bøkene sine. Størst inntrykk på meg gjorde Sandra Lillebøen, som har skrevet diktsamlingen Navnet på den ensomme er frigitt. Jeg leser svært lite lyrikk, men hun hadde en fantastisk opplesing som fanget meg.


Det ble også litt tid til bokshopping. Jeg måtte selvsagt titte innom nye Tanum på Karl Johans gate, og det er virkelig enhver bokelskers våte drøm. Her er det bokstavelig talt bøker fra gulv til tak. En stor hylle med klassikere på engelsk, stort utvalg av bøker på flere språk, en svært god barne - og ungdomsavdeling med godt utvalg både på norsk og engelsk og flotte utstillinger. Hvis du ikke har vært der enda, bør du absolutt ta deg en tur innom neste gang du er i Oslo.

Det ble noen bokinnkjøp i løpet av messen, men jeg klarte å beherske meg. Har tross alt forhåndsbestilt endel titler på engelsk og svensk i det siste:


Jeg har alltid vært veldig fascinert av saken om Jack the Ripper, og har lest veldig mange bøker om emnet opp gjennom årene. Det jeg ikke visste var at det fantes en svensk ekspert på emnet, og at denne svenske eksperten også hadde utgitt en bok om saken. Jack Uppskäraren : kriminalfall och legend fikk derfor bli med meg hjem 

Jeg fant også to svenske pocket på tilbud:

Begge bøkene kostet bare 20 kroner per stykk, så da var det ikke vanskelig å plukke dem med seg.

Jeg gleder meg allerede til bokfestivalen til neste år, da skal jeg også forsøke å få med meg noen av arrangementene i Operaen, tenker jeg.

Labels: ,