Bokanmeldelser: Solstorm, Kjærlighetsgata og Da terroren rammet Norge

Her er noen av bøkene jeg har lest de første månedene i år, men ikke skrevet om enda:

May Grete Lerum: Himmelslør, Solstorm 1

Jeg er så glad for at flere norske forfattere forsøker seg på dystopi - sjangeren og skriver historier beregnet på norske forhold. Denne boken er blitt en skikkelig sidevender og spennende utover handlingen som finnes innimellom permene. Lerum skriver om forhold som kan bli en realitet i fremtiden, og det fikk det til å gyse nedover ryggen min. Av og til blir noen av karakterene litt for stereotype, men jeg synes likevel dette er en god førstebok som gir meg lyst til å lese videre. Ungdom kommer sikkert til å like den svært godt.

Anne Ch Østby: Kjærlighetsgata

Østby skriver om Nat'ene, en kaste i India. Det er kjærlighetsarbeiderne som står i fokus, kvinnene som må ta seg "passasjerer" for å skaffe inntekter til sin familie. Vi blir kjent med Tammanna som har rømt fra et slikt liv, og som nå kjemper for å hjelpe datteren som fortsatt er fanget i spiralen av overgrep. Østby har til tider et nydelig språk og skildrer et tema og et samfunn som hun har satt seg godt inn i. Jeg hadde ikke god kjennskap til denne delen av India, og ble rystet av flere ting jeg leste. Det som trakk litt ned for meg, er at det er veldig mange karakterer som skal fortelle sin historie innimellom hverandre. Men absolutt en god roman som jeg anbefaler til deg som liker historier fra andre kulturer og samfunn. Flott at en norsk forfatter går utenfor våre egne grenser på denne måten og bringer oss et bit av India.

Kjetil Stormark: Da terroren rammet Norge

Denne boken kjøpte jeg da den utkom i fjor høst, men jeg ble ikke ferdig med den før i år. Den var rett og slett for sterk. I kronologisk rekkefølge redegjør Stormark for hendelsene som fant sted den 22. juli 2011. Han har snakket med vitner, ofre og hjelpearbeidere. Med pårørende og folk i regjeringsapparatet. Vi får historier som ikke tidligere har vært kjent gjennom mediene. Særlig sterkt er skildringen av ungdommene som mistet livet ved pumpehuset på Utøya. Boken har endel skrivefeil og manglende ord, det trekker ned, men den vil nok ruve som en viktig beretning om hva som skjedde denne forferdelige julidagen, og vil kunne gi fremtidige generasjoner et detaljert og godt innblikk i begivenhetene.