Lesemål 2012

 2011 er snart ved veis ende, og det er på tide å se fremover med å sette seg nye lesemål for 2011. Noen oppsummering av dette året har jeg foreløpig ikke foretatt, det kommer senere, men allerede nå ser jeg at jeg ikke vil klare å fullføre alle målene mine. Jeg har ikke lest en eneste bok av Stephen King, selv om jeg hadde som mål å lese minst 6 stykker og det er en smule ambisiøst å tro at jeg vil løse det på et par uker. Jeg har heller ikke lest en eneste av bøkene i The Vampire Chronicles, selv om jeg planla å lese 7 stykker. Og jeg har heller ikke fullført serien om Harry - Potter. Men jeg depper ikke av den grunn. Snart er det som sagt et nytt år og nye muligheter.

I 2012 har jeg flere lesemål, men jeg har ikke konkretisert alle sammen. 2012 kommer til å bli et veldig hektisk år, blant annet fordi jeg gifter meg på Sthansaften. Jeg er ikke helt bride-zilla, men det er likevel en del som skal ordnes i forkant av en slik begivenhet. Men noen lesemål vil jeg ha, det inspirerer meg, så her er lesemål for 2012:


1. Norske debutanter
Jeg skal fortsette med Debutantutfordringen, og har som mål å lese minst 12 bøker av norske debutanter til neste år. Det er 1 bok i måneden, og det bør være overkommelig. Jeg skal også delta på debutantutfordringen til The Story Siren igjen.

2. Lese minst 100 bøker
I år har jeg lest litt over det antallet og selv om jeg er usikker på om jeg vil klare å lese så mange til neste år, i tråd med at året blir hektisk, må man likevel ha noen ambisiøse mål. 100 er et fint og rundt tall og tilsvarer ikke mer enn 8 bøker i måneden eller 2 stykker i uken.

3. Delta på Lines lesesirkel
Jeg skal lese ti av bøkene i lesesirkelen som Line arrangerer, de fleste er regnet som klassikere og dermed trenger jeg ikke et eget lesemål for klassikerne.Det minner meg forøvrig på at jeg snart må starte på Store forventninger.

4.  Lese Charles Dickens
Store Forventninger er som sagt en lesesirkel - bok, men jeg har også lyst til å prøve meg på Bleak House og A Tale of Two Cities. I hyllen står også en Dickens - biografi skrevet av Peter Ackroyd, og den har stått der ulest altfor lenge.Det hadde passet fint å lese den i det som kan bli Dickens - året.

5. Bokkjøp-begrensninger
Dette anser jeg som mitt mest ambisiøse mål, men jeg skal kjempe hardt for å overholde det. Jeg er kjempeflink til å kjøpe bøker, nettsider som Bookdepository.co.uk og Play.com, for ikke å snakke om andre bokblogger, er farlige for lommeboken min. Så i 2012 blir det en innstramning. Jeg skal kun kjøpe 4 bøker i måneden, unntatt fra dette er anmeldereksemplarer og bøker jeg må kjøpe inn i forbindelse med jobb. Forhåndsbestilte bøker, som jeg allerede har betalt i år, er heller ikke medregnet.

6. Off the Shelf
Dette var en ny leseutfordring som jeg ble med på i 2011, og jeg skal fortsette med den i 2012. Målet er å lese minst 30 bøker kjøpt før 2012.

 7. Nordisk krim
Dette sammenfaller greit med punktet over, siden jeg allerede har mye ulest krim i hyllene. Jeg skal lese flere av bøkene til Camilla Läckberg og Åsa Larsson, for å nevne noen. Jeg har også et mål om å lese bøkene til Jørn Lier Horst. Krim er en av mine favorittsjangere, så det burde ikke by på problemer å klare dette lesemålet. 


8. Bøker på svensk
Jeg skal fortsette å lese bøker på svensk, det sammenfaller greit med målet mitt om å lese mer nordisk krim. I år hadde jeg lyst å lese en svensk bok i måneden, men tatt i betraktning at 2012 blir travelt setter jeg ikke et slikt mål nå.

9. Blogge om bøkene rett etter at jeg har lest dem
Det avhenger selvsagt av hvor fort jeg leser, i høst har jeg lest mye og ofte fortere enn jeg skriver. Likevel er det greit å ha dette som et overhengende mål.

10. Lese flere historiske romaner
Jeg elsker denne sjangeren og finner ofte slukebøker her. I 2012 skal jeg bli flinkere til å lese flere slike bøker og har meldt meg på leseutfordringen til Historical Tapestry, en av mine favorittblogger innenfor historiske romaner. Jeg planlegger å lese minst 10 bøker.


11. Fortsette å blogge om bøker som kommer
Jeg skal fortsette med oversiktene jeg har postet i  starten av hver måned hvor jeg forteller om bøkene som er i ferd med å bli utgitt. Ikke bare har jeg fått tilbakemelding om at mange av leserne mine setter pris på oversiktene, men for meg gir det også et fint innblikk i hvilke titler som er på vei ut til bibliotek og butikker.

Hva er dine lesemål?






Labels: ,