Omslag på onsdag #5

Bokhøsten er snart ved veis ende, og mange utgivelser har blitt satt i hyllene i bokhandelen og på de mange bibliotekene rundt om i landet. I denne posten har jeg lyst til å sette litt søkelys på noen av de omslagene jeg har likt best på høstens bøker:

Skjønnlitteratur:
Dette omslaget er veldig stemningsfullt, samtidig som det gjør meg interessert i å få vite litt mer om hvilken historie som skjuler seg bak. Det gir meg også assosiasjoner til film-noir, en sjanger jeg liker godt.

Det er ikke så vanskelig å se hvem som er målgruppen for denne boken. Jeg synes omslaget er vakkert, men samtidig litt vemodig. Det oser av følelser og gir meg inntrykk av at her skjuler det seg en tekst som vil spille nettopp på følelsene mine.

Dette omslaget vekker også følelsene mine. Det ligger en lengsel i bildet, og det er også noe lyrisk over det. Det er rett og slett vakkert.

Denne boken har jeg blitt nysgjerrig på nettopp på grunn av omslaget. Jeg liker både fargene som er brukt, og motivet av den røykende kvinnen. Også her får jeg et inntrykk av at det ligger en følelsesmessig tekst bak permene. Jeg har tatt meg i å kikke på boken igjen og igjen i bokhandelen, nettopp fordi jeg liker omslaget så godt.

Et skikkelig nifst krimomslag. Dette er en bok som roper til meg at den passer perfekt som lesing på mørke kvelder, spesielt dersom man ønsker å bli skremt.

Denne boken utkom i sommer, men jeg har likevel lyst til å trekke frem omslaget. Det passer perfekt til historien. Jenta har et litt ubestemmelig uttrykk i ansiktet, og ser man nøyere etter ser man også skitten og mørket som har lagt seg over trekkene hennes. Rett og slett et skikkelig stilig valg til en meget god historie.

 Dette omslaget er nydelig, nesten som et maleri og det vekker min nysgjerrighet. Det er av typen man blir sittende og kikke lenge på, for å klare å tyde hva som skjuler seg her.

Et enkelt, men samtidig virkningsfullt omslag. Ut fra det jeg har hørt andre fortelle meg om boken, passer omslaget godt. Det er mørkt og svart. Jeg har enda til gode å lese noe av Sæterbakken, men dette omslaget har gjort meg nysgjerrig på ham og forfatterskapet hans.

 Et omslag som vekker nostalgien i meg, og som også gjør meg interessert i å lese boken. Det er egentlig ikke spesielt originalt, men likevel veldig virkningsfullt. Jeg liker det godt.

 Jeg er som jenter flest, et vakkert omslag av denne typen snakker alltid til meg. Jeg liker også godt fargekomposisjonen i bildet.

 Et veldig enkelt, men samtidig flott og virkningsfullt omslag. 

Bøkene av Holmquist er kosebøker, og det får omslagene veldig godt frem.


Fakta og dokumentar:

Rett og slett et knakende godt bilde av personen som biografien handler om. Ansiktet hans rommer mye følelser og forteller meg at han i denne boken er svært ærlig, noe som har vært vanskelig for ham. Det forteller meg også "dette er meg, jeg er ikke perfekt ta meg som jeg er.". Et godt forsidebilde på en biografi. Jeg har fått lyst til å lese biografien på grunn av det gode bildet.




Dette omslaget inneholder veldig mye følelser. Her er det kjærlighet og samhold, og det stadfester det inntrykket jeg fikk av boken da forfatteren holdt et innlegg om den på et bokmøte jeg deltok på tidligere i høst.

 Nok et omslag som man må titte på flere ganger. Det er litt grotesk og nifst, noe man kan anta at også innholdet er.

Et veldig innbydende omslag som gjør at jeg får lyst til å kjøpe boken og stille meg foran kjøkkenbenken med en gang.

Dette omslaget oser av vitalitet og energi. Det gir meg store forventninger til hva boken rommer av tips og råd rundt dette.

Barn og ungdom: 

Jeg liker dette omslaget utrolig godt, og det er enda penere i virkeligheten. Det er en fin fargekomposisjon, bildet er mystisk og har noe litt lengselsfullt over seg. Jeg får rett og slett veldig lyst til å lese boken.

Omslagene til bøkene i Matched - serien er noe av det bedre som er laget innenfor ungdomslitteraturen. Med kun et eneste bilde oppsummerer designeren hovedessensen i boken. Meget godt gjort.

 Jeg synes dette omslaget er veldig pent. Det er noe eventyraktig over det, og de mange elementene gjør at jeg oppdager nye ting hver gang jeg ser på det.

Et dystert omslag som understreker det vaskeseddelen forteller om boken. Omslaget appellerer også til en litt eldre lesegruppe, noe jeg har forstått at romanen også kan gjøre.

Omslaget passer perfekt på en fantasy - roman. Her blir jeg fortalt at inni boken skjuler det seg eventyr, mystikk og spennende skapninger. Jeg får lyst til å lese boken.

Et skikkelig nifst omslag som appellerer til en som liker grøss og skrekk.

Et originalt og skikkelig kult omslag. Jeg digger det.

Nok et skummelt omslag som passer til en nifs bok. Legg merke til grenene på midten av bildet, de ser ut som hendene til spøkelsesdamen.
Hva er ditt favorittomslag denne høsten?

Labels: