Omslag på onsdag #4

Det har blitt en vanlig foreteelse at forlag frisker opp og redesigner bokomslagene på pocketbøker. Ofte skjer dette når forfatteren har gitt ut en ny bok, eller fordi man ser at de gamle omslagene kanskje ikke hadde den forventede salgseffekten. Det kan også skje i forbindelse med en film - eller tvutgivelse basert på boken, eller fordi forfatteren har vunnet en pris.

Her i Norge kan man ofte se at omslagene på tidligere bøker av krimforfattere får nytt design. Unni Lindells bøker har gjennomgått mange forandringer opp gjennom årene:

Denne høsten får pocketbøkene hennes enda et nytt design:


De tidligere bøkene til Kurt Aust utgis også med nye omslag denne høsten:

Cappelen Damm pleier også å friske opp gamle omslag. Pocketbøkene til Karin Fossum har gjennomgått store forandringer opp gjennom årene. Dette året lanserte forlaget også flere nye pocketserier, hvor flere gamle utgivelser får nytt liv og nye design. Drama er tittelen på den ene serien.

Gyldendal gir ut flere av Jørn Lier Horsts kriminalromaner med nye omslag:


På verdensbasis får flere storselgere forlenget liv med nye omslag. Harry Potter - serien er et eksempel, Twilight - serien et annet.

Den internasjonale forfatteren som det kan virke som oftest får nye omslag på sine utgivelser, er Stephen King. Det er ikke så mange år siden hans britiske forlag Hodder utga de fleste av de tidligere verkene hans i denne serien:





Rundt samme tid ble også enkelte utvalgte titler av skrekkmesteren publisert i en ny pocketserie kalt King Classics:

Nå kommer Stephen Kings bøker atter ut i en ny pocketserie med nye omslag. Det vil si, noen er alt utkommet og flere bøker kommer denne høsten og til neste år: 

I følge forlaget skal de nye omslagene hjelpe leserne å finne den King - boken som passer best for dem. Det vil også bli gjennomført en større markedsføringskampanje i anledning nyutgivelsene.

Redesign av omslag kan være både bra og mindre bra. For min egen del opplever jeg det innimellom som frustrerende. Jeg er opptatt av omslag, og at bøkene skal passe sammen i bokhyllen. Av Stephen King har jeg samlet på pocketbøkene i denne serien:


Jeg har kjøpt bøker nå og da, men innså for en uke siden at jeg ble nødt til å kjøpe de jeg manglet om jeg skulle få like bøker i bokhyllen. Etter å ha trålet flere nettbutikker, har jeg klart å få tak i de jeg ikke hadde fra før. Men det frustrerer at jeg , for å være sikker på å få de samme omslagene i en spesifikk serie, skal måtte være nødt til å kjøpe bøkene når de kommer ut for å være sikker på at jeg skal få tak i dem. De nye omslagene er stilige, jeg sikler på dem også selv om jeg ikke kommer til å kjøpe dem. (Tror jeg da, man skal aldri si aldri).

Hva tenker du om redesign av omslag? Bra? Eller mindre bra?

Labels: , , , , , ,