Bokanmeldelse: The Kitchen House, Kathleen Grissom

Forlag: Simon & Schuster
Sideantall: 368 (Pocket)
Sjanger: Historisk roman
Utgitt: Første gang i 2010
Kilde: Kjøpt
Verdt å vite: Dette er Grissoms debutroman. Manuset til filmversjonen av boken er allerede under utarbeidelse. Grissom arbeider for tiden med en ny roman hvor hun skal skrive om indianere. The Kitchen House kommer rett i pocket på norsk i januar 2012.


When a white servant girl violates the order of plantation society, she unleashes a tragedy that exposes the worst and best in the people she has come to call her family. Orphaned while onboard ship from Ireland, seven-year-old Lavinia arrives on the steps of a tobacco plantation where she is to live and work with the slaves of the kitchen house. Under the care of Belle, the master's illegitimate daughter, Lavinia becomes deeply bonded to her adopted family, though she is set apart from them by her white skin. Eventually, Lavinia is accepted into the world of the big house, where the master is absent and the mistress battles opium addiction. Lavinia finds herself perilously straddling two very different worlds. When she is forced to make a choice, loyalties are brought into question, dangerous truths are laid bare, and lives are put at risk.

En skikkelig slukebok

I sommer handlet jeg inn flere pocketbøker med historisk handling, The Kitchen House var en av bøkene jeg kjøpte. I noen måneder har boken stått pent i bokhyllen, men da jeg først tok den for meg klarte jeg ikke å stoppe og lese. Denne boken har virkelig vekket interessen min for historiske romaner igjen.

For å ta handlingen først: Lavinia er syv år gammel da foreldrene hennes bestemmer seg for å forlate Irland og søke lykken i USA. Året er 1791. Ferden med båt blir dramatisk for familien og Lavinias foreldre dør. Kapteinen på skipet forbarmer seg over Lavinia og hennes bror, det vil si, han selger Lavinias bror som slave og tar med seg Lavinia hjem til sin egen plantasje hvor den lille piken skal virke som tjener.

Lavinias nye hjem blir kjøkkenhuset hvor hun er den eneste hvite i en verden av fargede slaver, men det viser seg fort at hudfarge har lite å si for den unge jenta. De andre slavene blir familien hennes og hennes nære forhold til flere av dem skal skape vanskeligheter senere i livet hennes.

The Kitchen House er en skikkelig sidevender. Handlingen er dramatisk og historien tar stadig nye vendinger som gjør at du bare må lese videre. Da jeg startet på boken tok det ikke lang tid før jeg var fanget. Jeg ble voldsomt engasjert i livet til Lavinia og de andre slavene, så engasjert at jeg felte flere tårer underveis mens jeg leste.

Det er sterke hendelser og tragiske omstendigheter som omtales i denne boken, slavene på denne tiden levde under forferdelige forhold og de kunne ikke annet enn å finne seg i overgrep og voldsomheter fra menneskene som eide dem. Det som gjør denne boken interessant er at Grissom har skrevet en hvit pike inn i deres midte. Lavinia betrakter flere av slavene hun vokser opp sammen med som sin nærmeste familie, og det skal som sagt skape vanskeligheter for henne senere i livet.

Boken er i all hovedsak skrevet fra Lavinias synsvinkel, men dette brytes nå og da av stemmen til Belle, Lavinias fostersøster. Grissom har fargelagt språket til Belle og andre slaver med slang fra den tiden og det kler fortellingen veldig godt.

Karaktertegningene er også gode og karakterene utvikles bra underveis. Særlig vellykket er skildringen av Marshall, en karakter man både forstår men samtidig blir frastøtt av. Men noen karakterer blir i overkant stereotype, Rankin er et eksempel. Det kan nesten virke som om alle romaner med handling fra en amerikansk tobakksplantasje må ha med en oppsynsmann som drikker, er voldelig og forgriper seg på kvinner.

Flere tyngre temaer blir tatt opp i romanen. Grissom utforsker betydningen av familie og viser at det ikke nødvendigvis er blod som avgjør hvem man regner som sine nærmeste. Slaveriet og rasisme blir også behandlet, og vi får også kjennskap til hva sterke traumer kan ha og si for utviklingen til en person som blir utsatt for dette. 

"I was wondering papa ..."(...)"Could I be your girl,too?" I asked quickly.
The large broad-shouldered man looked away before he answered. "Well, now", he said, as though he had given it deep thought. "I sure do think I woud like that."
"But", I said, concerned that he hadn't noticed, "I don't look like you other girls."
(...) "Albinia", he said, pointing toward the chickens, "you look at those birds. Some of them be brown, some of them be white and black. Do you think when they little chicks, those mamas and papas care about that?"

Boken er en skikkelig slukebok, jeg hadde store vanskeligheter med å legge den fra meg og ville bare lese side etter side. Når jeg ikke leste i den gledet jeg meg til jeg kunne fortsette. Den holdt meg oppe til sent på natt og grep skikkelig tak i følelsene mine. Den er spennende og gripende, trist men på samme tid veldig varm.

Det som trekker meg boken ned er, som tidligere nevnt, flere stereotyper. Dessuten kan det bli i overkant tragisk og dramatisk til tider. Nå skal det sies at virkeligheten for disse menneskene nok var verre enn det som kommer frem i denne boken, men jeg tror enkelte vil synes at det til tider blir litt mye.

Jeg har ikke lest så mange historiske romaner dette året, men det skal det bli en forandring på til neste år. Denne boken minnet meg på hvorfor jeg er så glad i denne typen litteratur.

Hvis du har sans for bøker som Barnepiken, Reisen hjem og lignende romaner vil du nok like denne. Det er en perfekt roman om du ønsker deg en lesestund hvor du bare forsvinner inn i boken og glemmer alt rundt deg. Boken er også flott til bruk i lesesirkler, og i min utgave er det med flere spørsmål som kan brukes rundt diskusjoner i lesesirkler og bokklubber.


Andre anmeldelser:
Booking Mama
The Book Stop
Literary Housewife

Forfatterens hjemmeside finner du her.


Labels: , , , , , ,