Februar 2012 - utgivelser denne måneden

Som jeg nevnte i en annen post kommer jeg til å gjøre om litt på denne spalten fremover. Istedenfor å liste opp mange av bøkene som kommer hver enkelt måned, vil jeg skrive litt om den kommende måneden, tendenser og bøker som jeg mener det kan være lurt å få med seg innen kategoriene skjønnlitteratur og fakta/dokumentar. Bøker om barne - og ungdomslitteratur finner du fortsatt hos Mari. Du kan også lese om kommende bøker hos Silje her. 
 
Den store krimmåneden

Det kommer til å bli kamp om krimleserne denne måneden. Krimutgivelsene er mange og blant dem finner vi flere store navn. Ekteparet som skjuler seg bak pseudonymet Lars Kepler er klare med Ildvitnet på norsk. Boken ble nominert til Svenska Deckarakademins pris i 2011, før den i det hele tatt hadde kommet ut. Her handler det om synske mennesker og uhygge som kryper inn i folks hverdag. 



Journal 64 av Jussi Adler-Olsen er en annen etterlengtet bok blant norske krimlesere. I midten av februar vil den være klar i butikkene. Nynazisme er ett av temaene som tas opp i boken. Det kommer også ny krim fra Robert Wilson (Den største straffen), Harlan Coben (Ringer i vann), Lee Child (Det øyet ikke ser) og Linwood Barclay (Ute av syne). Mo Hayder, som er kjent for sine mørke kriminalromaner, er også klar med ny utgivelse på norsk Den heter Hanging Hill.

Tilhengere av historisk krim kan se frem til Undergang av C.J. Samson. Det er sommeren 1545 og vi befinner oss i et England som er i krig. Forlaget Press har lagt ut første kapittel av boken på internett, det kan du lese her. Det kommer ny krim fra søskenparet Lotte og Søren Hammer, Ensomme hjerter heter den boken. Arnaldur Indridason er klar med Hjemstavn og Ann Rosman kommer ut med Sjelekisten. For dere som likte Mannen som ikke var morder, kommer oppfølgeren Dødens disippel ut denne måneden.
To andre krimutgivelser som kan være verdt å merke seg er Tilfellet Vincent Franke av Christoffer Carlsson og Blåmandag av Nicci French. Carlssons bok fikk meget gode kritikker da den utkom i Sverige, og mange sa at dette var en meget god debut som skilte seg ut fra mengden med sitt gode språk og en ikke helt standardisert krimroman-handling. Blåmandag er trukket frem av Publishers Weekly (PW) som en av de beste krimromanene denne våren.
Camilla Läckberg er også endelig klar med ny krimroman på norsk. Englemakersken kommer ut helt i slutten av denne måneden og er også hovedbok i Bokklubben Krim og Spenning. Her kan du lese mer om boken. En ny svensk krimdebutant skal også presenteres for de norske leserne, Jenta med snø i håret er skrevet av Ninni Schulman. Jeg leste boken i fjor, og du kan lese hva jeg syntes om den her. En annen krimdebutant som skal ut på norsk er Stefan Tegenfalk, mannen bak Vredens tid, den første boken i en trilogi. Her er det et meget spesielt plott og litt action. Jeg leste også denne boken i fjor, og kommer med mine tanker om den snart. Jeg kan uansett si så mye som at dette var veldig spennende.


Det kommer ny bok fra Gillian Flynn. Åpne sår er forfatterens debut og jeg har skrevet om den her. Det blir flere grøssende noveller fra John Ajvide Lindqvist, og Rivertonprisvinner Chris Tvedt kommer ut med Av jord er du kommet. Her er en ny hovedperson i fokus, men Mikael Brenne er litt med. Cappelen Damm utgir en samling krimnoveller, og jeg har lagt merke til at Juritzens påskekrimsamling også er kommet i butikkene.

Kurt Hanssen følger opp sin debut med romanen Nattegjest i slutten av februar. Hvis du forøvrig er opptatt av debutanter kan du merke deg ikke mindre en seks stykker blant krimutgivelsene. Korrupsjonsjegeren Eva Joly krimdebuterer med Liras øyne, Ulrik Imtiaz-Rolfsen gjør sin debut med Gass og Jaran Dammann krimdebuterer med Mørkets ansikt. Sigbjørn Mostue krimdebuterer sammen med Johnny Brenna, de har skrevet Operasjon Helena. Inger Marie Spanges krimdebut heter Grand Marine.




Gripende historier og spennende navn
Av andre skjønnlitterære titler bør du merke deg Grand Mal, som er skrevet av Linda Boström Knausgård, hustruen til Karl Ove Knausgård. Dette er hennes debut som skjønnlitterær forfatter, og i boken finner du 20 noveller. Si at du lyver av Silvia Henriksdottir skapte stor debatt da boken utkom i Danmark. Forfatteren bor i Norge og dette er hennes første bok på norsk. Jon Fosse er ute med ny bok, oppfølgeren til Andvake,og den heter Olavs draumar. Den anerkjente forfatteren Stig Sæterbakken, som døde for kort tid siden, har en samling med essays ute denne måneden.
Hvis du er tilhenger av de store fortellingene som griper tak i følelser og sinn, er det flere titler som kan passe for deg. Hegrenes dal av Sarita Mandanna er en god roman som tar til i India på 1800 - tallet. Jeg har lest den på engelsk og synes absolutt dette er bok man bør få med seg om man liker historiske romaner. Jeg tror også det kan være lurt å merke seg Solfuglen av Christie Watson. Dette skal også være en oppslukende og gripende roman, og den får gode tilbakemeldinger blant annet på Amazon. Historien om vakre jente av Rachel Simon skal etter sigende også være god og gripende.


Du bør også få med deg Perla av Carolina de Robertis. Dette er roman nummer to fra forfatteren bak Det usynlige fjellet. Forfatteren kommer på norgesbesøk i forbindelse med lanseringen som er satt til den siste uken i februar. Håvard Rem kommer endelig med ny lyrikksamling 30 40 50 og også denne tittelen er en bok jeg tror man bør merke seg. Michel Rostain har skrevet den selvbiografiske romanen Sønnen. Det er også en debutant denne måneden innen skjønnlitteratur. Laila Sognæs Østhagen har skrevet Konglehjerte.


Leif Enger er norskamerikaner og hans debut Ned til elva gikk rett inn på bestselgerlisten til the New York Times da den utkom. Navn som John Irving og Mark Twain trekkes frem når romanen skal beskrives. Dette er også en bok det kan være verdt å merke seg denne måneden. PW kalte den "a stunning debut novel".

Det er snart klart for en ny sesong med A Game of Thrones på tv - skjermene, og i februar kommer Kongenes kamp ut på norsk. Dette er den andre boken i serien, men i og med at den første utgivelsen ble splittet opp i to bøker på norsk vil den være nummer tre i rekken av bøker på norsk. Perleblekk forlag kommer med ny bok av John McGregor, Selv ikke en kjøter. Er du opptatt av det gode språket er dette en tittel å feste seg ved.

Fakta og dokumentar
Blant faktautgivelsene vil jeg trekke frem den uautoriserte biografien om Putin av Masha Gesser, den tror jeg vil være veldig interessant. Bare en mamma er Berit Riise sin beretning om livet som fotballmamma. Boken har hun skrevet i samarbeid med Martine Aurdal. En bok som jeg tror har forutsetninger for å skape debatt er Skyldig til det motsatte er bevist. Her handler det om en mann som satt ni måneder i varetekt beskyldt for et drap en annen mann tilsto. Paranormalitet av Richard Wiseman er også en bok jeg mener det er verdt å merke seg.

Jeg synes også det er verdt å nevne Jeg vil leve av Marthe Wexelsen Goksøyr. De som er interessert i bokbransjen vil nok bli enda bedre kjent med mekanismene i denne i boken En bokpushers bekjennelser.Er du glad i historie vil jeg peke på Det hvite hus av Ole O. Moen. Moen har skrevet flere bøker med utgangspunkt i USA, som han er ekspert på. Det kan også være interessant å lese Idrettskongen, hvor Dag Erik Pedersen har skrevet om Kong Haralds idrettsinteresse. Hege Holm kommer med dokumentarbok fra 22. juli.
Pocket-perler
Flere bøker kommer i pocket denne måneden, her nevner jeg noen av dem jeg anbefaler.

Vinterstengt, boken som Jørn Lier Horst vant Bokhandlerprisen for i 2011, utkommer i pocket denne måneden. Flaskepost fra P av Jussi Adler-Olsen er endelig i pocket og det samme er Flukt av Tana French. Fantomsmerte, bok nummer to fra Thomas Enger, er også ute i pocket. Jeg anbefaler dessuten en gammel krimklassiker, Intriger og begjær av P.D. James nyutgis denne måneden.

En av fjorårets sterkeste leseopplevelser for mitt vedkommende var Rom av Emma Donoghue. Nå får du også den romanen i pocket. Flere bloggere har lest og likt Cee Cee Honeycutts reddende engler, og den boken er også ute i pocket denne måneden. Sørg også for å få med deg Snøbarnet. Boken kom nylig ut på engelsk, og også internajonalt er lovordene om romanen mange. Ønsker du deg litt mer humor kan du plukke opp Hundreåringen som klatret ut av vinduet og forsvant. Silke forlag gir ut den historiske romanen Alltid Amber rett i pocket. Du kan lese utdrag fra den boken her.


Jeg synes dessuten du skal bruke februar til å planlegge sommerlesningen. Kristine Toftes andre bok i serien Song for Eirabu kommer på norsk i juni, men allerede nå kan du bestille boken fra nettbokhandelen. Både den første boken og bok nummer to står på min liste over bøker som skal leses i år og jeg gleder meg veldig. Se bare på hva en blogger mener om den første boken her.

NB: Denne listen er ikke uttømmende og kan inneholde feil. Jeg får ikke betalt for å linke til nettbutikker eller andre steder, og lager disse innleggene kun fordi jeg ønsker å gi leserne av bloggen en oversikt over nye bokutgivelser.
Hvis du klikker her og her ser du oversikt over flere kommende bøker.

God lesemåned!


Labels: