Bokanmeldelse: Nekronauten, Lajla Rolstad

Forlag: Gyldendal
Sideantall: 300 (Innbubndet)
Sjanger: Steampunk, skrekk, gotisk
Utgitt: 2009
Kilde: Kjøpt
Verdt å vite: Rolstad har skrevet hovedoppgave i litteraturvitenskap om Dracula, og det var dette som inspirerte henne til å skrive Nekronauten.

En dunkel høstkveld blir den unge legen Janss oppsøkt av grosserer Grocks datter, Celeste. Hun forteller at grossereren har oppført seg så besynderlig de siste dagene. Øynene hans har mistet alt liv, og han oppfører seg ondt. Dagen etter blir han funnet myrdet. Liket er i en tilstand av langt fremskreden forråtnelse, til tross for at han bare har vært død et døgn. Grossererens død er det første av flere overnaturlige og groteske dødsfall.

En gotisk gavepakke

Nekronauten er en stilstikker og gjennomført roman som vil appellere til tilhengere av gammeldags, gotisk skrekk og steampunk. Tenk Sherlock Holmes møter Dracula i kledd litt steampunk, og du nærmer deg historien. 

Legen Janss vet lite om at han snart vil få selsomme tildragelser og hanskes med, da han en kveld får besøk av Celeste, datter av grosserer Grock. Celeste er bekymret for sin far, som har begynt å oppføre seg merkelig. Dagen etter finner man grossereren død. En nærmere undersøkelse av liket viser forråtnelse som antyder at grossereren må ha vært død mer enn et døgn, men hvordan kan det ha seg? Snart dukker flere lik opp og Janss må, sammen med sin venn, Jonas, forsøke å nøste i de besynderlige hendelsene.

Jeg bredte kledet tilbake over den døde og sa kort: "Dette er ikke mulig."
"Nei, nei, sier De det," hvisket Scott og gned håndflatene mot hverandre.  "Det er meget interessant. Som De ser er liket, ifølge vår patolog, i en såpass oppløst tilstand at det må være minst..."
"Minst en uke, ja, antagelig lenger, siden døden inntraff. Hvis De retter blikket mot hånden her, vil De se at når jeg gnir på huden skaller den av i store flak.  Og allikevel," jeg kunne høre meg selv puste opphisset, "allikevel forlot jeg ham i live for ikke stort mer enn fireogtyve timer siden. "


Jeg har flere ganger opplevd å finne bøker i ulest - bokhyllen min som har vist seg å romme store leseopplevelser. Denne romanen forhåndsbestilte jeg før den utkom i 2009, men fikk ikke startet ordentlig på den før denne høsten. Jeg har hatt en dragning mot skrekkelig litteratur de siste månedene, og derfor passet Nekronauten godt. Og for en bok, jeg er imponert over at den er skrevet av en debutant og den fyker rett inn på listen over de beste bøkene jeg har lest i år.

Rolstad fører et språk som bringer tankene tilbake til de gotiske klassikerne fra 1800 - tallet, helt bevisst bruker hun gamle ord og vendinger for å skape en atmosfære og gi leseren en følelse av å bli transportert tilbake i tid. Hun behersker også dette gammelmodige språket veldig, veldig godt. Forøvrig, selv om jeg skriver gammelmodig er boken på ingen måte tung å lese. Den flyter lett og er vanskelig å legge fra seg.

Ikke bare er språket godt og kler fortellingen, historien i seg selv er også god. De mange detaljene fra victoriatidens kultur og levesett viser en forfatter som har gjort mye bakgrunnsundersøkelser på dette området, og samtidig også selv er fascinert av epoken. Lesere som kan sin gotiske skrekklitteratur vil kunne finne referanser til kjente verker og forfattere. Selve handlingen er så uforutsigbar og godt bygget opp at den også imponerte meg.

Et høyt smijernsstakitt med spisse pigger omkranset eiendommen.  Stedet ga et fullstendig gotisk inntrykk, og det var velkjent at F. hadde fått det bygget som en nøyaktig kopi av huset til den vanvittige doktor Frankenheim slik det ble beskrevet i Helms berømte roman "Frankenheims monster. "

Rolstad benytter seg av elementer fra kriminalromanens verden, for dette er i utgangspunktet en krim. Men det er så mye mer enn en krim. Det er også en skrekkroman med flere overnaturlige elementer.

Stedet hvor bokens hendelser finner sted er ikke virkelig, det er et slags alternativt England, men jeg fikk også assosiasjoner til et 1800 - tallets Praha. Et årstall er ikke spesifisert, men vi forstår av skildringene at dette finner sted nettopp på 1800 - tallet i victoriatiden. Manglende tidsangivelse hadde ingen betydning for meg. Jeg ble revet med, oppslukt og fullstendig overrasket når alt til slutt ble avslørt. Rolstad kler romanen inn i elementer fra steampunk. Det finner man ikke så ofte i norske romaner, men jeg vil gjerne ha mer av det. 

Jeg kan virkelig ikke begripe at denne romanen ikke fikk mer oppmerksomhet da den utkom, den hadde fortjent en plass på bestselgerlistene. Jeg synes også det er utrolig synd at den enda ikke er kommet i pocket, og håper forlaget gjør noe med det. Hvis du er glad i gotisk grøss og steampunk bør du gi denne boken en sjanse. Jeg elsket den, og håper så inderlig at Rolstad benytter talentet sitt og skriver mer. Slutten i boken gjør i hvert fall sitt til at jeg ville ha stått først i køen for å kjøpe neste bok fra henne.

Jeg tenker også at forlaget burde forsøke å få romanen solgt til det engelskspråklige markedet, med den store interessen som hersker for nettopp steampunk og romaner med overnaturlig tilsnitt har jeg tro på at den, med den rette markedsføringen fra et utenlandsk forlag, ville kunne gjort det godt i land som USA og England. 
Andre anmeldelser:
Books for Keeps
Litteratur i Vestfold
Tones bokside
Ida-Anette

Les intervju med forfatteren her. 




Labels: , , , , , , , ,