Omslag på onsdag #1

I denne spalten skal jeg snakke litt om omslag på bøker, vise omslag jeg selv liker, sammenligne omslag med mer.

Denne gangen har jeg plukket frem en bok som har fått veldig mange ulike omslag. Blodrød vei av Moira Young er akkurat utkommet på norsk, og her til lands har den fått dette omslaget:
 Det er likt det amerikanske omslaget:
I Tyskland har de laget en vri av det amerikanske omslaget:

I Frankrike har de valgt dette omslaget:

I Storbritannia, hvor boken er utgitt i pocket, finner vi dette omslaget:
 Og i Sverige dette omslaget:


Jeg har veldig sans for det amerikanske og det norske omslaget, samtidig blir jeg mest fanget av det svenske omslaget. Det britiske pocketomslaget gir meg store assosiasjoner til ravnen som befinner seg på omslaget av Stephen Kings The Stand. Kanskje tanken har vært å knytte til seg denne assosiasjonen.

Hvilket omslaget liker du best?



Labels: , ,