Bokelskerinnen intervjuer: Mathilde Walter Clark


 (Foto: Per Morten Andreassen)

 Forførerens dilemma:

Mathilde Walter Clark kobler sammen absurd humor og dypt alvor i sin eksistensialistiske roman Priapus, om en forfører som ikke klarer å elske.


- Jeg har alltid hatt behov for å trenge inn i noe når jeg skriver, å løse en gåte, forteller Clark til Tidsskriftet Biblioteket. Hun er i Oslo for å delta på Oslo bokfestival, hvor hun skal snakke om nettopp forføreren. – Jeg ønsket å finne ut hva forførelse var for noe, og hva slags størrelse en forfører er. Det tok meg fire år å skrive boken, jeg visste ikke presis hva slags bok jeg ville skrive. Det startet med noen bilder av vann, og noen som druknet og så jobbet jeg meg ut fra det, sier hun.

Resultatet er blitt Priapus; en forførerhistorie. Her møter vi den amerikanske fotografen Priapus som er avhengig av å forføre kvinner. Selv ikke når han møter sin drømmekvinne, Faye, makter han å slutte med dette. Da Faye drukner, bestemmer Priapus seg for å legge seg inn på avvenningsklinikk.

- Priapus er en ny forførertype. Fra før har vi Don Juan-typen. Hver tid har sin forfører, og Priapus er noe nytt. I motsetning til de to andre er han skjult. Don Juans atferd er en form for oppfør mot samfunnet. Priapus er ikke i åpenlys konflikt med samfunnets normer, han vil gjerne realisere seg og vil gjerne ha en egen kvinne og leve et alminnelig og kjedelig liv, og på overflaten gjør han også det. Men i det skjulte realiserer han seg på annet vis og opprøret har forflyttet seg inn i hans bevissthet. Der kjemper han et slag selv ikke han kan vinne, forklarer Clark.

Høyaktuell
Boken hennes ble høyaktuell i Danmark, samme dag som den kom ut ble nemlig eskapadene til Tiger Woods kjent for hele verden. – Hvert kvartal kommer det en ny forfører og en ny offentlig skandale. Jeg mener at det er en illusjon å tro at det enkelte liv er helt individuelt og helt unikt, i mønster ligner alle liv på hverandre. Hvis man er en forfører, så trer man også inn i den rammen som er forførerens liv. Alle menneskers liv har ulike aspekter, men også likhetstrekk med liv som er levd tidligere, sier Clark.

Det var viktig for henne at Priapus i romanen hennes skulle ha et skapende yrke. - Han er fotograf i boken, men kunne like gjerne vært filmregissør eller kunstner. Han er en visuell type, og forelsker seg ofte i skapende kvinner, forteller Clark. Men det er i virkeligheten han som er den store kunstneren, for han skaper kvinnene i sitt bilde, forløser dem og bygger dem opp.

En slik tosidighet kommer også til uttrykk i forholdet mellom Priapus og hans kone. Til tross for at han selv forfører kvinner er han dypt sjalu, og han bruker mer tid på å forhøre sin kone snarere enn å forføre henne. Og gjennom alt dette drømmer han også om å fortelle henne om alle sine erobringer, men han klarer det ikke. - Han drømmer om å fortelle henne alt, fordi han drømmer om å bli sett som den han i virkeligheten er og bli elsket allikevel, utdyper Clark.


Glad i Kierkegaard.
Søren Kierkegaard har hatt en dyp påvirkning på Clarks forfatterskap. Han kan ofte holde henne oppe om nettene, og det er hos ham hun har funnet forførertemaet hun benytter seg av i denne romanen. – Jeg har selv studert filosofi, og når man leser Kierkegaard blir man helt overveldet. Han er fantastisk, frekk, artig, gal, vanvittig og han skriver på en måte som ingen andre kan skrive. Etter at jeg begynte å lese ham ble jeg mer opptatt av mitt eget språk, for jeg så hva man kan gjøre med det danske språket. Kierkegaard har et sterkt, psykisk blikk og jeg liker måten han dissekerer ulike synergier, sier Clark opprømt.

Tragikomisk
Priapus kan minne en god del om Johannes Forføreren, som man finner hos Kierkegaard. Men der hvor Kierkegaards forfører har full kontroll og er seg bevisst sine handlinger, er Priapus mer et viljeløst offer for egne følelser og instinkter. – Jeg har vært mest inspirert av historien om Agnete og Havmanden, som man finner i Frykt og beven. Priapus ligner Havmannen. Da jeg begynte på romanen min, visste jeg ikke at jeg satt og gjenfortalte denne historien. Det forsto jeg først ut i ettertid, sier Clark.

Hun trodde først at Priapus skulle bli en veldig alvorlig bok, Det er den ikke blitt. I likhet med Clarks tidligere verker er den full av absurd humor og umulige situasjoner, koblet sammen med en god dose alvor. – Jeg kan rett og slett ikke skrive alvorlig, smiler Clark. – Forføreren er også i seg selv en figur som havner oppi situasjoner som er meget triste, tragiske, dypt alvorlige men også ekstremt morsomme. Jeg liker absurd humor og kan godt ha et ironisk blikk på tilværelsen. Man må se på tilværelsen i all sin motsetning og forstå at dette kan man ikke gjøre noe med. Moralisten vil helst at alt skal være perfekt, mens ironikeren helt har oppgitt det perfekte og nyter det morsomme i tilværelsen, sier hun.

Skriver i flere lag
Priapus er blitt en bok med mange lag, og det er også slik Clark selv fortrekker det. -. Jeg skriver sjelden rett frem, men skriver alltid oppå. Jeg bruker sinnsykt mye tid på språket mitt, og for å finne ut hvordan jeg estetisk forløser historien. Alle mine bøker skiller seg fra hverandre, men en ting er likt og det er det tragikomiske. I Priapus handler det om det som opptar alle mennesker, hvordan fungerer vi sammen med andre mennesker og hvordan får vi det å være mennesker til å virke. Jeg står i stor gjeld til Thomas Mann, som har et sterkt blikk for mønster når hans skriver, og jeg er også opptatt av Philip Roth som på fantastisk vis skildrer de mannlige dilemmaer. Han har et godt blikk for det komiske, det umuliges konstellasjon og hvordan dette griper inn i ens liv. Det har jeg forsøkt å få til i Priapus også, sier hun.

Clark mener at tragikomiske romaner kan ha en viktig funksjon. – Den ene trøsten vi som mennesker kan ha i tilværelsen er at vi ikke står helt alene med de konflikter og problemer som kan ødelegge et menneske. Vi kan se at det er et mønster i tilværelsen, et mønster som presenterer noen mulige former for løsning og romaner som Priapus kan, kanskje, forløse dette, mener Clark.



Fakta om forfatteren:


Mathilde Walter Clark er en forfatter fra Danmark og har en cand.mag i dansk og filosofi.  Hun arbeidet i flere år som tekstforfatter i et reklamebyrå. I dag driver hun sitt eget firma hvor hun selger ideer. Clark har også skrevet for flere magasiner, og hadde sin egen tv serie på dansk fjernsyn i 2009: I syv sind.  Siden 2008 har hun vært redaktør for litteraturtidsskriftet Den Blå Port.

Clark debuterte i 2004 med Thorsten Madsens Ego. I 2005 utkom novellesamlingen Tingenes uorden og i 2010 kom Priapus ut på dansk. I år har hun utgitt en ny novellesamling på dansk, Grumme historier. Clark ble tildelt Statens Kunstfonds treårige arbeidslegat i Danmark i 2006, og har fått flere danske priser for sitt forfatterskap.

Forfatterens hjemmeside finner du her
Og her finner du en egen side for Priapus.

Denne saken står på trykk i det nyeste nummeret av Tidsskriftet Biblioteket.




Labels: , , , , ,