Bokanmeldelser: Hotel Eldorado, Den usynlige broen m.m.

Her kommer en ny samling korte anmeldelser av bøker jeg har lest denne høsten:

Når man leser en roman, kan det ofte sammenlignes med å være passasjer i en bil. Forfatteren kan være en god eller en dårlig sjåfør, det kan hende han tar krappe svinger og spesielle unnamanøvere. Noen foretrekker å holde seg til de lange, slake og vanlige veiene, mens andre foretrekker å benytte de mindre kjente fartsårene.

Da jeg leste Hotel Eldorado, var det denne metaforen jeg ble sittende å tenke på. For i denne romanen fremstår forfatter Tor Even Svanes som en meget dyktig sjåfør. Fortellingen er god, språket er godt og persontegningene fine. Det er heller ikke noe minus at mye av handlingen i romanen finner sted på 1960 - tallet. Som leser er det deilig å lene seg tilbake og la seg føre med av en forfatter som er god på sitt håndverk.



Den usynlige broren var også en stor leseopplevelse. Berusende bra er tittelen jeg ville brukt om jeg skulle skrevet en lengre anmeldelse av den. Det er nemlig slik for meg at det å lese gode bøker ofte kan sammenlignes med det å drikke en god vin. Du tar en slurk, og kjenner hvordan innholdet langsomt sprer seg ut i kroppen og gjør deg varm. Kjenner at du slapper av og koser deg mens du hengir deg til nytelsen og sanseinntrykkene.

Romanen har det meste på plass; en god historie og ikke minst et nydelig språk som oversetterne Kari og Kjell Risvik skal ha lovord for å ha oversatt til norsk. Dette er en stor fortelling, og det er utrolig at det er en debutant som har skrevet den. Noen vil kanskje innvende at den til tider kan være litt langtekkelig, men samtidig synes jeg det er et pluss at romanen bruker tid på å bygge opp karakterer og handling. Forfatteren er også flink til å gi liv til den historiske perioden, og har helt tydelig gjort gode undersøkelser rundt stedene og tiden hun skriver om. Her får du både kjærlighet og dramatikk.



Sanctus passer perfekt for fans av Dan Brown og Tom Egeland. Her handler det om en hemmelig orden som gjør alt de kan for å verge en meget spesiell hemmelighet. Det er gåter og mystikk, myter og masse action og spenning. Kapitlene er korte og boken er en skikkelig sidevender som det er vanskelig å legge fra seg.




Jeg leser ikke billedbøker så ofte, siden jeg ikke har barn selv enda. Men da jeg fikk denne boken tilsendt av forlaget, måtte jeg bare sette meg ned med den. Og jeg ble veldig sjarmert. Her handler det om spøkelset Børre som selv er lett å skremme, og som ønsker å finne noen han kan spøke for. Flotte tegninger og søt historie gjør dette til en bok jeg skal gjemme på og lese for mine barn en gang i tiden.



Hush Hush har jeg hørt mye om, og siden serien er i ferd med å utgis her i Norge måtte jeg nesten lese boken.  Og jeg koste meg. Sidene vendes fort forbi, og jeg hadde stor sans for den mannlige kjekkasen Patch. Det er også mange mysterier i boken som ikke røpes så fort. Jeg gleder meg til å ta fatt på neste bok i serien.


Labels: , , , , , , ,